Gå til innhold
  • Bli medlem

Arcteryx Alpha SV vs Klättermusen Bora


Kristian Aagaard

Anbefalte innlegg

Annonse

Skjønner godt at du elsker Alpha SV. Det er uten tvil en veldig bra jakke, men den har ikke stormklaff over glidelåsen og det virker som om hetten ikke dekker siden av ansiktet om det skulle blåse opp. 

 

Hvis det er noen som har erfaring med Bredejakkens funksjoner så del kunskapen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Veit ikkje om du allereie har kjøpt jakke, men etter mitt syn er dette to litt ulike jakker. Eg har sjølv Brede og har brukt denne nokre år no. Det eg likar med Brede er hetta, alle lommene, at ho er laga av eit (meir) miljøvenleg materiale, fasongen, luftinga og den generelle solide utforminga. Derimot er eg ikkje så nøgd med denne jakka på eit par andre punkt. Vekta er langt høgare enn Alpha SV og i tillegg vert jakka ganske så blaut på regntunge dagar. Det er då ikkje membranen som lek, men det at eit solid materiale, mange lag med lommestoff og detaljar gjer at ho treng lenger tid på å turka. Brede er ikkje ei jakke du har i sekken i tilfelle ruskevér så det bør du tenkja på. Alpha SV er nok eit betre jakke til alt mogleg, men hetta er dårlegare, lommene færre og ikkje plassert slik eg ville hatt dei... Spør gjerne om du har fleire ting du treng svar på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikkje om du allereie har kjøpt jakke, men etter mitt syn er dette to litt ulike jakker. Eg har sjølv Brede og har brukt denne nokre år no. Det eg likar med Brede er hetta, alle lommene, at ho er laga av eit (meir) miljøvenleg materiale, fasongen, luftinga og den generelle solide utforminga. Derimot er eg ikkje så nøgd med denne jakka på eit par andre punkt. Vekta er langt høgare enn Alpha SV og i tillegg vert jakka ganske så blaut på regntunge dagar. Det er då ikkje membranen som lek, men det at eit solid materiale, mange lag med lommestoff og detaljar gjer at ho treng lenger tid på å turka. Brede er ikkje ei jakke du har i sekken i tilfelle ruskevér så det bør du tenkja på. Alpha SV er nok eit betre jakke til alt mogleg, men hetta er dårlegare, lommene færre og ikkje plassert slik eg ville hatt dei... Spør gjerne om du har fleire ting du treng svar på.

Takk for at du deler erfaring Krokavatnet :) Har enda ikke bestemt meg.

 

Ettersom bruksområdet blir veldig variert, så er jeg også usikker på valget av jakke. Har lyst på klättermusen brede pga lure løsninger og som du understreker Den utrolig gode hetten.

 

Hvis jeg forstår deg rett så er din mening at Bredejakken en mer robust midtvinterjakke, som kan brukes tidlig og sent på året men tar inn en del vann?

 

Om Arcteryx sin hette var i nærheten av den Brede har, så hadde valget mitt vært enkelt ettersom Alpha SV er en utrolig bra jakke til alle forhold. 

 

Hvis Brede jakken tar inn en del vann så må jo også da totalvekten øke betraktlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har gått å lurt veldig på Arc'Teryx Alpha SV.

Formålet er å bruke den til isklatring.

Er ikke sikkert du trenger en så tung og robbust jakke hvis du bare skal bruke den til isklatring! Er sikker på at det er noen andre som mener noe annet, men vet med meg selv at hvis mitt eneste bruksområdet med en jakke var å klatre i den så ville valgt en av 2 lags jakkene eller tynnere til Arcteryx. De Har fortsatt en god vannsøyle og samt mindre vekt og bedre fleksibilitet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du elsker Alpha SV. Det er uten tvil en veldig bra jakke, men den har ikke stormklaff over glidelåsen og det virker som om hetten ikke dekker siden av ansiktet om det skulle blåse opp. 

 

Hvis det er noen som har erfaring med Bredejakkens funksjoner så del kunskapen!

Formen på hetta på en del jakker er laget slik at du ikke trenger å snu hele kroppen for å se deg til høyre eller venstre.

Jeg har noe erfaring fra seiling, og der var det en periode mange seilerjakker som hadde en stor og god hette. Problemet var bare at hvis du snudde hodet litt fort til siden når hetta var på så så du bare rett inn i hetteforet.

Hetta på mange jakker i dag er utformet slik at du ikke mister sidesynet selv om du har hetta på. De er derfor skåret litt tilbake på sidene, noe som ikke trenger å bety så mye for ansiktet selv om været er dårlig.

Jeg har en Arcteryx Theta jakke og synes at hetta på denne er helt super. Sitter bra på uten å stenge utsikten. Hetta har en strikk som kan strammes foran pannen og en som kan strammes under bakhodet eller over nakken om du vil. Dette føre til at hetta følger hodet og du unngår at den sklir av når du beveger deg eller blåser seg opp eller blåser av i sterk vind. 

Hvis været er så dårlig at du trenger noe som dekker ansiktet så er det vel også behov for å ha noe som varmer resten av hodet. Da er en slik hette helt genial.

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=9961

http://www.vernekompaniet.no/products/devold-balaclava-109-815-bl

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klättermusen sin membran tek ikkje inn vatn, men etter litt bruk trekkjer alle ytterstoff meir. Dette gjeld alle jakker og bukser.

Hetta på Brede er god både med omsyn til vern mot véret og i høve til passform. Designet og gode høve for tilpassing gjer at ho snur seg der du snur deg. Eg har prøvd på Arc'teryx og Brede si hette er langt betre.

Brede er best på den kalde sida av kalenderen.

Ikkje gløym at gore-tex er miljøsvineri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Froste som er den "korte klatrevarianten" av Brede. Er fortrolig med Cutan-membranen fra før da jeg også har Noatun(nå Allgrøn). Froste er genial og har en fantastisk hette. Men, KM-jakkene er vel ikke akkurat i fast n' lite kategorien, hvis det er et poeng.

Liker alt ved KM: design, profil, passform. Har dog ikke prøvd Arcteryx, men de er vel med all sannsynlighet like bra på sitt vis. Hvis god hette og klatring er hovedkriterier, er vel full strech-membran og god hette (KM) en no-brainer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle erfaringer som er delt, setter stor pris på hjelpen. 

 

Jeg endte med en Klättermusen brede og har brukt den 1 uke på Smørstadbreen. Fant ut at det var en varm jakke som nevnt, men et bra produkt til mitt bruk. Den har nok lommer og veldig bra passform som har gode justeringsmuligheter, etter hvor mye klær man har behov for.

Hetten som jeg hadde høye forventninger til var som jeg ønsket. Gode justeringsmuligheter med jule, hjelm eller uten.

 

Gir en bedre omtalelse når jeg har brukt den over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.