Gå til innhold
  • Bli medlem

Lime sammen flere bilder


Peder K.

Anbefalte innlegg

I mangel av vidvinkel prøver jeg å lime sammen 3 bilder av Skårene på Sunnmøre. Får ikke helt til. Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan få til dette enda bedre? Finnes det en plug-in i photoshop eller annet software som limer sammen dette til et troverdig resultat? Eller ender jeg opp med å "måtte" kjøpe kamera med vidvinkel?

Peder

post-304-13347439557_thumb.jpg

post-304-133474395574_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg synes selv Photoshop er dårlig på dette med sammenliming av bilder. (Du åpner de bildene du vil stitche og finner menyvalget "Photomerge" nederst i en rullegardin). Kantene på bildene blir veldig synlige synes jeg.

Med Canon sine kameraer følger det med et lite eminent og kjapt program som heter Photostitch 3.1. Dette bruker jeg, og det fungerer helt utmerket. Det følger som oftest med noe programvare med kameraene som er fine til slikt bruk. Er ellers en del shareware på området, men de jeg har prøvd har vært tunge å kjøre...

Mvh Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger kjøpe vidvinkel for å få til dette. Bruker ikke photoshop, men har brukt et program som fulgte med digitalkameraet: ArcSoft Panorama Maker - se det siste bildet på: http://andnorm.no/Fjellfoto/subalbum_4.html Kanskje ikke verdens beste forsøk, men det var enkelt å få til.

Du kan forsøke å søke på Google med søkeordene "photo stitching" - kanskje kan du finne noen freeware der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det mest perfekte resultatet blir å gjøre det manuelt i Photoshop. Legge bildene inntil hverandre på en stor hvit bakgrunn. Sette i sammen. Endre størrelser, vri på bildene hvis nødvendig, og ikke minst justere fargene på hele eller deler av et bilde, og til slutt beskjære. Mer arbeid, men du verden for et resultat. Ofte jeg har fått det til så bra at det ikke er mulig å se sammensetningen. Det er enorme muligheter når en gjør det manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten å ha det rette program, er det også påkrevd at tid og blenderåpning låses fast under fotografering, slik alle bilderne blir ens belyst.

Når panoramabildet er i topp er der ikke noe der kan måle sig med det, så glem alt om vidvinkel, som bare reduserer høye fjell til ingenting – bruk heller tele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har du PS CS såbehøver du ingen tilleggsprogrammer for å stitche bilder.

Sjekk funksjonen under File | Automate | Photomerge

Velg der bildeserien du vil stitche, og lek deg litt m/ de forskjellige settingene for å se effekten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har noe imot å betale litt for programmet, kan jeg anbefale PTgui.

Jeg har fått ganske gode resultater med lite innsats i mine panorama forsøk, for eksempel vedlagte bilde av Rembesdalskåki sett fra Demmevasshytta. Dette er sydd sammen av syv forskjellige bilder, programmet taklet selv detaljene på breen i sømmene mellom bildene. Programmet kan prøves gratis, men etterlater da noen stygge logoer på bildet. I det minste kan det gi en pekepinn på om programmet gjør en god jobb før man kjøper..

Johannes

post-971-133474435086_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en del frustrasjon med "Photomerge" i Photoshop CS2, fant jeg ut at jeg like greit kunne gjøre det manuelt. Auto funksjonen klarer jo ikke engang kartutsnitt fra norgesglasset! Jeg er ikke så flink når det gjelder photoshop så jeg ble lykkelig når jeg fant denne inn-med-tskje-guiden ;)

http://www.phong.com/tutorials/photostitch/

Denne metoden fungerer meget godt, men krever litt tid og tålmodighet.

Litt off-topic til slutt: Han her har hvertfall tålamod så det holder. The king of photostitching??! :?

http://www.tawbaware.com/maxlyons/gigapixel.htm

Og helt til slutt: Er det noen som har noen bra tips på hvordan man raskest og best mulig setter sammen kart fra norgesglasset? Er det noen bedre kartmaskiner på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere kameraer har også panoramafunksjon, der du tar flere bilder i serie med en viss overlapp. Kombinert med medfølgende programvare blir resultatet bra. Tror panoramafunksjonen låser kameraets lys- og fokusinnstillinger, slik at du unngår ulik eksponering på bilder i serien.

Jeg har et slikt kamera; Olympus Mju400. Tror denne funksjonen finnes på alle kameraer i Mju-serien, og også på en del utstyr fra Canon. Tilhørende programvare heter Camedia.

