Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke flue til fjellfiske?


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Fasanfibre som bein til stankelbein var/er mye brukt. Men jeg har en mistanke om at det nå med tiden blir byttet ut med andre materialer. Tror jeg har en pose med ferdig fasanhalefibre med små knuter klare til stankelbeinimitasjoner. Men selv bruker jeg stort sett bare fireline i litt tykkelse til denne type idag. 

 

Den kroken der er vel noe alle  Partridge K10 kroken, var vel i utgangspunktet brukt for å imitere STORE døgnfluer. Tror aldri de krokene har slått til i Norge. Her kan vi begynne å snakke om stive bakkropper, noe jeg antar vil gå utover krokingen. Beste er om man ønsker forlenga kropper å bruke chennile eller tilsvarende materialer. Men fluebinding er som alt mulig annet en smaksak og går på folks erfaringer. 

 

Tipper du så det på tv i 92 eller 93 på Ut i naturen. Var vel et innslag av "fluenes dronning" Torill Kolbu. Var vel hun som dro frem hekleteknikken, og skapte en mengde særdeles vakre fluer.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder tørrfluer, (og de er sultne og vaker), da biter de vel på det meste...men går alltid tilbake til gode gamle elk-haired caddis (ech), funker uansett land, overalt, uansett hvor dårlig jeg lager de! my 2 cents....

 

Forresten, aldri fått noe på de 'klassiske' norske våtfluer som selges i butikker (ligner små laksefluer...streamere)...nympher ja av og til (enkleste brun stygg sort...er ikke mester på fluebinding!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasanfibre som bein til stankelbein var/er mye brukt. Men jeg har en mistanke om at det nå med tiden blir byttet ut med andre materialer. Tror jeg har en pose med ferdig fasanhalefibre med små knuter klare til stankelbeinimitasjoner. Men selv bruker jeg stort sett bare fireline i litt tykkelse til denne type idag. 

 

Den kroken der er vel noe alle  Partridge K10 kroken, var vel i utgangspunktet brukt for å imitere STORE døgnfluer. Tror aldri de krokene har slått til i Norge. Her kan vi begynne å snakke om stive bakkropper, noe jeg antar vil gå utover krokingen. Beste er om man ønsker forlenga kropper å bruke chennile eller tilsvarende materialer. Men fluebinding er som alt mulig annet en smaksak og går på folks erfaringer. 

 

Tipper du så det på tv i 92 eller 93 på Ut i naturen. Var vel et innslag av "fluenes dronning" Torill Kolbu. Var vel hun som dro frem hekleteknikken, og skapte en mengde særdeles vakre fluer.   

Det gjør det definitivt, de kroker veldig dårlig. Fluer av disse krokene blir ganske fort ødelagt av napp der fisken ikke henger. 

Men de er fine til fluer som bare skal stå til pynt.

Hekleteknikken stammer nok fra dette programmet. Jeg har det på en gammel VHS kassett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.