Gå til innhold
  • Bli medlem

Dorging


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg pleier å sette stanga under det ene kneet og over det andre. Aldri tenkt på det som knotete, det funker. Nå er ikke jeg noen storfisker og overlater stort sett det til ungene( mest pga prisen på fiskekort og vår økonomi, jeg synes det er artig å fiske).

Ungene bruker stort sett flytende wobbler på, for at a mor skal få padle og ikke bare få løs spinnere og sluker, for når man har fått løs sluken til nr 1 har nr2 satt seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på hvilken kanotype du har. Jeg fikk tak i et greit og enkelt feste på skittfiske som jeg skrudde fast på utsiden av kanoen. I den nye kanoen har jeg satt et feste på stiveren midt i kanoen. Funker knall. Ikke i veien for den som padler og likevel innen rekkevidde når fisken hugger til. tror det kostet 70-80kr.

Begge kanoene er glassfiberkano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tape en litt stor karabinkrok på tverrspantet om du padler med Ally. Fiskestangen klikkes innpå, og går skrått ned mot bunnen av kanoen hvor du legger stangenden bak ene hælen. Fungerer veldig bra.

Kunne du lagt ved et bilde av denne løsningen om du har? Litt usikker på om jeg skjønner hva du mente :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du lagt ved et bilde av denne løsningen om du har? Litt usikker på om jeg skjønner hva du mente :-).

Får ikke lagt ut bilde nå fra ipaden, men sjekk linken her så ser du. Du kan med fordel benytte større karabinkrok. Kan også knekke to små pinner som du taper sammen med karabinkroken, fungerer like fint som med strips.

http://andrebjo.blogspot.no/p/ally-kano.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

Jeg har løst det på denne måten. En trekloss festet oppunder ripa, denne har jeg igjen festet en stangholder til. Eneste "skade" på kano er et lite skruehull i ripa pr stangholder. Husk syrefaste skruer! Dette fungerer meget bra, pass bare på å plassere de så ikke stengene kommer i konflikt med åra under padling. Stangholdere av denne typen og lignende vil jeg tro de har i de fleste butikker som selger fiskeutstyr.

Her er noen varianter:

http://www.elbe.no/fisk/produkter/fisketilbehor/trollingutstyr/no

Går greit å dorge med to stenger, padler som regel solo å da bruker jeg flytende agn (flytende wobbler, flue på flytesene ol.) Padler jeg solo og fisker med spinner/sluk bruker jeg bare en stang.

 

 

Skitt fiske :smile:

post-4361-0-96846000-1376915932_thumb.jp

post-4361-0-54684400-1376915936_thumb.jp

post-4361-0-17033800-1376915940_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par ulike stangholdere, men ingen av dem funker for å sette på Allyen siden den har duk. Jeg pleier å strekke meg frem og sette stanga foran tverrspantet foran meg. Butten på stanga setter jeg bak spantet, slik at den blir stående med mothold dersom det hogger. Har man litt bagasje i kanoen så er det alltid noe å stikke stanga ned imellom.

 

Den karabinkroken så grei ut, men litt fiklete at man må bruke begge hendene for å få løs stanga. Det bør kunne gå fort når fisken biter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.