Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur med barn


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vore tacksam för tips om vilken topp som är roligast/mest spännande att bestiga med barn (två pojkar, 12 och 14 år)?? Galdöpiggen, Glittertind eller är kanske kamvandringen på Besseggen bäst? Vilken topp är högst i år? Hur är snöförhållandena nu i augusti, går det fortfarande att åka skidor någonstans? Är det fortfarande glaciär och replag som gäller om man vill upp på Piggen? Detta låter ju kanske roligare för barnen än att gå från Spiterstulen? Läste att det är ok med barn över 7 år. Tacksam för tips från er som har gått med barn, vad de tyckte var roligt! (Vi har vandrat lite tidigare, bland annat i Kebne-området, men ej gått på glaciär förut).

Hilsen, Susanne fra Göteborg

PS: Hur många timmar är bilresan från Oslo till Spiterstulen? Hur långt till Gjendesheim?

Tack!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På generelt grunnlag vil jeg gjerne få komme med en advarsel når det gjelder barn i fjellet: Alle fjell-/toppturer med barn må skje på barnets premisser! Barna må selv få anledning til å vurdere hva de orker og hvor langt/høyt de vil gå.

Grunnen til at jeg sier dette, er en "skrekkopplevelse" fra en tur på Galdhøpiggen 12. juli i år. Mens jeg var på toppen blåste det opp og på turen ned mot Spiterstulen var det til dels ubehagelig. Nede på Keilhaus topp møtte jeg en mann med 3 gutter med anslått alder 7 - 12 år. Idet de kom over kanten kom det et skikkelig vindkast og den minste gutten ble så redd at han kastet seg ned og tviholdt rundt en stein.

Jeg tror(håper) at jeg i tilsvarende situasjon hadde trøstet og så gått ned igjen, men her var ordren: "kom igjen!" -- Er det noen som tror at denne gutten har lyst på en fjelltur igjen? Jeg burde selvsagt ha vært tøff nok til å si ifra, men våget ikke. Det skal jo mye til før man blander seg inn i andres oppdragelse.

Prøver selv å introduseren en 3-åring til friluftslivet i nærområdene og det blir mye bæring og mange pauser for å kast pinner i vannet, se på blomstene eller grave i grusen. Men belønningen kommer når jeg selv må ta iniativ for å gå hjem igjen, når det er så greit å være ute i marka at lekene hjemme er helt glemt.

Ta for all del med barna på fjelltur og ha noen flotte dager i fjellet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har gått til Galdhøpiggen med mine to jenter som den gang var 9 og 10 år - vi gikk fra Juvasshytta som helt klart er en mye kjekkere tur enn fra Spiterstulen når du går med barn.

I fjor gikk vi til Fannaråken fra Sognefjellhytta - også en fantastisk tur! Vi fortsatte videre til Skogadalsbøen, Olavsbu og Leirvassbu. Før vi gikk til Fannaråken, ble vi med på grottetur fra Sognefjellhytta - kjempeoppelvelse, ungene syntes det var utrolig spennende!

I år gikk vi Glittertind fra Glitterheim - også veldig fin tur. Deretter fra Glitterheim mot Memurubu, men i stedet for å gå ned der, gikk vi Besseggen på direkten - med full oppakning. Det var jentenes valg, og etter 14 timer var vi på Gjendesheim. Fantastisk flott å gå Besseggen på kvelden - uten å gå i kø. Det kan anbefales. På vei hjem (med bil til Vestlandet) tok vi en overnatting på Leirvassbu og gikk Kyrkja - enkel, fin og gøyal tur.

Alle turene er flotte, men det er greit å starte med Galdhøpiggen fra Juvasshytta - det er en enkel og lett tur.

God tur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyrkja er en flott topp for litt fjellvante barn,man ser hele anmarsjen så å si,og den virker litt spennende.

Rasletind,opp ryggen på østre er en fin tur ifra Valdresflya.

Besshø ifra Bessheim,lengre anmarsj,men høyt opp,nær bre,mega utsikt.

Besseggen blir en smule stusslig ifra høa.

Stornubben ifra Glittertindveien,ingen anmarsj,rett opp rygg av Austnubben.platå,videre lett til Stornubben.

Bred rygg mot Nautgardstind.

Ha en god fonøyelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tack för alla goda tips och råd!

Men nu blev jag lite confused, speciellt över ÅCN:s tips att ta Piggen från Juvasshytta och inte från Spiterstulen. Vi drar nämligen på tisdag morgon och jag var inställd på att åka till Spiterstulen för att där dels bestiga toppen av Piggen, och dels dra med på deras tur på "Eventyrisen", en tur med taulag och kramponger på blåis som låter mycket spännande.

Men nu undrar jag om det kanske är fel, om det är bättre att åka till Juvasshytta istället, där man ju går i taulag upp till toppen? Någon som kan hjälpa mig i det svåra valet mellan Spiterstulen och Juvasshytta?

(Aftonbladet eller Expressen, som vi säger i Sverige) :D

TACK!

PS Grottetur från Sognefjellhytta lät ju som en mycket spännande tur, tack för tipset!

Och Anders - självklart är det på barnens villkor! Vi vandrade i Kebnekaiseområdet förra sommaren, och de är dem som nu tjatar om att dra till Jotunheimen... , och vi vänder om vi får dåligt väder!

Jag tar med mig alla tipsen så får vi se vart vi hamnar förutom Piggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne!

Dra til Spiterstulen, det er den klart beste og artigste ruta til topps på piggen...

Juvass er å betrakte som juks :D neida, men klassikeren fra Spiterstulen anbefaler jeg, det historiske suset, Keilhaus topp, hvor Baltazar Mathias Kailhau i 1844 måtte snu osv, dette er RUTA med stor R til topps på piggen spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.