Et eksempel med 6 bilder: (Oi, ble visst litt stort... :? )

P7230101-P2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autostitch: http://cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html

Fikser panoramaene deres automagisk. Skjøtene blir tilnærmet usynlige. Funker bedre enn noe annet jeg har prøvd - mange dyre programmer bygger også på autostitch. Det er 100% gratis til eget bruk. Ulempen er at det tar lang tid å sette sammen panoramaene. Men programmet gjør det helt automatisk for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet Autostitch i går og ble imponert, veldig imponert. Ser meget bra ut ihft å sy sammen, gjort på no'time (hva tar tid..??). Jeg har ikke fått sett på jpeg-komprimeringen, hvor stor den er, og hva det har å si på kvaliteten. Har funnet en variabel der en kan velge kvaliteten, og basert på antall kb på filen tyder det på at komprimeringen ikke er så stor :wink: Uansett har syingen av de bildene jeg har testet skjedd uten synlige skjøter. Litt "merkelig" vinklinger på innholdet blir det dersom der i utgangspunktet er fortegninger i bildet (pga optikken), gjelder spesielt ved vidvinkelbilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har bra tips på hvordan jevne ut skjøtene på himmelfargen? Denne er å blir et problem for meg, tydligigvis for deg også Torgeir, ser jo skillene meget enkelt (iallefall når du laster opp så store bilder :wink: )

Ved sammenlimning av flere bilder er det ofte problem med at overganger avsløres i himmelen.

Hvis det er grelt, kan det være nødvendig å fjerne hele himmelen og erstatte den med en ny. Det kan gjøres i Photoshop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved sammenlimning av flere bilder er det ofte problem med at overganger avsløres i himmelen.

Hvis det er grelt, kan det være nødvendig å fjerne hele himmelen og erstatte den med en ny. Det kan gjøres i Photoshop.

:wink: Ja, skjønner at photoshop har mange muligheter, sitter å tester ting ut her nå, men å fjærne himmelen med sol osv byr på endel problemer når det gjelder lys da, men det blir vel bedre jo mer man lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også testet Autostitch og i tillegg sammenlignet det med et panorama fra samme utgangspunkt som var laget med et program jeg fikk sammen med en Canonskriver tror det hette Photostitch.

De to åpenbare forskjellene jeg ser, er for det første at bildet som lagres blir vesentlig mindre enn det som er laget i Photostitch; 171 kb mot 1,36 Mb og oppløsning hhv 1400x701 mot 3531x1480 og for det andre at bildet "vris" litt. Dette ses best ved å sammenligne vinkelen på snørennene til venstre på bildene.

Ble nødt til å redusere størrelsen på det gamle bildet for å kunne legge det ut her, men originalen ligger på: http://andnorm.no/Fjellfoto/img/1/6.jpg

post-474-133474435314_thumb.jpg

post-474-133474435322_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også testet Autostitch og i tillegg sammenlignet det med et panorama fra samme utgangspunkt som var laget med et program jeg fikk sammen med en Canonskriver tror det hette Photostitch.

De to åpenbare forskjellene jeg ser, er for det første at bildet som lagres blir vesentlig mindre enn det som er laget i Photostitch; 171 kb mot 1,36 Mb og oppløsning hhv 1400x701 mot 3531x1480 og for det andre at bildet "vris" litt. Dette ses best ved å sammenligne vinkelen på snørennene til venstre på bildene.

...under Edit-->options er 1400pix bredde forhåndsdefinert. Endre dette og velg "scale" 100% og "jpeg quality" 100 så får du et annet resultat :lol: Og pc'en må jobbe leeeeeenger for å sy sammen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har bra tips på hvordan jevne ut skjøtene på himmelfargen?

Jeg skjøter alltid bildene manuelt i Photoshop, fungerer med perfekt resultat om man kjenner til et par enkle funksjoner. Det er viktig at bildene overlapper hverandre. Med ”Eraser Tool” visker man da ganske enkelt bort skjøtene ved at lagene smeltes i sammen. Bruk lav ”Opacity” (gjennomskinnelighet), da for man en fin og jevn overgang av himmelfargen. Det er viktig at bildene overlapper hverandre med god marginal. Litt øvelse her blir dette et mesterverk. Husk at alt er mulig med Photoshop, det er bare oppfinnsomheten som setter grenser, og tålmodigheten da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har bra tips på hvordan jevne ut skjøtene på himmelfargen? Denne er å blir et problem for meg, tydligigvis for deg også Torgeir, ser jo skillene meget enkelt (iallefall når du laster opp så store bilder :wink: )

Det hjelper å bruke manuell hvit-balanse sammen med programmer ala enblend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.