Gå til innhold
Minituren

Abbor smaker best når den renses riktig.

Anbefalte innlegg

Hva er det som gjør at abboren er så utskjelt?

Det er til stadighet klaging ovar at det er for mye bein i abbor. Ja det stemmer at det er mye bein, men renses den riktig så er problemet løst. Jeg har laget en liten fiske film om fisking og rensing av abbor som nå ligger på YouTube

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring tilsier at bein er det minste problemet.

Derimot er den geléaktige konsistensen og den flate smaken hovedproblemet.

Den var dog bare 800 gram, så det kan jo ha betydning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen grunn til å snakke stygt om den.  Foliestekt Abbor står ikke tilbake for annen fisk, spør du meg.  

Bruk krydder og salt i buken (ingen olje e.l.) så henger skinn og de fleste finner o.l. ordentlig fast på folien.

Jeg har aldri opplevd noen geleaktig konsistens på de jeg har fått.  Heller fast og hvitt og velsmakende   :)

Bør kanskje nevne at den litt eggeaktige smaken i Harr er favoritten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det som gjør at abboren er så utskjelt?

Det er til stadighet klaging ovar at det er for mye bein i abbor. Ja det stemmer at det er mye bein, men renses den riktig så er problemet løst. Jeg har laget en liten fiske film om fisking og rensing av abbor som nå ligger på YouTube

Interessant.

Vi som bor her vest har liten erfaring med abbor, siden den ikke finnes i våre trakter, og derfor ble den også sortert bort under en kano- og fisketur på Oggevann sist sommer.

Kanskje dette lille bidraget til norsk folkeopplysning kan bidra til at en vestlending også kan få smaken på denne fisken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant.

Vi som bor her vest har liten erfaring med abbor, siden den ikke finnes i våre trakter, og derfor ble den også sortert bort under en kano- og fisketur på Oggevann sist sommer.

Kanskje dette lille bidraget til norsk folkeopplysning kan bidra til at en vestlending også kan få smaken på denne fisken.

Sprøstekt abbor er vel noe av det beste jeg spiser på fisketur. Det ble to slike måltider i sommer østpå :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Abbor er fin mat det. Sprøstekt abbor på brødskive er nam. Foretrekker helst ørret og røye.

Grunn til at jeg spiser abbor sjelden er at størrelsen er så som så der jeg pleier å fiske. Må være litt størrelse på den skal jeg gidde å rense den.

Og heller abbor enn gjedde.

Fine med abbor er at den som regel er bitevillig når det er varmt i vannet så man kan få seg litt ekstra mat på tur.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Gjest Mareng
      Av Gjest Mareng
      Jeg har tenkt litt på fiskemetoder i det siste, og har tenkt å prøve å overføre noen av idèene fra sjøfiske til ferskvannsfiske.
      Jeg har også hørt om en metode der man bruker markkrok i enden på snøret, en dupp over denne, så ett tyngre søkke. Det er en måte å fiske marken litt over bunnen, men dette floker seg lett, og jeg har en bedre idè
      Jeg har kalt idèen for vestlandsk marktakkel, for jeg har ikke sett noe lignende før. Oppbyggingen er laget for å være enkelt å kaste med uten at det skal floke seg, man må bruke monosene for at dette skal fungere best.
      Håpet er at dette er mer effektivt enn vanlig markfiske. Det er og tilrettelagt for å kunne fiske aktivt uten å sette agnet i bunn. Attraktorer har jeg ikke sett ifm. vanlig markfiske før, en liten perle eller tube/slange ved kroken er sikkert nok. I skumringen eller mørkt vann vil jeg tro selvlysende er effektivt og vil hjelpe fisken å oppdage agnet.
      Idèen er som følger ved bunnfiske:
      - Søkke nederst, akkurat så tungt at det drar duppen ned.
      - 50 cm over er en kirurgknute med en 15 cm lang opphenger. Opphelgeren er den tampen som stikker opp mot stangen for å holde det lengst ut fra hovedsnøre, derfor velger jeg kirurgknuten. På opphengeren fester jeg en liten attraktor (selvlysende kule, liten selvlysende tube, litt rød ulltråd eller noe sånt), og en krok som egnes med ett par mark. Denne kroken vil derfor henge ca 40 cm over bunnen. Dette kan man velge selv med hvor man plasserer opphengeren.
      - 20 cm over der en ny kirurgknute med en opphenger på 15 cm. Her fester du din favorittflue, nymfe, streamer, mormyska eller enda en makk hvis du vil.
      - 20 cm over dette fester du en dupp som du pakker inn i sølvfolie, selvlysende maling eller noe "blinkete" for å fange oppmerksomheten til fisken. Den må være liten og oppdriften bør være liten slik at søkket du bruker kan være lett. På denne måten vil fisken kjenne mindre motstand og mindre kjangs for å avvise agnet. Med tyngre søkke vil den kroke seg selv lettere. Velger man en "kamuflert" dupp kan en liten bit av en kvist gli naturlig inn i omgivelsene.
      Ved fiske lengre oppe i vannlaget reduserer du vekten på søkket slik at duppen flyter opp, eller du bruker en vanlig dupp og ett splitthaggel i bunn.
      Dette bør også fungere meget bra i vann som er i bevegelse, uten å henge seg for lett fast i bunn.
      Jeg har skissert idèen min her:

