Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har erfaringer med Hilleberg Anjan eller Rogen?


Fjellbokken

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvilken test refererer du til?

Det stemmer at disse teltene er sommertelt/3-sesongers telt, da de er laget i Hillebergs letteste/tynneste duk, samt at de ikke har ytterduk som er heldekkende(går ikke helt ned i bakken). Det vil jo gjøre at man får god lufting på sommerstid, men også luftigere ved mye vind. De har dog ikke full mesh i innertelt, slik at det går ann å stenge noe av vinden ute.

Jf. Typiske amerikanske "3-sesongers"-telt som har full mesh, vil nok Hilleberg Anjan/Rogen være betydelig tettere.

Ser ikke helt at hverken Anjan eller Rogen har noen svakheter. Ser heller at de(Hilleberg) lager supre sommer/lettvarianter av velprøvde konsepter og modeller.

Alt kommer jo fullstendig ann på hva man sammenligner det imot.

Såklart...som vintertelt/ekstreme høyfjellstelt vil det nok kanskje ikke fungere som(få slakt), men så er det jo ikke det produsenten markedsfører Anjan eller Rogen som heller.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Rogen i vel ett år nå og har brukt det på mange turer, bla 3-dagers tur i Rondane i fjor høst. Jeg er veldig fornøyd med teltet men har ikke testet det i kraftig vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Rogen i vel ett år nå og har brukt det på mange turer, bla 3-dagers tur i Rondane i fjor høst. Jeg er veldig fornøyd med teltet men har ikke testet det i kraftig vind.

Og når ytterduken ikke går helt ned til bakken vil kanskje vinden kunne presse teltet oppover i sterk vind. Høststormene kan være kraftige de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du link til vindtest utført på Anjan 3: 

Har teltet selv, men har ikke kommet meg ut med det ennå. Kun satt opp i hagen.

Du kan endre høyde på duken, slik at den går lengre ned mot den ene siden (mot vinden).

Jeg er 180 høy, og teltet er perfekt. Litt usikker om du er 185 eller høyere. (Samme som Nallo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når ytterduken ikke går helt ned til bakken vil kanskje vinden kunne presse teltet oppover i sterk vind. Høststormene kan være kraftige de...

Anjan ble testet i vindtunnel/ute med arbeidshastighet mellom 25m/s - 30m/s, men dog - dette er kun statiske tester, og vind på fjellet fungerer ikke på samme måte som i vindtunnel.

http://hilleberg.se/content/if-you-tested-anjan-3-your-windmachine-how-much-wind-ms-could-it-withstand

 

Vil nok anta(helt subjektivt) at "alle" Hilleberg-telt tåler en god støyt.

Det at ytterduk ikke er heldekkende er ikke noe problem om man ønsker et 3-sesongerstelt. Det er jo tross alt det som er standarden.....................................

 

Ser ikke helt poenget med innlegget ditt når du ikke refererer til hverken testene eller hva du ønsker å oppnå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo godt å kunne få litt lunk i teltet på en kjølig sommerkveld på fjellet. Det vil jeg anta er temmelig nyttesløst med den store glippen mot bakken.

 

 

Fra Hillebergs nettside:

 

"

Ideal tents for mobile journeys in warmer conditions where the lowest weight is the highest priority. The Anjan and new, extended vestibule, Anjan GT models were designed specifically as super light tents for mobile adventures in warmer and snow-free conditions and mostly protected terrain."

 

 

 

Hilleberg har andre telt som andre oppgaver, kanskje de også selger telt andre steder i verden hvor det er en varmere klima enn her og glippen mot bakken er en kjærkommen forbedring..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Hillebergs nettside:

 

"

Ideal tents for mobile journeys in warmer conditions where the lowest weight is the highest priority. The Anjan and new, extended vestibule, Anjan GT models were designed specifically as super light tents for mobile adventures in warmer and snow-free conditions and mostly protected terrain."

 

 

 

Hilleberg har andre telt som andre oppgaver, kanskje de også selger telt andre steder i verden hvor det er en varmere klima enn her og glippen mot bakken er en kjærkommen forbedring..

Ja, det ser ut om de egner seg best i varmt vær og beskyttet terreng, men i kjent Hilleberg-kvalitet vil de nok kunne tåle en god del. Ja, det selges jo Hilleberg telt rundt om i verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

