Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om veivalg til Lierhøe og Besshøe


Anbefalte innlegg

Årets to første toppturer i Jotunheimen er under planlegging. Men etter å ha lest gjennom en del forumposter, ser jeg at mine foreløpige veivalg kanskje ikke stemmer helt med hva andre gjør. Og da er det best å spørre.

 

Leirhøe

Første tur tar utgangspunkt i Spiterstulen og målet er en topptur til Leirhøe. Min opprinnelige plan var å gå opp stien mot Glittertind, for deretter å ta av og først gå til Spiterhøe og deretter Leirhøe. Retur samme vei. Men jeg ser at svært mange går opp langs Hellstuguåe og deretter til venstre før Hellstugubrean. 

 

1. Hvordan er det å gå opp her (fra Hellstuguåe) mot Leirhøe? Er det mye løsstein?

2. Jeg ser på kartet at stien bare går frem til Hellstugubrean. Er det et naturlig veivalg videre oppover?

3. Hvis man har med hund, er det da et bedre veivalg å gå opp mot Skauthøe og Spiterhøe først, og ikke langs Hellstuguåe?

 

Besshøe

Min andre tur er til Besshøe. Jeg er ikke sikker på om utgangspunktet blir fra Gjendesheim eller Bessheim fjellstue. Jeg hadde opprinnelig tenkt å gå opp mot Bessheimrundhøe og Bukkehøe før jeg gikk til Besshøe med retur samme vei. Men så ser jeg på GPS kartene til mange forum medlemmer, og der er veivalget noe anderledes. Jeg ser mange følger Bessvatnet og deretter over Grotåe og deretter opp mot Besshøe.

 

1. Er sistnevnte et bedre veivalg? Er det mye løsstein opp mot Besshøe fra Grothåe?

2. Er det en bru over Grotåe?

3. Hvis man har med hund, er det bedre å gå opp mot Bessheimrundhøe og Bukkehøe?

4. Hvilken turisthytte er den normale å starte fra på denne turen?

 

Årsaken til spørsmålene om løsstein, er at jeg og en kamerat var på vei til Styggehøe i fjor. Vi prøvde å gå opp på baksiden av fjellet, men måtte snu pågrunn av all løssteinen. Det var litt ekkelt å stå nærmest fast der oppe å se all steinen som bare rutsjet nedover etterhvert som man prøvde å få et fotfeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.