Gå til innhold
  • Bli medlem

Sløying av fisk


Gullkalven

Anbefalte innlegg

Annonse

Fiskeslo legger jeg under en stein....værre er det ikke.. Å la måkene få teften av det er jo ikke bra.. Jeg liker ikke at man kaster det uti vannet... Skulle hente vann ved gunnleiksbuvatn inne på vestvidda nå for ca 14 dager siden og der lå det fiskeslo etter andre.. Jeg synes ikke det er så veldig delikat, hentet vann litt lenger unna for å si det sånn... Har også sett døde fisker andre steder etter folk uti vannet og det frister ikke akkurat å ta seg en dukkert der eller hente vann akkurat der da.. Vi som er så opptatt av å la det se så fint å ryddig som mulig ut rundt omkring for oss selv og ikke minst andre.. Et slikt makabert syn med likrester på bunn overalt har jeg ikke sansen for.. Forråtnelsesprossen i vann tar da også myye lengre tid om jeg ikke tar helt feil..

Dette er nå min mening om dette og jeg legger det under en stein på land slik at ingen ser det eller får tak i det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Gammel tråd.

Men jeg har forstått det sånn at i sjøen er det rikelig med dyr som spiser fiskeslo, det forsvinner ganske fort.

I ferskvann er det langt mindre dyr/organismer som spiser fiskesloet, og det som kastes ut i vannet er mest en risiko for å spre smitte/parasitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2017 den 17.21, Mareng skrev:

Gammel tråd.

Men jeg har forstått det sånn at i sjøen er det rikelig med dyr som spiser fiskeslo, det forsvinner ganske fort.

I ferskvann er det langt mindre dyr/organismer som spiser fiskesloet, og det som kastes ut i vannet er mest en risiko for å spre smitte/parasitter.

I sjøen forsvinner det meste i løpet av ganske kort tid, men i ferskvann kan det ligge ganske lenge og forurense. I noen områder vil fiskeslo som legges åpent på land bli spist av rev, ravn eller måker hvis det er måker i området. Er det måker som har etablert seg i området inne på fjellet så må jo disse ha mat og hvis de ikke får fiskeslo etter en sportsfisker så spiser de vel fisk, kyllinger eller hva de nå måtte finne. Jeg tror ikke det gjør noe fra eller til om måkene spiser dette, men selv pleier jeg å legge det under en stein eller i et hull hvor det kan ligge og råtne i fred. (Håpet er jo at måkene i fjellet , som ikke er særlig gode flygere, skal bli spist av rovfugl eller rett og slett flytte på grunn av lite mat.) Råtnende biologisk avfall tilfører jo vegetasjonen næring i et område hvor det ofte ikke er for mye næring til plantene. Langs gyteområdene i de stor elvene i Canada og Alaska vokser det ofte en del kraftig skog. Denne skogen gjødsles utelukkende av død laks som blir dratt på land av bjørn og fugler. Noen laksearter dør etter gyting og da er det en enorm overflod av biologisk materiale som skal brytes ned i løpet av tiden før det på ny kommer gytefisk i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.