Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny type gassboks.


REs

Anbefalte innlegg

Var på tur i helgen og da turen stort sett skulle gå over tregrensa så tok jeg med en liten turkjele og min kjære Omnifuel.

Jeg var tom for gass og svingte innom en bensinstasjon for påfyll. Her hadde de to typer gassbokser. En liten blå uten ventil og en noe større blå med ventil og grønn kork / lokk over ventilen.

Boksen var fryktelig dyr til å være en gassboks, men jeg hadde ikke tid til å gå til andre butikker og da ble det en slik boks til noe over hundrelappen.

Denne boksen viste seg å være en, for meg, helt ny type med noe som kalles "Easy Clic",

http://www.gmax.no/produkt/710309(BC_7)/campingaz-cv-300-gassboks/

og det er det veldig kjekt å oppdage når man sitter i nesten 800 meters høyde og har ca en og en halv dagsmarsj bak seg i fjellet og primusen har skrukobling. Det blir ikke bedre at jeg var guide for 12 personer som stod klar med koppene sine og forventet at kaffen skulle være ferdig om få minutter.

 

Hvorfor i HE. . . . . ..! er det nødvendig å endre på noe som fungerer så bra fra før.

 

Det ble en en "Mann mot natur" oppvisning med bål av lyng og delvis tørr einer, og kaffen ble ferdig, om kanskje litt forsinket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på tur i helgen og da turen stort sett skulle gå over tregrensa så tok jeg med en liten turkjele og min kjære Omnifuel.

Jeg var tom for gass og svingte innom en bensinstasjon for påfyll. Her hadde de to typer gassbokser. En liten blå uten ventil og en noe større blå med ventil og grønn kork / lokk over ventilen.

Boksen var fryktelig dyr til å være en gassboks, men jeg hadde ikke tid til å gå til andre butikker og da ble det en slik boks til noe over hundrelappen.

Denne boksen viste seg å være en, for meg, helt ny type med noe som kalles "Easy Clic",

http://www.gmax.no/produkt/710309(BC_7)/campingaz-cv-300-gassboks/

og det er det veldig kjekt å oppdage når man sitter i nesten 800 meters høyde og har ca en og en halv dagsmarsj bak seg i fjellet og primusen har skrukobling. Det blir ikke bedre at jeg var guide for 12 personer som stod klar med koppene sine og forventet at kaffen skulle være ferdig om få minutter.

 

Hvorfor i HE. . . . . ..! er det nødvendig å endre på noe som fungerer så bra fra før.

 

Det ble en en "Mann mot natur" oppvisning med bål av lyng og delvis tørr einer, og kaffen ble ferdig, om kanskje litt forsinket.

 

Godt du fikk fart på kaffen til slutt. 

 

Har vært ute for det samme, med det resultat at min kjære omnifuel ikke fyres noe særlig på gass lenger. Bærer gladelig med meg flaske, pumpe og de små utbyttbare dysene på tur. Da kan det fyres på det meste en finner på bensinstasjon i alle fall. :grin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min tur nylig satset jeg på stormkjøkken og gassbrenner, med rødsprit som backup. Og bra var det. INGEN av de stedene jeg var innom hadde gassboks med gjenger. Kun disse tåpelige punkteringsboksene. Da boksen jeg tok med hjemmefra var tom hentet jeg fram spritbrenneren. Og nå finnes det også enda en type gassboks? Neste gang tar jeg med multifuelbrenner..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kunne jeg jo bare kjøpt en MSR SuperFly for å få brukt den blå boksen, men det blir en veldig høy pris å betale bare for et feilkjøp til like over hundrelappen.

Det finnes kanskje noen der ute et sted som vil bli glade for å få en gratis gassboks.

 

Fant forresten en gammel gassboks i en kasse i garasjen. Den må være fra en gang på 1970 tallet. Jeg husker at jeg kjøpte denne brenneren den gang da jeg freste rundt i en gammel SIMCA 1100 med fiskestang og sekk i baksetet.

En gul boks med brenneren på toppen, rusten i bunnen, men det var fremdeles litt gass igjen på den. 

Dette var en Primus 2241. Denne hadde også gjenget tilkobling og passer på min OmniFuel.

post-4220-0-55311400-1373353743_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

På min tur nylig satset jeg på stormkjøkken og gassbrenner, med rødsprit som backup. Og bra var det. INGEN av de stedene jeg var innom hadde gassboks med gjenger. Kun disse tåpelige punkteringsboksene. Da boksen jeg tok med hjemmefra var tom hentet jeg fram spritbrenneren. Og nå finnes det også enda en type gassboks? Neste gang tar jeg med multifuelbrenner..

Da er jeg hjemme etter en landeveisreise med vogn fra NordicCab sammen med to hunder. Turen strakk seg over ca. 50 mil, fra Songdalen kommune i Vest-Agder via Tonstad, Sirdalen, Hunnedalen, Dirdal og til Årgård i den ene bolken. Returen gikk fra Egersund, Flekkefjord, Kvinesdal og over til Kvås, Konsmo og Laudal og hjem.

Bra jeg hadde rødsprit som backup! INGEN av stedene jeg var innom for å kjøpe mer gass hadde  gjengebokser. Kun disse patetiske små punkteringsboksene. Ingen! Siste sted jeg sjekket var i Konsmo. Enten har de solgt ut alt de hadde alle sammen på grunn av flott sommer og mange campere, eller de rett og slett ikke har fantasi til å ha på lager den typen bokser som det unektelig brukes mest av.

Nåja. dette lærer meg bare at jeg aldri mer skal basere meg på gass dersom turen blir så lang at jeg må regne med å handle mer underveis. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en fin tur.

 

Vedr gass:

Evt. må du drasse på en adapter :-P

 

Hadde ikke du en nydelig Optimus 00 forresten, den går på det meste, men hvis du må bruke bensin så ha lite på tanken, og blås ut flammen før du åpner luftinga :cool:

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.