Gå til innhold
  • Bli medlem

Schtig

Anbefalte innlegg

Hei.

Det har sikkert vært diskutert før, men jeg skal kjøpe meg et nytt telt. Kommer nok for det meste å gå alene, men vil ha plass til i allefall 1 til. Har med meg 2 hunder så om de i gitte tilfellere kan ligge i forteltet hadde det var ok. Klare ikke å bestemme meg for om jeg vil ha et 3 sesongstelt eller helårstelt. Det kommer vel ann på vekt. Ser for meg at det i første omgang vil bli brukt mest vår/sommer/høst.

Om folk ville komme med noen tips/erfaringer så ville jeg blitt glad.

 

God sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville vel gått for et fjelltelt av tunnell typen. Bl.a. Helsport har mange bra. Er vel bare du, som kan vurdere det. Det er lite vektforskjell, på et 2 og 3 manns. Men, du må ha et som er langt nok til deg. Kjøper du et marginalt tunell telt, med kun et "fortelt" og bør den plassen reserveres til sekk/utstyr og passasje ut og inn. Husk også at enkelte år, er det så mye mygg/knott, at hundene bør få ligge innenfor myggnettingen. Men noen av de teltene, har en ekstra forlengelse (av forteltet), der er det nok plass. Men så var det myggnettingen da. Jeg ville gått for et 3 manns telt. Men, det er du som må kompromisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Bergans compact light 3 manns. Og det teltet har kjempegod plass i forteltet, faktisk lå vi 6 stk i det på en tur her. 4 unger (4,8, 10 og 13 år)i soveteltet og søstra mi og jeg i forteltet, altså god plass til både hunder og sekker. Teltet finnes som 2,3 og 4 manns og finnes også som vinterutgave med stormmatter.

 

Teltet sto godt i vind da vi sov ved Skarstjønna ved foten av midtre og Søre Sølen i sommer, det var hvite skumtopper på tjønna og ungene slet med å holde balansen, men teltet sto stramt og fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke bli problem med høyden min i det teltet lompa?

 

Vil ikke blir problem med høyde min i det teltet? liker prisen

Jeg er 1,99.. Jeg ligger nok litt skrått når jeg er alene i det for å være sikker på ikke å være borti duken i fotenden, men det går helt fint å sove tre stykker i det også. Ideelt for to personer i tremannsversjonen. Da har man god plass rundt seg. Stort fortelt med god høyde.

 

Det funker fint til vintertelting, men har ikke stormmatter. Det synes ikke jeg er så nøye heller, men enkelte insisterer på det om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er bekymret for lengden på teltene, vil jeg si generelt at jeg vil foretrekke tunneltelt. Jeg er omtrent to meter og har ligget i en god del telt gjennom årene. Noen for korte, og noen lange nok. I kuppeltelt er veggene mer loddrette i endene, men om det er i korteste laget så ligger man borti både hode- og fotenden. Ingen mulighet for å gjøre noe med det. I tunneltelt kan man åpne på glidelåsen mot innerteltet og skyve seg lenger unna fotenden om nødvendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Svalbard 3 er jo 250cm i lengde i innertelt. Da får du helårstelt men det er jo tungt da.

 

Hva med et slikt https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/slaterul2%2B ?

2 manns med ekstra plass. 244 langt og 150-130 i bredde skulle gi plass både for deg og bikkjene. Veier 1,33 kilo. Ikke så stort fortelt men alene med hunder trenger du ikke mer. Med 2 pers er det stort nok til å ha litt bagasje mellom dere ved beina evt. Eneste ulempe jeg ser er at det "bare" er 101cm høyt. Har ikke teltet selv men to andre fra samme produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.