Gå til innhold
  • Bli medlem

Sløying av fisk


Gullkalven

Anbefalte innlegg

Har hørt litt forskjellig når det kommer til sløying av fisk. Hvor lang tid fra du får fisken til den bør være sløyet. Jeg skjønner at dette er tempratur avhengig men finnes det noen der ute som har en pekepinn på dette. Og hvor lenge etter at fisken er sløyet er den spislig om du frakter den med deg i sekken foreks på en fjelltur. Det går stortsett i ørret, røye, abbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo varmere det er i været desto tidligere bør fisken sløyes. For å forsinke forråtnelsesprosessen bør fisken tørkes mest mulig før den legges i det den skal transporteres i. Største feilen man kan gjøre sommerstid er å legge den våt ned i en tett plastpose. En indikasjon på hvor langt forråtnelsesprosessen har kommet finner du ved å se på bena inne i buken - når disse begynner å løsne fra kjøttet er det på tide å få fisken inn i kjølige omgivelser - eller spise den :) Noen saltkorn inne i buken er heller ikke å forakte...Bidrar til raskere tørking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sist jeg var oppe ved ørretvann kastet jeg sloa ut i vannet igjen sammen med hodet. Tenker at dette er bra mat for bunndyr, og kanskje ørreten selv. I Alaska er det påbudt å gjøre det på den måten i elvene.

Er det greit å gjøre dette i Norge også :wink:

Skal på ørretfiske i helgen, så jeg håper på kjapt svar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvsagt kast det uti, blir det samme som argumentet til mange da det gjelder minstemål på fisk, og folk må avlive fisken pga sluking etc. "at det er jo tåpelig å ikke kunne ta den med hjem", men fisken skal ut igjen, sunt for biotopen i vannet at fisken råtner der naturlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg synes all fisk er best om den kun "bløgges" og får ligge en halvtimes tid å blø i hjel.. Da forsvinner blodet før man tar ut sloen..

Og her jeg bor (Helgeland) er det tabu å hive fiskeslo i vannet! Måker trekker inn over fra øyene og så fort man hive noe ut i vannet kommer de måkene og da har man sirkelen sluttet med hensyn til mark. Måken er bærer av mark (kveise kaller vi det).

Det er ille å få stor ørret som er full av makk...

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er smart å ikke skylle den i vann (mer bakterier i sommervarme vann), men bare tørke av gørra.

Beste du kan gjøre om du har leir et sted er å legge fisken, ren, rett i myra. Løft av ca. 30 cm av topplaget, legg ned fisken og legg myra oppå igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fisken bør nok sløyes så raskt som mulig om det er varmt i været. Om du skal ha fisken liggende over noen dager før du drar hjem ,ville jeg nok strødd litt salt i buken og pakket fisken i en plastpose og lagt den under en stein i strandkanten ,eller aller best gravd den ned i snø om det finnes.

Har hørt at beste kjøleskapet er å legge den i plastpose og lage et hull i en myr og dekke til ,da skal den holde seg i mange dager.

Ved fjellvann der jeg fisker ,graver jeg alltid ned fiskeavfallet slik at måkene ikke får tilgang til dette . Vil helst ikke ha parasitter fra måkene i vannet.

post-37-133474407365_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Srx (Ron)
Sist jeg var oppe ved ørretvann kastet jeg sloa ut i vannet igjen sammen med hodet. Tenker at dette er bra mat for bunndyr, og kanskje ørreten selv. I Alaska er det påbudt å gjøre det på den måten i elvene.

Er det greit å gjøre dette i Norge også 8)

Skal på ørretfiske i helgen, så jeg håper på kjapt svar :wink:

Jeg gjør aldri dette.

På mange vann er det endel måse. Måsen kan ha makk i seg, og når den driter i vannet kan du få makk i vannet / fisken.

Jeg "mater" aldri måsa, men graver eller steiner ned sloget, slik at måsa ikke lever på mitt fiskeavfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

På langturer 3-7 dager, pleier jeg å salte fisken med grovsalt i buken.

Dette går helt greit, skyller fisken når jeg kommer ned.

Og ikke salt den, under tilberedning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Srx (Ron)

Jeg pleier å sløye første fisken relativt fort. Dette for å se om fisken har bendelorm eller cyster.

Spesielt om det er måse, terne, ender eller andre "vannfugler" i området.

Om det er bendelorm i fisk / vannet bør all fisk sløyes relativt fort. Som regel går kun bendelorm kun i innvollene men jeg har sett flere fisker med bendelorm også i kjøttet.

Cyster (som fisken er mellomverter for) er ikke like farlig men jeg ønsker helst fisken uten.

Om dere mater med slog (kaster dette ut i vannet) så forsikre dere om at fisken ikke har bendelorm /cyster ellers så gjør dere bare en bjørnetjeneste for vannet.

