Gå til innhold
  • Bli medlem

Komforttemperatur sovepose


Mogen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hvilken komforttemperatur på sovepose for damer bør man satse på til bruk i telt på snaufjellet fra 1. juli - 1. oktober, stort sett turer på 3-7 dager.

 

Holder det med en som er spesifisert til f.eks. -4 i komfort for damer (-10 for menn), eller bør man opp til ca. -10 for damer (- 16 for menn)?

Har sett anbefalt i andre tråder ca. -10 i komforttemperatur på 3-sesongspose for menn.

 

Posen vil bli brukt med ullundertøy og tykke ullsokker som jo legger til et par grader, vil en pose med ca. -4 i komfort (for dame) da være tilstrekkelig med godt liggeunderlag?

 

Bruker en rektangulær sovepose som er ganske stor (mye å varme opp), så vet ikke helt hva som er reelt mht. komforttemperatur...

 

Klar over at det er veldig individuelt, men hvilken komforttemperatur ville dere satset på?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har disse to posene.

http://nettbutikk.bergans.no/Sovepose/Vinter/Arctic-Ocean/Arctic-Ocean-195-Left-Cobalt--570001-p0000004756

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/ajungilak-shield-3-season.html

Veldig forskjellige komforttemp på de, men jeg syns de virker omtrent like varme. Shielden er tettere rundt hodet som gjør at det ikke kommer inn så mye ny luft. Så det med komforttemp syns jeg er veldig vanskelig. Om du skal ha dunpose har dunkvaliteten endel å si og om posen er vanntett uten at det blir kondens osv. Ikke se deg blind på temp alene. Det opereres heller ikke med en standard på temp så det kan variere fra produsent til produsent.

Om du har en pose som du vil beholde og det viser seg at den er litt for kald kan du suplere med en lakenpose i silke eller sea to summit sin reactor. De fåes i 3 forskjellige varianter mtp temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Post flyttet.

 

Jeg personlig ville gått for en 3-sesongers som gikk ned til -10 (gjerne dun). Det kommer nok til å bli min 3-sesongerspose når den tid kommer ;)

Forresten så er det ofte kvinner som har behov for en varmere pose enn menn. Gjerne sånn det blir beskrevet av produsentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flytting av tråden:)

 

Ja, tydeligvis store forskjeller mht. opplevd temperatur i forhold til passform, dunkvalitet, lukkemuligheter osv.

Hva hvis man sammenligner soveposer fra samme merke/samme kvalitet. 

Hvilken vil da være å foretrekke temperaturmessig for en dame til nevnte bruk, høyfjellet juli-okt. (flest dager i juli/august)?

 

F.eks.

 

-Ajungilak: Altitude 3-season med komforttemp. -9 (-3 for damer) vs. Altitude winter med komforttemp. -17 (-9 for damer)

 

-Western mountaineering: Apache/Badger med komforttemp. -10 vs. Antelope med komforttemp. -15. (Er ikke EN-merket, men regner med angivelsen gjelder laveste temp. og   damer sover jo kaldere som nevnt i innlegg over og i eks. med EN-merking).

 

Dyre eksempler dette, men det finnes jo andre alternativer både i dun og syntet. 

Er det en bedre løsning å satse på en pose som er varm nok i juli/august og ta med ull og innerpose senere på høsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flytting av tråden:)

 

Ja, tydeligvis store forskjeller mht. opplevd temperatur i forhold til passform, dunkvalitet, lukkemuligheter osv.

Hva hvis man sammenligner soveposer fra samme merke/samme kvalitet. 

Hvilken vil da være å foretrekke temperaturmessig for en dame til nevnte bruk, høyfjellet juli-okt. (flest dager i juli/august)?

 

F.eks.

 

-Ajungilak: Altitude 3-season med komforttemp. -9 (-3 for damer) vs. Altitude winter med komforttemp. -17 (-9 for damer)

 

-Western mountaineering: Apache/Badger med komforttemp. -10 vs. Antelope med komforttemp. -15. (Er ikke EN-merket, men regner med angivelsen gjelder laveste temp. og   damer sover jo kaldere som nevnt i innlegg over og i eks. med EN-merking).

 

Dyre eksempler dette, men det finnes jo andre alternativer både i dun og syntet. 

Er det en bedre løsning å satse på en pose som er varm nok i juli/august og ta med ull og innerpose senere på høsten?

 

Du kan jo gjerne gå for en jervenduk i tillegg.. slik jeg gjør det nå om dagen. Om du har det i tillegg til en "ordinær" billig og grei sovepose, har du sikkert i massevis en stund.. I tillegg kan du jo bruke jervenduken til så mangt ;)

 

Forresten så kikket jeg litt feil på det du skrev i førsteposten din ang temperaturer. I bunn og grunn var det jo det samme vi skrev, når jeg leste det litt mer i sømmene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Jervenduk og har brukt den mye, som vindsekk, levegg, tarp, hundeseng, over soveposen osv... Ikke dumt det.

Det jeg savner mest på den soveposen jeg har er nakkekrage/strammer. Tar som regel med vinterposen på tre kilo om høsten for å ha det varmt nok.

Ønsker meg en litt lett pose med nakkekrage, en som er varm nok til en kjølig høstnatt, men som ikke fyller hele sekken:)

Må vel bare velge mellom en pose som går ned til ca. -10 for damer, eller en som går ned til ca. -10 for menn og da ha med lakenpose og lang ull i tillegg i august/september kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.