1. Hva tror dere om dette, kan det fungere?
      2. Forbedringsforslag?
      3. Har dere sett noe lignende før?
      4. Om dere forsøker selv, gi en tilbakemelding på om dette fungerer
    • Av Frilufta
      2,5 time på isen på jakt etter stor abbor idag. Ikke veldig store forventninger, som vanlig, men jaggu var det ikke en liten tass som heiv seg på.
      Veide 5hg og fikk friheten tilbake. Håper å treffe den igjen om noen år... 

• Av Isak Knutsen
      Har vært en tur i Mykland og testet den midlertidige løsningen med EL-motor og Ally kano, fisk ble det også!
      Værmeldingen så dårlig ut, spørsmålet var om jeg skulle være hjemme eller dra på tur i uvær, svaret var enkelt, det ble tur.

Planen for denne turen var å teste noe jeg lenge har hatt lyst til å prøve, nemlig å motorisere Ally kanoen. Da jeg ikke hadde noe feste til kanoen, lagde jeg og faren min et selv på kort tid. Vi skal forbedre dette, men om en bestemmer seg 10 minutter før en skal gå er dette en foreløpig løsning: To 2 tommers planker ble skrudd sammen, og det nederste sporet ble frest et spor i som passet med den tverrgående aluminiumsrammen som er i kanoen (se bilde). Den ene siden stakk noe ut som feste og myke biter av liggeunderlag beskyttet kanoen fra trykket. Vi festete 3 tvinger og en jekkestropp over og vips, så satt motorfestet «som heia»!

Jeg dro opp til Mykland og inn i Saurdalsvassdraget, dette fordi plassen har lange sammenhengene vannområder, noe som gjør det enkelt å få testet om det fungerer med EL-motor på Ally kanoen.
      Målet var å komme så langt inn som til Flekevatn (Har vært her før på vinteren), det er ørret og abbor over kiloen her. Etter at 9 effektive kilometer var tilbakelagt var resultatet på fiskefronten en ørret og to fine abbor.

Det blinket rundt meg som om noen der oppe tok bilder av meg med en kraftig blits. Torden var det også rundt meg på alle kanter, det var bare et tidsspørsmål før jeg ble kliss blaut. Jeg rakk å komme få på meg regntøyet og spise før det verste regnet startet.

Jeg bestemte meg for å gå opp til Flekevatn til fots med fiskestanga, og droppe kanoen. Det ble kun ett kast før jeg snudde (vrient å kaste fra land der jeg var). Regnet pisket mot ansiktet, det lynte og tordnet og det tok ikke lang tid før jeg blaut tvers igjennom gore-tex tøyet.

Hjemturen gikk fortere, da EL-motoren ble skrudd noen hakk opp. Jeg tok stadig hendene mine nedi vannet for å få varmen i de, vannet kjentes varmere enn luften. På hjemturen beit det på sju abbor og fire ørret, de var ikke store.

En ting er sikkert, El-motor på Ally kano fungerer supert! Helst bør man kunne kjøre bil til der hvor man skal sette ut kanoen, batteriet til motoren veier litt! Nå skal vi lage en litt nettere og proffere løsning.
      Les tidligere turer her!
    • Av Frilufta
      Var en tur på isen søndag i strålende sol. 
      Utstyrt med kaffe, solbriller og balansepilk.
      Ble en liten middag av det. 
      425 og 210 gram, stas! 

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.