Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker forslag til Rundtur m/telt Hardangervidda


elisabethh

Anbefalte innlegg

Ønsker forslag til ca 4 dagers tur på Hardangervidda med telt.

Planen er å finne en rundtur, finne et sted hvor en kan kjøre til, gå veldig kort etappe og telte første kveld. For så å gå videre på rundturen.

Helst teltsteder ved fiskevann, og helst så vi passerer en selvbetjent turistforeningshytte for å kjøpe med litt mat underveis.

Har en stor hund, så blir noen kilo mat med i sekken til han, derfor ønske om å gå forbi hytte så slipper pakke alt for mye mat til oss tobente.

Tenkte droppe kløven til hunden på turen nå, blir det for varmt i været kan det bli for varmt for han med kløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kalhovd

mårbu

lågaros

sandhaug

rauhellern

mårbu back

 

kan kutte sandhaug ved evt. sen fremdrift eller problemer, eller også lett å utvide.

dersom dere ikke gidder å gå samme vei fra mårbu 2 ganger kan for eksempel mygghølet mogen vurderes på vei ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei 

 

Ikke uenig i turforslaget syrre, men kanskje litt tøft for 4 dager ?

Det er jo noen bra strekkninger der.

Et tips kan være å gå kalhovd-mårbu, og deretter gå tilbake på andre siden av vannet. Det er ikke merket noe sti der, men det er veldig lettgått terreng med fiskvann etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for tilbakemeldinger

Har gått fra Dyranut til Rjukan tidliger, var da innom Mårbu og Kalhovd, så hadde lyst til å gå annet sted nå.

Lurte litt på å kjøre til Hjølmo eller Trondsbu og gå i området der. Der ligger Hadlaskard og Sandhaug som kan gå innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller på her i stedet for å starte ny tråd.

 

Lyst til å utforske vestvidda litt med hovedsakelig fiske i fokus. Tenker på Middalsbu som utgangspunkt og gjerne et besøk på Litlos. For øvrig telt. Har vel en 3-4 dager i planene slik trådstarter har. Et alternativ er jo Middalsbu - Litlos - Hellevassbu - Middalsbu. Noen som vet hvordan fisket er langs denne ruta? En annen mulighet er jo vann nord for Litlos, som jeg blant annet har lest mye bra om (turbloggen til Bjarnehs her på forumet bl.a. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Hva med å starte ved Halne?

1) båt over Halnefjorden -telte der

2) Halnefjorden - Rauhellern

3) Rauhellern - Sandhaug

4) Sandhaug - Stigstuv

5) Stigstuv - Halne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten noen som vet hvordan sommerbruene på den runden er? Hvordan er disse bruene- vaklende hengebruer, store mellomrom mellom plankene etc?

Har et stort problem hvis hunden min på 42 kg nekter å gå over....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Gikk middalsbu - litlos - hellevassbu - middalsbu i juli 2011. Kan ikke huske noen spesielle problemer med bruene, men nå har jeg en 40kg hann-hund som ikke er redd i slike settinger. (men, jeg ville nok lagt merke til det)

Men, som jeg har meldt i en annen tråd, så ble vi litt overrasket over hvor mye snø det var, spesielt på strekningen fra litlos til hellevassbu. Dette kombinert med tåke, gjorde at det til tider var litt vanskelig å følge løypa. 

 

Og, ... nå er vel dette individuelt, men med full oppakking, telt etc, så mener jeg dette også kan bli litt drøyt på 3,5-4 dager :-) Det er en del høydemeter og været skifter jo ganske hyppig på den kanten av vidda.

Men, så har jeg aldri skjønt noe av DNT sine tidsestimater heller :-)

Og, ang hund, mye løs sau i området.

Anyway, flott tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info

Satser på at bikkja kommer seg over, for har vel bestemt oss for den runden.

Ble litt skeptisk nå da mtp at siste person her mener det kan bli litt krevende tur. Men som sagt så har vi vel "landa" på den turen så det må bare gå-som-det-går.

Siden vi kommer sent opp på kvelden vi drar så tar vi en hytteovernatting første natt. Så begynner vi å gå på morgenen, tenker også at vi muligens ikke går innom Litlos, sparer noen timer på det.

Planen er å campe før Litlos dag 1, og campe mellom Litlos og Hellevassbu dag 2, og camp dag 3 mellom Hellevassbu og Middalsbu igjen. Satser på at det er overkommelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.