Rogn er som regel ikke infisert da den er ett eget organ, denne kan dere kaste ut og er som regel en delikatesse og lokker på annen fisk.

Jeg steiner alltid ned slog, og hiver ut rogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjeldent jeg tar med fisk hjem, men det skjer en gang iblant. På dagsturer sløyer jeg med en gang, spesielt ørret, men jeg kan "slurve" litt hvis det er røye og det er fare for å fange flere, kremt.

På litt lengre turer, 2-3 dager bruker jeg våt mose inne i buken, og på turer over ei uke skjærer jeg oflte filet'er som legges sammen med salt imellom.

Ellers takk for mange gode tips fra andre skribenter!

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg synes all fisk er best om den kun "bløgges" og får ligge en halvtimes tid å blø i hjel.. Da forsvinner blodet før man tar ut sloen..

Og her jeg bor (Helgeland) er det tabu å hive fiskeslo i vannet! Måker trekker inn over fra øyene og så fort man hive noe ut i vannet kommer de måkene og da har man sirkelen sluttet med hensyn til mark. Måken er bærer av mark (kveise kaller vi det).

Det er ille å få stor ørret som er full av makk...

Kjell Iver

Kveis trenger tre stadier for å utvikle seg, og et av disse stadiene er sel. Antar at det ikke er sel i vannene selv om det er måker.

Måkene kan spre andre parasitter også, men i sjøen er det kveis som er vanligst.

Jeg pleier å kaste ørretslo på land. Da spises det av rev, mink, kråker, ravn etc.

Har sett en del ørretslo og hoder i ferskvann som har ligget ganske lenge uten å forsvinne, men jeg er ikke biolog, så jeg er ikke sikker på hva som er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Kveis trenger tre stadier for å utvikle seg, og et av disse stadiene er sel. Antar at det ikke er sel i vannene selv om det er måker.

Måkene kan spre andre parasitter også, men i sjøen er det kveis som er vanligst.

Jeg pleier å kaste ørretslo på land. Da spises det av rev, mink, kråker, ravn etc.

Har sett en del ørretslo og hoder i ferskvann som har ligget ganske lenge uten å forsvinne, men jeg er ikke biolog, så jeg er ikke sikker på hva som er best.

Hoder, bein og slikt gjør i hovedsak ingen skade i vann. Men dette er tungt fordøyelig for fisk. Så her må fisken ha hjelp av bunndyr og forråtnelsesprosessen.

Slog er som nevnt dårlig sort å hive i vann. Om dette er rent for cyster og bendelorm er det greit, men jeg har fast regel på å steine dette ned. Måsen, terna og diverse ender fores ikke av meg. Jeg vil ikke ha "vannfugler" som bor på fiskevann. Vannfugler er kjernen og sprederen av cyster og bendelorm.

Tror det er 2-4 vanlige arter med cyster som er i fjellvann. Hvor det varierer om fisken eller fuglen er mellomvert og hvem som er sluttvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Idiot)-spørsmål ang sløying av fisk?

Kva er den "blodranden" som ligg inntil ryggraden på ørreten?

Har vanskelig for å tru at det er blod sidan det er allerede stivna om eg sløyer rett etter å ha dratt fisken på land....

Hei.

Blodranden er egentlig fiskens nyrer, en mørk rand som ses under ryggbeinet på fisk når innvollene er fjernet.

Blodranden danner en grobunn for mikrober, det er derfor den fjernes når fisken renses.

Fiskene har egentlig to nyrer, men hos mange arter vokser de sammen til det vi kaller blodranden. Nyrenes oppgave er å fjerne skadelige avfallstoffer fra blodet, og å regulere vanninnholdet i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

SRX skrev:

Hoder, bein og slikt gjør i hovedsak ingen skade i vann. Men dette er tungt fordøyelig for fisk. Så her må fisken ha hjelp av bunndyr og forråtnelsesprosessen.

Slog er som nevnt dårlig sort å hive i vann. Om dette er rent for cyster og bendelorm er det greit, men jeg har fast regel på å steine dette ned. Måsen, terna og diverse ender fores ikke av meg.

Kom tilfeldigvis over litt info angående mark i fisk.

Måkemark, Diphyllobothrium dendriticum, bendelormart i ordenen Pseudophyllidea. Lever i tarmen hos bl.a. måker, av og til også hos mennesker. Den har typisk hele tre mellomverter: hoppekreps, stingsild og ørret eller røye. Måkene og andre vertsdyr får måkemark i seg ved å spise infisert fisk eller innmat, som blir kastet ut når fisk renses. Måkemarklarven dør når ørreten eller røya kokes eller stekes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker med forargelse en tur på Børgefjell, hvor jeg i et desperat øyeblikk kastet fiskeavfallet ut i vannet for å bli kvitt måkene rundt meg. Big mistake! Resten av natten lå jeg og hørte på måkejævler stupe ned i vannet...

Never again.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.