Gå til innhold
  • Bli medlem

Falketind & Uranostind kommende helg, noen spørsmål


Kelben

Anbefalte innlegg

Hei!

 

En venn og jeg har lyst til å gå Falketind & Uranostind kommende helg, og de er klassifisert som "krevende" på UT.no. Betyr dette at vi må sikre oss på vei opp?

 

Vi har gått mange fjell rundt i verden, men har mindre "Klatreerfaring" mtp knuter / sikring osv. Det eneste vi stort sett gjør er rappellering i jobbsammenheng. 

 

Noen som har gått disse turene? Vi ser for oss å parkere mellom disse fjellene ved Koldedalsvatnet og ta hvert av fjellene dag for dag neste helg. 

 

Vi er 30 år, ser på oss selv som godt trente, men som nok trenger litt kursing fra noen med peiling, eventuelt organisert kursing som et springbrett ;)

 

Tips, forslag?? Mottas med stor takk!! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg har vært på Falketind via Pionerruten, og den krever sikring over bre og opp i fjellveggen. Den andre ruten til Falketind krever ikke sikring, men det er noen sva der som kan være glatte og utsatt i vått vær. (Jeg har skrevet om turen i cacheloggen, nederst på http://coord.info/GC2BCGR.)

Uranos har jeg ikke vært på.

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falketind over normalruten krever ikke sikring. Uranostind opp normalruten krever at du beveger deg over en isbre og dermed sikrer deg der. Du kan også gå over Uranosryggen, men det er et par rimelig eksponerte partier der hvor det kan være fornuftig med noe sikring. Er du meget stødig kan det gå uten, men ikke ta lett på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.