Gå til innhold
  • Bli medlem

Gir DAB dekning på fjellet?


Thoreau

Anbefalte innlegg

Når FM nettet snart kuttes, vil vi da kunne få inn radiosendinger på Hardangervidda? P1? Tenk om en stor ulykke skjer der du bor og du ikke får muligheten til å høre om det. Litt overnervøst, kanskje, men noen vil synes det er utrivelig.

 

Med AM og kortbølgebåndene får jeg riktignok inn mye russisk, da.....Og nyheter på engelsk fra Kina.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når FM legges ned, så er det slutt på viktig informasjon, som værmeldinger i fjell og skog. Tragisk da dette var relativt godt utbyggd også med lokale sendere/sendinger. :(

 

Er selv ikke så opptatt av hva som skjer hjemme (eller i verden), når jeg er på tur! Men det lokale været, ER viktig når en er ute i terrenget hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om DAB ikke gir dekning er det jo bare å laste ned værmeldingen som podcast før turen.

Ellers så er det et dekningskart på "radio.no/dekning/" som viser beregnet dekning. Om det stemmer vet jeg ikke. Pr i dag har jeg dab dekning på hytta, der netcom ikke leverer signal.

Ps: det med podcast var en spøk ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått så skal DAB bli bedre av refleksjoner fra fjellsider til motsetning fra FM, men siden bølgene er halvparten så lange så vil de ikke rekke så langt, og DAB skal jo kun bygges ut etter befolkningsdekning og ikke arealdekning. 98% befolkning er ikke som 98% areal i "detta landet".  Blir kjedelig å ikke kunne høre en nyhetsbulletin innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om dekningen er der, hvordan er det med batterilevetiden? Med en god gammel FM radio bruker man jo månder eller endog år før batteriene dør. Med en DAB radio er det derimot snakk om timer eller dager mener jeg å ha lest.  Noen som kan anbefale en DAB-lommradio som har batterilevetid lengre enn en dagstur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte gonger kan ein få langt meir ut av turen dersom ein har god grunn til å tru at veret vert bra dei neste dagane, enn dersom ein må ta alle forholdsreglar i tilfelle dårleg ver.  Andre gonger kan ein korte inn turen eller legge ruta til mindre utsatte område når vermeldinga seier at vinden og nedbøren er på veg. Dette handlar både om komfort og om sikkerheit.

 

 

Så lenge FM-sendaren på Lønahorgi er i drift skal eg i alle fall bruke den radioen eg har, og som eg veit at fungerer. Når tida kjem, må eg sjølvsagt sjå meg om etter ein DAB-radio som både har god antenne og god batterikapasitet i ein liten og lett utføring. Så for tida vise kor langt det går mellom kvar vermelding. Men dette ventar eg med til eg må, og utvalget forhåpentlegvis har vorte litt større enn i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge FM-sendaren på Lønahorgi er i drift skal eg i alle fall bruke den radioen eg har, og som eg veit at fungerer. Når tida kjem, må eg sjølvsagt sjå meg om etter ein DAB-radio som både har god antenne og god batterikapasitet i ein liten og lett utføring. Så for tida vise kor langt det går mellom kvar vermelding. Men dette ventar eg med til eg må, og utvalget forhåpentlegvis har vorte litt større enn i dag.

 

Joda, den tid den sorg - som det heter - eller, den som lever får se ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke området i fjellet er det egentlig bra dekning i dag? Har prøvd meg en gang i Femundsmarka uten hell.

Betraker vel ikke femundsmarka som et fjellområde, selv om det finnes fjell i området. :) Jeg har likevell hørt på værmeldinger div. steder i femundsområdet, både på jakt og på kanotur. Kan jo ikke garrantere at det er dekning over alt, men det kommer jo også ann på radioene da! Jeg har alltid testet ut div radioer (for å finne de beste) og ofte må en litt opp i pris, spessielt de små FM radioene. Og jeg har radioer i div størrelser, avhenig av tur. Til nå - gjennom mange ti-år har jeg fått inn værmelding, i de fleste høyereliggende områder i Sørnorge og der jeg har vært i Finnmark. Og jeg har reguisteret, at enkelte venner ikke har fått noe inn på sine radioer (på samme tur og sted), mens en bedre radio får inn min. lokale værmeldinger. 

 

Så jeg synes denne ideen om DAB, er noe tull! Og pr dags dato, er det svære kasser og ikke noe tur radioer. Har gode nå turradioer på størrelse med en tobbakspakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Så jeg synes denne ideen om DAB, er noe tull! Og pr dags dato, er det svære kasser og ikke noe tur radioer. Har gode nå turradioer på størrelse med en tobbakspakke.

Den beste måten å protestere mot slukkingen av fm-nettet på, er å la være å kjøpe dab-radio. Da kan slukkingen bli utsatt til 2019.

