Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassbrenner under tarp ?


Rex13

Anbefalte innlegg

Skal snart på telt tur og det er spådd regn den eine dagen. Da må eg jo lage mat under tarpen. Hvor farlig er det med gassbrenner under tarp eller inni telt ? Vil helst ikkje ende opp med oppbrennt telt :-P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du bruker primus med sunn fornuft så har du ingen ting å engste deg for. 

 

Ting du skal passe på er avstanden mellom prims og seltduk/tarp. Ved bruk av bensin må du passe på søling hvis du har den inne i innerteltet (Bensin er lett antenlig). Sørg også for god lufting. 

 

Jeg bruker primus omnifuel inne i teltet hele året uten problem. 

 

God tur :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal snart på telt tur og det er spådd regn den eine dagen. Da må eg jo lage mat under tarpen. Hvor farlig er det med gassbrenner under tarp eller inni telt ? Vil helst ikkje ende opp med oppbrennt telt :-P

Hvis jeg husker rett, så frarådes det på det sterkeste å bruke gassbrenner samt rødspritbrenner i telt, med mindre du har ekstremt god utlufting. Dette fordi kullosutvikling på disse brennerne er farlig høy, og du risikerer i verste fall å sovne inn nesten uten forvarsel. 

Multifuel kan du bruke inni teltet hvis du har erfaring nok med forvarming av brenneren. 

 

Vær forsiktig med å bruke kjeler med varmeveksler inni teltet, da disse bidrar til rask nedkjøling av flammen, og dermed høyt kullosutslipp.

 

Under tarpen kan du vel brenne hva du vil :mrgreen:

 

Tviler på at tarpen kan ta fyr ved bruk av gassbrenner, da gnistdannelsen er minimal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal snart på telt tur og det er spådd regn den eine dagen. Da må eg jo lage mat under tarpen. Hvor farlig er det med gassbrenner under tarp eller inni telt ? Vil helst ikkje ende opp med oppbrennt telt :-P

Skal du ha med deg både telt og tarp (biuvac/gapahuk)?

 

Om det kommer en regnskur, så MÅ du vel heller ikke lage vam mat, akkurat DA det regner som mest? Det går ann å utsette et måltid noe. Og det går ann å spise "kald mat", eks. brød, korn, o.l., hvis du absolutt må spise til et tidspunkt. Sommerhalvåret bruker jeg selv mest et Trangia Stormkjøkken (rødsprit apparat). Der kan jeg også varme vann og mat i kjele, selv om det regner. Med lokk over, då renner vannet utenfor og ikke ned i brenneren. Det er kun ved langvaring og kraftig regn og kanskje kombinert med vind, at jeg trekker inn i teltet for å lage varm mat. Og det er ikke noe problem å bruke et slikt, i teltet.

 

Men uansett apparat, bør du være fortrolig med det (og resten av utstyret), før du reiser på tur. Så tren hjemme, i tilfelle du føler du må bruke det i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.