De som akkurat har vært innom den utstyrshysteritråden vil kanskje le litt for seg selv nå, men… Jeg har fått det for meg at jeg trenger et telt til. I dag har jeg Tarptent Scarp1, og Hilleberg Staika. Jeg trenger en mellomting, og har vel egentlig bestemt meg for at det er Hilleberg Rogen – som jeg for ikke så lenge siden fikk tips om fantes. Det ser ut for å være det jeg er ute etter (selvstående, to innganger, større enn Scarp1 men tar relativt mye mindre plass pakket enn Staika), men jeg synes ikke jeg finner så veldig mye erfaringer rundt omkring. Er det kanskje noen på forumet som har gjort seg noen erfaringer med det siden det var fart i denne tråden, som kan dele litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er linken til info fra Hilleberg for 2017, http://docs.hilleberg.net/news/Hilleberg2017-NewsFlyer-Kaitum4-AnjanRogen.pdf Det er endringer på stangkanalene så teltet skal være lettere å sette opp. Pluss noen mindre justeringer. Finnes på youtube flere videoer om dette. Petra Hilleberg har en gjennomgang av alle nyheter for 2017. Lykke til. Vurderer selv et selvstående telt for neste år, men jeg holder meg til Helsport.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjenner en som har det teltet og han skjønner ikke problemet med stangkanalene sånn som de er, og Fjellsport får ikke inn den nye varianten før ut i neste år, så da ble det bestilt den gamle. Har ikke tålmodighet til å vente på det med nye detaljer når jeg har bestemt meg. Så da er det bare leveringstid igjen, så finner jeg ut hvordan det er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.8.2016 at 22.00, Per Fredrik skrev:

Her er linken til info fra Hilleberg for 2017, http://docs.hilleberg.net/news/Hilleberg2017-NewsFlyer-Kaitum4-AnjanRogen.pdf Det er endringer på stangkanalene så teltet skal være lettere å sette opp. Pluss noen mindre justeringer. Finnes på youtube flere videoer om dette. Petra Hilleberg har en gjennomgang av alle nyheter for 2017. Lykke til. Vurderer selv et selvstående telt for neste år, men jeg holder meg til Helsport.

 

 

Jeg har Rogen og er en av de som har sendt tilbakemelding til Hilleberg om dette. For det første er låsemekanismen til den korte stanga som går på tvers dårlig designet og vanskelig å bruke. Så kan de lange teltstengene være vanskelig å feste i endene da de har en spesiell patent uten "stangkopp" som er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er Rogen i hus. Har ikke fått testkjørt det på tur, men det er satt opp i all hast i stua. Ingen problemer med stangkanaler eller festing på de to lange stengene, det ga seg helt selv og var enkelt og greit.

Men den der korte stangen, er jeg enig var noe møkk å feste. Aller mest fordi det ikke kommer tydelig fram verken på papiret eller i videoen hvordan dette skal gjøres. Om man bare strammer, så kommer stangen ut. Nå har jeg "brettet" den greien og strammet, sånn at den låser stanga – men jeg vet rett og slett ikke om det er riktig, ettersom det ikke kommer tydelig fram verken på bilder eller film, det er jeg lite imponert over.

Ellers ser dette så langt bra ut for mitt bruk, men jeg hadde mareritt i natt om at det ble masse kondens inni selv om det var helt tørt overalt. Håper den slår feil…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Testtur gjennomført. Teltet strøk, rett og slett fordi det ikke er tett. Det lekker minst tre steder. :(

Ellers likte jeg det godt, eneste minuser er vel at jeg ikke når å lukke duken helt uten å måtte ut i forteltet (der det er vått gress), og at det er fort for å bli våt når man går inn og ut. Men det er god plass i forteltene til bagasje, fint å ha så mange muligheter for døråpning, og ikke minst gikk det helt greit for meg å sette det opp i til tider ganske så mye vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøtt at det var lekkasje på det, ellers så det veldig fint ut. Gleder meg til å høre hvordan det er etter en testtur. Er i øvrig enig i spaghettiopplegget deres, det er litt mange barduner som knyter seg i hverandre når man skal sette opp, kan potensielt bli skikkelig problematisk om man setter opp i mye regn, vind og med bare hodelykt, hadde du en smart løsning på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3. oktober 2016 at 0:04 AM, Sovjetunionen said:

Hadde du en smart løsning på det? 

Nei i grunnen ikke. Exped sine poser hadde kanskje vært kjekke. Men de hekter seg ikke voldsomt i hverandre, det er heldigvis ikke sånne metalldingser på dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd lekkasje i hjørnene på mitt Rogen. Det løste jeg med seam sealer. Opplevde aldri tilsvarende på mitt Keron. Ellers er jeg enig i at det er plundrete med festeanordningen for den lille stangen, men man venner seg til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Uffda, det er jo ikke helt bra, det kan jo tyde på en svakhet med disse. (Det står helt tydelig på Hilleberg sine sider at man ikke skal måtte gjøre det med deres telt.) Jeg har fått pengene igjen for det som var lekk, og prøver igjen når den forbedrede utgaven kommer i 2017, så får vi se. Bare jeg får en tett utgave så tror jeg at jeg vil bli storfornøyd med teltet, for det var mye bra med det. Ikke minst tar det liten plass når jeg har det i komprimeringspose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.