 

Det er fælt å se nrk reklamere for dab-radio i tv og radio for tiden, og at de bruker lisenskronene til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten DAB radio jeg kjøpte tidligere i år. Litt fordi den gamle FM radio ikke virket lengre og fordi jeg trengte litt mer stabilt mottak når jeg er på hytta. Da kobler jeg den til stereoanlegget der.

Merket med en gang at det var mer støyfritt ja. Med radio i FM modus var det støy, det har det også vært på andre radioer der oppe.

Har ikke hatt med radioen på turer i fjellheimen eller noe. Bare isfiske i marka og der tok den inn fint. Jeg dropper som regel radio på tur der jeg vet det er mulighet for mobildekning, da tar jeg værmeldinger etc der.

 

Du får Dab radioer som er omtrent like store som en mobil som både har høytaler og utgang til ørepropper. Med bare ørepropper er de enda mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får Dab radioer som er omtrent like store som en mobil som både har høytaler og utgang til ørepropper. Med bare ørepropper er de enda mindre.

Hvor og fra hvilken produsent? Har kikket litt og ikke funnet noe bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte dette spørsmålet til NRK for en tid siden og de mener at de aller fleste fjellområdene vil få god DAB dekning.

Du kan sjekke dekningen her.

http://radio.no/dekning/

NRK er en ting, men selv i dag, er de for dårlige mange steder. Så mange steder jeg har vært, har lokal FM radio vært løsningen. Og det er en av grunnene til, at det finnes så mange lokalradioer rundt om i bygdene, som en kan benytte for å høre værmelding. Da dette vil blir dyrt for små lokalsamfun, vil dette ta mange år (kanskje 10-år), før de går over til DAB, eller nyere. 

 

NRK kommer også til å fokusere på tettsteder, dermed får jegere og andre turfolk lite dekkning. DAB skal gi bedre lyd, men har vel kortere rekkevidde. Dermed ennå mindre dekkning i utmark og i fjellet. Så dette høres ikke bra ut for min del.

 

Forsøkte Dekkningskartet til NRK. Men uten postnummer (på småsteder/bygder), får en ikke hjelp av Dekkningskartet. Helt ubrukelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tittet litt på dine linker. For det første, ingen kjente merker! Hva vet vi da om kvaliteten og evne til å motta signaler? På små bærbare FM radioer, er det "som natt og dag", om en har en GOD radio, eller en med dårlig kvalitet!

 

En bærbar tur radio for meg, er en med batterier. Å betale for annet tull og som normalt går på bekostning av mottagning og lyd, er lite interessant. Jeg ønsker høytaler og ikke øreplugger.

 

Så av de du la ut link til, var det kun en som var beregnet for batterier. Det mest negative med den, er at det er et ukjent radiomerke. Ørepluggene kan jeg leve med, selv om det er lite interessant. Spessielt hvis flere bør kunne høre "værmeldingen". Og med propper i ørene, hører en lite annet som en kanskje bør høre.

 

Vil også nevne at mange av stedene jeg er rundt i Norge/Sverige, er det heller ikke mobildekkning. Selv ikke i et lokalt jakt og turterreng, like utenfor Drammen. Så min mobil ligger normalt i bilen, når jeg er på tur/jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Dab har det dukket opp en del "nye" merker i markedet.

Selv har jeg Tiny Audio M3 og den fungerer veldig bra. Men den er litt større enn det du ønsket.

Utvalget av små radioer med høytaler er ikke så stort enda. Finnes sikkert noen flere. Tok bare noen fra sider jeg kjente fra før.

Tviler ikke på, at det kommer flere på markedet etterhvert. Tror også de kjente radio produsentene kommer med noe. Slike som Sony, Grundig, Phillips, o.l.

 

 Det jeg er skeptisk til, er lokal- og national dekkningsgrad. Og den tror jeg blir vesntilg dårligere, enn det den er i dag med GODE små FM radioer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK er en ting, men selv i dag, er de for dårlige mange steder. Så mange steder jeg har vært, har lokal FM radio vært løsningen. Og det er en av grunnene til, at det finnes så mange lokalradioer rundt om i bygdene, som en kan benytte for å høre værmelding. Da dette vil blir dyrt for små lokalsamfun, vil dette ta mange år (kanskje 10-år), før de går over til DAB, eller nyere. 

 

NRK kommer også til å fokusere på tettsteder, dermed får jegere og andre turfolk lite dekkning. DAB skal gi bedre lyd, men har vel kortere rekkevidde. Dermed ennå mindre dekkning i utmark og i fjellet. Så dette høres ikke bra ut for min del.

 

Forsøkte Dekkningskartet til NRK. Men uten postnummer (på småsteder/bygder), får en ikke hjelp av Dekkningskartet. Helt ubrukelig!

Jeg prøvde også noen steder mellom Haukeliseter og Sirdal og det er tydeligvis langt frem til det blir dekning her, om det nå blir dekning her noen gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.