Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppblåsbart liggeunderlag - hvordan fikse hull?


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Har fått en lekkasje. Følger med en rep-kit som jeg tenkte forsøke, men problemet er å finne hullet. Forsøkte å høre ved å gå gjennom hver "kanal", også å legge kinne tett på bortetter og forsøke å kjenne luft. Uten hell!

 

Må en gjøre som med sykkelslanger, putte det i vann og se etter bobler? Vil tro et liggeunderlag er ganske uvillig til å komme under vann for å la deg lett se dette, du klarer vel knapt å holde det under vann mens du samtidig skal se etter bobler. Men det går kanskje hvis en tar seksjon for seksjon? Må bli et innlandsvann da, har ikke noe badekar.

 

Er vel de som spruter på en såpe blanding med sprayflaske for å se etter gasslekkasjer, vet ikke om dette også ville fungert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Funket ikke. Forsøkte to ganger. Kunne ikke identifisere noe sted. Kan være et veldig lite hull. Da tror jeg det vil være helt håpløst å ta det under vann, det biten som skal under vann vil krenge seg så mye at det blir umulig å skulle finne et lite hull. Hvis det er så vanskelig å fikse det hjemme vil det nesten ikke være vits å ha med noen rep-kit på tur.

 

Har dere andre opplevde lekkasje på liggeunderlaget og forsøkt å fikse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fikk hull når jeg var på tur en gang.Du behøver ikke trykke hele underlaget under vann, bare legg det oppå vannflaten. Det jeg gjorde var å blåse opp underlaget så mye jeg kunne og la det deretter på vannflaten på vannet jeg var ved. Først den ene siden, så den andre siden. Eventuelt på kant/høykant også. Når du ser det piple luftbobler opp på siden kan du brette over underlaget mer og mer til du ser hvor hullet er.Det gikk greit å lokalisere hullet på den måten. Det bør nok være forholdsvis lite bølger på vannet når du sjekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ah følelsen av å bruke nesten 2000 kr på et oppblåsbart liggeunderlag som varer i ca 4 mnd før det er ubrukelig....har jeg ikke lyst på igjen.

Liggeunderlag fra jysk til 100 kr med en vekt på 96 gram sammen med en halv thermarest z-lite veier ca 260 gram tilsammen...det er min løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah følelsen av å bruke nesten 2000 kr på et oppblåsbart liggeunderlag som varer i ca 4 mnd før det er ubrukelig....har jeg ikke lyst på igjen.

Liggeunderlag fra jysk til 100 kr med en vekt på 96 gram sammen med en halv thermarest z-lite veier ca 260 gram tilsammen...det er min løsning

 

Hmm hører jeg en smule skadefryd.........fy skamme seg.

 

Har et gammelt oppblåsbart underlag som det ble hull i etter første tur , lappet det enkelt og har nå holdt i 5 år. Kjøper nok glatt et nytt enda mer komfortabelt neste gang. Deilig å kunne sove godt når man nyter naturen også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELSKER exped`n min og kommer ok aldri til å gå tilbake til skum. Har aldri brukt noen form for beskyttelse under madrassen da det ikke er ofte noe stikker opp igjennom teltduken..Har ikke hatt noen lekkasjer enda.  bank i bordet... Ser egentlig mest ut som at ventilene er større lekkasjepunkt enn hull i madrassa.

 

Casen her er vel foreldet, men:

Til trådstarter: Du trenger ikke mye luft i den for å lekkasjesøke under vann. Luften vil uansett ut av vanntrykket. Lekkasjen skal være særs liten for ikke å syntes. Men uansett rart du ikke fant det med såpevann.. Bruker mye såpevann til leksøk på jobben og liker og lage løsningen litt "tykk". Nytypen Zalo på spruteflaske fungerer ikke. Gode gamle grønne funker desidert best.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.