Gå til innhold
  • Bli medlem

Drikkevann i forsvarets skytefelt


Joker

Anbefalte innlegg

Jeg drikker stort sett alltid vann fra bekker og elver når jeg er ute i fjellet, men i går var jeg i Blåtind skytefelt. Etter å ha vært på føttene en times tid begynte jeg å lure på om det var lurt å drikke fra elver og bekker. Jeg avsto og dermed måtte jeg rasjonere på det jeg hadde med meg. Led på ingen måte noen nød, men jeg hadde sannsynligvis drukket nesten dobbelt så mye hadde jeg vært på tur et annet sted. I ettertid har jeg funnet ut at det er gjort undersøkelser i forsvarets skytefelt, og i Blåtind er det ikke funnet hvitt fosfor. Det stod heller ingen skilt med advarsel mot å drikke vannet inne i skytefeltet, men jeg er nå likevel litt småskeptisk.

 

Ville du drukket av bekker og elver inne i forsvarets skytefelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var i forsvaret og hadde øvelser ved Blåtindfeltet fikk vi høre fra befalet at vi ikke skulle drikke vann fra bekker og elver på grunn av forurensning i vannet. Allikevel forsto jeg aldri at dette hadde noe direkte link til hvitt fosfor å gjøre, men mer at det generelt var mye tungmetaller i vannet (hvis jeg husker rett...). Vet ikke hvor nøye det var gjort målinger av vannet, men vi drakk alltid medbrakt vann ihvertfall. Om jeg ville drukket det nå?? Jeg ville hvertfall begrenset meg tror jeg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være svært forsiktig med å drikke fra bekker og vann i Forsvarets skytefelter, med mindre vannkvaliteten friskmeldes av helsemyndighetene når et nedlagt felt saneres. Konsentrasjonene av giftige tungmetaller som kobber, kadmium, bly, sink osv. kan være veldig høy på enkelte steder - enten det er merket med oppslag eller ei. Det går greit å smelte nysnø til drikkevann om vinteren.

Selv om hvitt fosfor (HF) er giftig, er det brannskader som følge av direkte kontakt med stoffet som utgjør den største faren for den som beveger seg inne i nedslagsfeltene. Rester etter HF-granater kapsles typisk inn i myrer, og når noen sparker borti slike rester, kommer HF-en i kontakt med oksygen og omsetter (=brenner intenst).

Blåtindfeltet har vært i bruk i mange år, og inneholder nok et rikholdig utvalg av ulike forurensninger. Feltet har hatt besøk av både Artilleribataljonen og bombekastertroppene, og begge disse har skutt røykgranater med hvitt fosfor (Infanteriet gikk riktignok over til å bruke titantetraklorid for mange år siden, men det stoffet er ikke akkurat helsebringende det heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarsbygg kom med en rapport i 2007 der de anbefalte å trekke tilbake advarslene mot å drikke vann i bl.a. Blåtind skytefelt. Dette med bakgrunn i at de ikke klarte å påvise hvitt fosfor i vannet. Her er rapporten: Kartlegging av hvitt fosfor

Har ikke klart å finne en tilsvarende rapport for tungmetaller, men har vel egentlig bestemt meg for å kun drikke medbrakt når jeg er på tur i skytefelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder jeg med deg i.

Som sagt, er det tungmetallforurensningen som er det største problemet med drikkevannet i skytefeltene. FFI's og Forsvarsbyggs mange undersøkelser har avdekket at naturen stort sett rydder opp selv (stoffene filtreres bort i grunnen), men dette er prosesser som kan ta mange år, og lokalt kan miljøgifter hope seg opp, uten at det er så lett for en turgåer å vite hvor hen i terrenget dette skjer.

Når det gjelder hvitt fosfor, er det brannskader ved direkte kontakt som er den største faren. Finner man blindgjengere eller rester; trekk unna - noter funnsted - meld fra til Politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.