Gå til innhold
  • Bli medlem

1 manns kuppeltelt under 2000 kroner?


TV Sindre

Anbefalte innlegg

For 3 år siden kjøpte jeg et 4. manns kuppeltelt til 499 kroner på XXL. Det har jeg ikke brukt til så mye spesielt, men når jeg i natt prøvde det for første gang alene ute i skogen, viste det seg at teltet så vidt fikk plass i leiren. Det praktiske her var kort avstand til rennende drikkevann. Og så er det tungt å bære et så stort telt, men unødvendig til en tur alene. Jeg har funnet ut at Tveitalifjellet et en enkel nybegynnerplass for meg, men fjellet er så lavt at det føles mer som å telte i skogen istedenfor fjellet. Jeg trenger et telt som tåler uvær, regn og er selvstående (holder med å feste teltduken med kroker). Det er helst kuppeltelt jeg vil bruke, med tanke på at de er enkle å slå opp i uvær.

 

1 manns telt vil være stort nok til meg, da jeg ikke trenger så mye plass. De kuppelteltene jeg finner i nettbutikkene koster flere tusen kroner og jeg vil mer bruke 4. manns teltet mitt enn å bruke 5000+ kroner på et nytt telt. Hadde vært praktisk med et mindre telt i skogen, men jeg får så vidt plass til teltet mitt i leiren. Uansett vil jeg ikke betale mer enn 2000 kroner på et 1 eller 2 manns telt. De billige teltene til under tusenlappen jeg har lest tester om, avslører dårlig vanntetthet eller at stengene holder dårlig sammen. Det frister ikke meg, men det burde ikke vært så dyrt med et lite og ordentlig telt.

 

Det var kjempegøy å sove i telt alene ei natt og skal gjøre det en gang til denne sommerferien!

Noen som vet om et kuppeltelt som har god vanntetthet, stenger som holder godt sammen, selvstående, har myggnett og koster ca. 2000 kroner eller ikke så mye dyrere enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke selvstående, men enkelt nok å sette opp så lenge det ikke bare er stein og fjell i området.

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/exped-vela-i-extreme-telt.html

Lett, rimelig og gjør nytta si. Kan være litt klønete å få duken helt stram, men det går. Er fint at man kan "løfte" hele siden. Da kan man ligge beskyttet mot mygg og alikevel kunne titte ut på naturen. Jeg tror, uten at jeg skal si det sikkert, at dette er noe av det bedre du får for 2000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare sette opp kuppeltelt. Hvis det må bli et annet, får jeg lære å bruke det jeg nå har. Fordelen med den nåværende løsningen basert på 4. manns teltet, er at veggene ute med teltduken over, virker som et kjølesystem når det var høyere temperatur ute enn 20 grader. Leiren jeg har funnet har en fjellvegg som må være ved siden av teltet og gjør at jeg må ta et selvstående telt. Å få duken helt stram er umulig når myggen angriper for fullt, men etter å sprøytet noen blomster med myggspray, ble jeg kvitt de fleste.

 

Det er en del myr i området, så jeg kan ikke plassere teltet hvor som helst. Teltene er visst veldig dyre å kjøpe, hvis ikke teltet kan være så dårlig at stengene henger dårlig sammen eller det ikke er helt vanntett. Teltet mitt tåler alt regn, så lenge jeg rister regnet av duken av og til. Det har aldri regnet inn i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://bigskyproducts.com/big-sky-soul-1p-tent.aspx

 

Självstående och under 2k NOK. Väldigt litet dock.

En 2 pers-variant är på gång. Äkta självstående tält är ovanliga. Många tillverkare påstår att deras produkter är helt fristående, men ofta krävs en lina för att hålla ut abisen + gärna några extra till att spänna ut väggarna.

 

http://tarptent.com/momentdw.html

Också ganska trångt, men med bätte absid och större volym så det känns nog rymligare. Lite dyrare och tar lite mer plats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ombestemt meg og vil bruke 4. manns teltet mitt flere ganger, men det er vanskelig å pakke når det er tørket og jeg bruker flere forsøk hver gang på å pakke det. Og så er det greit å ikke ha vindu i teltet når leiren min er i et område svaner går morgenposisjonen hver morgen. De er noen nysgjerrige dyr og regner med at de kan true maten ut av bagasjen til folk. Mitt nåværende telt har ikke vindu, så kommer svanehæren, er jeg fortsatt trygg inne. Leiren grenser mot rennende vann, så der bader ikke svanene lenge. Med andre ord: Teltduken min fungerer som vegger uten innsyn.

 

Uten duk over hele teltet vil det ikke kunne være vanntett, da det kommer til å regne gjennom myggnettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ombestemt meg og vil bruke 4. manns teltet mitt flere ganger, men det er vanskelig å pakke når det er tørket og jeg bruker flere forsøk hver gang på å pakke det. Og så er det greit å ikke ha vindu i teltet når leiren min er i et område svaner går morgenposisjonen hver morgen. De er noen nysgjerrige dyr og regner med at de kan true maten ut av bagasjen til folk. Mitt nåværende telt har ikke vindu, så kommer svanehæren, er jeg fortsatt trygg inne. Leiren grenser mot rennende vann, så der bader ikke svanene lenge. Med andre ord: Teltduken min fungerer som vegger uten innsyn.

 

Uten duk over hele teltet vil det ikke kunne være vanntett, da det kommer til å regne gjennom myggnettet.

Etter det bilde du la ut av teltplassen din å dømme er jeg helt sikker på at det går fint å sette opp et tunneltelt. De er lettere og billigere enn kuppeltelt. Å drasse på og sette opp et 4-mannstelt i skog er jo rimelig demotiverende. Det er viktig at du får spent det ordentlig opp om det skulle begynne å regne ellerså kan det fort bli vått inni. Disse svanene og dems morgenrutiner tror jeg ikke du skal tenke så mye på, du har sovet der en natt og svanene kan like godt være en tilfeldighet. De har ingen interesse av å komme inn i teltet ditt og stjele maten din, uavhengig av om teltet har vindu eller ikke. De går ikke til angrep om de ikke føler seg truet.

Alle telt har vel duk over hele? Det er jo liksom noe av poenget med telt. Men om du er fornøyd med teltet du har så er det jo ingen grunn til å bruke penger på et nytt. Om været er bra trenger du ikke telt engang, bare kanskje en myggnetting til å tre utenpå soveposen så du ikke blir spist opp iløpet av natta. Og husk, jo mindre du overveier og tenker igjennom ting, dess lettere er det å bare dra. Begrenset hvor galt det kan gå i området du campet, så du kan nok trygt legge igjen litt av hodet hjemme og heller ta med litt "villmann" :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.