Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvu på Hardangervidda


Nivo

Anbefalte innlegg

I morgen legger vi ut på tur på Hardangervidda og det er meldt stiv kuling (15 m/sek)

Vi vurderer å dele vekten av en Finnmark lavvu, men er usikre på om det er gunstig å ha en lavvu på vidda i denne vinden.

 

Noen som har noen erfaring med lavvu i kraftig vind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt en liten Venor-lavvu i storm. God bardunering må til, og stein på stormklaffene. Den står, men du verden som det bråker. Venor-lavvuen har også en tykkere og mer solid duk enn de vanlige lettvektdukene (bomull/polyester).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en liten Venor-lavvu i storm. God bardunering må til, og stein på stormklaffene. Den står, men du verden som det bråker. Venor-lavvuen har også en tykkere og mer solid duk enn de vanlige lettvektdukene (bomull/polyester).

Ok, takk for svar.

 

Det viktigste er nok at den blir stående. Vi må nok forberede oss på mye bardunering.

Vanligvis bruker jeg Rondane Light 3 når jeg er på tur, men det blir litt intimt med tre nokså voksne menn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd to stormer i min lavvu. Den første var på en campingplass et sted i Sør-Trøndelag. Vanskelig pluggfeste, og intet å legge på stormklaffene. Jada, jeg og hunden kunne ligge inni der og vinke til folk som gikk forbi på utsiden. Jeg var på sykkeltur med tilhenger. Tilhengeren måtte jeg løpe etter da den blåste kast i kast bortetter mellom bobiler, campingvogner og nesten flatblåste småtelt. Kjempeartig. Men lavvuen stod da, selv om den oppførte seg som et skjørt i vind. Vi lo mye den dagen, både jeg og de andre gjestene på stedet.

Den andre gangen var det på fjellet, med bedre bardunering og sånt. Linene til topphatten laget høylytte piskeslag mot duken uavbrutt i flere timer til jeg ble ør i hodet og småforbanna. Men ellers var det moro. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd to stormer i min lavvu. Den første var på en campingplass et sted i Sør-Trøndelag. Vanskelig pluggfeste, og intet å legge på stormklaffene. Jada, jeg og hunden kunne ligge inni der og vinke til folk som gikk forbi på utsiden. Jeg var på sykkeltur med tilhenger. Tilhengeren måtte jeg løpe etter da den blåste kast i kast bortetter mellom bobiler, campingvogner og nesten flatblåste småtelt. Kjempeartig. Men lavvuen stod da, selv om den oppførte seg som et skjørt i vind. Vi lo mye den dagen, både jeg og de andre gjestene på stedet.

Den andre gangen var det på fjellet, med bedre bardunering og sånt. Linene til topphatten laget høylytte piskeslag mot duken uavbrutt i flere timer til jeg ble ør i hodet og småforbanna. Men ellers var det moro. ;)

he he..

Det blir som regel mange opplevelser av slikt.

 

Alltid hyggelig å mimre tilbake på de litt mer ekstreme opplevelsene også, selv om det kanskje er litt ekstra hardt der og da. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.