Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen med erfaring med Bergans Helium Dome 3


Bjorn

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med dette teltet. Ser spennende ut, bra høyde og veier 5 kg.

Kan fåes til 4200 kr og det er ikke ille pris synes jeg.

 

5 kg er vel omtrent det samme som Helsport Svalbard 3 som jeg har med ting og tang, men der er det lavere høyde.

 

Holmeslet Backwood er høyere da men veier omtrent det samme som Bergans teltet.

 

Tåler Bergansteltet en vinternatt på vidda?

 

Finner ingen reviews på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe, sant nok.

Spørsmålet blir vel da om hun brukte en standard utgave av teltet eller om det var en spesialutgave av teltet.

Tja, det er jo ikke så lett å si, men det er helt sikkert et bra telt. Bergans kvalitet og til den prisen må det jo være kvalitet. Du trenger ikke frykte at dette ikke er et kvalitetstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Den 6.7.2013 at 20.48, Bjorn skrev:

Noen som har erfaring med dette teltet. Ser spennende ut, bra høyde og veier 5 kg.

Kan fåes til 4200 kr og det er ikke ille pris synes jeg.

 

5 kg er vel omtrent det samme som Helsport Svalbard 3 som jeg har med ting og tang, men der er det lavere høyde.

 

Holmeslet Backwood er høyere da men veier omtrent det samme som Bergans teltet.

 

Tåler Bergansteltet en vinternatt på vidda?

 

Finner ingen reviews på nettet.

Heia.

Kjøpte du dette teltet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Har hatt dette teltet i snart 3 år nå og er kjempe fornøyd. Bruker det vinter og sommer. Det jeg liker med det er takhøyden. Dette gir veldig gode tørkemuligheter. Teltet kommer med et stort nett som henges opp i taket i monterte hemper. Det er et 3manns telt, men da blir det trangt tror jeg. Vi er 2 stk + hund, og da er det ypperlig.

Har bare gode erfaringer når det gjelder holdbarhet. Har vært ute på vidda med det i full storm, og selv om det blaffret godt, holdt det stand.

Oppsett er enkelt, og ytterduken trenger ikke taes av mellom opp og nedpakking.

Det jeg ikke liker med teltet er at forteltet er noe lite. Dette er greit vinterstid da du kan lage kulde/kokegrop. Men litt lite sommerstid. "bakteltet" er meget lite, men ypperlig plass div mindre utstyr/ mat/brennsel. Teltet er også noe kort. Så om du er lenger en 1,80 så blir du liggende med hodet og føttene i duken. (med mindre du er alene og ligger diagonalt).

 

Supert alternativ til tunneltelt når det gjelder de litt "ekstreme" forholdene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, whistler said:

Det er jeg litt interessert i å høre om også. Jeg har prøvd å la ytterduken sitte på en gang, men syntes det ble skrekkelig knotete å tre stengene igjen.

Har ytterteltet klippset på ja. Er noen buer i kanalene i krysspunktene der stengene møtes. Så lenge du hjelper stangen litt forbi der, så er det null problem å føre inn stengene.

Har funnet ut at det er best å starte med de sorte stengene, da de går på undersiden av de røde.

Eneste gangen jeg tar av ytterteltet er etter en meget regnfull natt, eller når jeg henger opp teltet til tørk etter endt tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, whistler said:

Det er jeg litt interessert i å høre om også. Jeg har prøvd å la ytterduken sitte på en gang, men syntes det ble skrekkelig knotete å tre stengene igjen.

Har ytterteltet klippset på ja. Er noen buer i kanalene i krysspunktene der stengene møtes. Så lenge du hjelper stangen litt forbi der, så er det null problem å føre inn stengene.

Har funnet ut at det er best å starte med de sorte stengene, da de går på undersiden av de røde.

Eneste gangen jeg tar av ytterteltet er etter en meget regnfull natt, eller når jeg henger opp teltet til tørk etter endt tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, T.Skaaland skrev:

Har ytterteltet klippset på ja. Er noen buer i kanalene i krysspunktene der stengene møtes. Så lenge du hjelper stangen litt forbi der, så er det null problem å føre inn stengene.

Har funnet ut at det er best å starte med de sorte stengene, da de går på undersiden av de røde.

Eneste gangen jeg tar av ytterteltet er etter en meget regnfull natt, eller når jeg henger opp teltet til tørk etter endt tur.

Hmm. Da får jeg gi det en sjanse til å prøve ;-) Pleier å tre de sorte først jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå er Teltet brukt litt over en måned, 25 Netter på Finnmarksvidda i Mars\April og 1 uke på Saltfjellet.

Hoved saklig brukt kun av meg inni teltet men noen netter med 2 personer og en hund, Plassen er det ikke mye å si på, gikk veldig fint med 2 personer og Alaska Husky, Takhøyden er jo voldsom 138 CM, men med tørkeloftet spent opp blir det jo noe mindre, veldig bra med lommer rundt om inni hele forteltet, de er høye og holder innholdet på plass, generelt godt fornøyd med innerteltet.

Synes avstanden mellom innertelt og yttertelt kunne vært litt større, ytterduken legger seg fort kliss inntil ved lite eller moderat vind, Viste jo hva jeg kjøpte men ser jo at stang kanaler i ytterduk er bedre en i inner duken.

Utrolig lange og gode storm matter ( 50 CM) ser andre store telt produsenter har kun korte fliker til storm matter, mulig det funker bra det og.. men disse var fantastisk gode, telt fikk ikke kjørt seg imot skikelig dårlig vær men litt var det og det sto veldig fint...ser det ikke er merker på stengene så er usikker på kvalitet på disse noen som vet hvem som produserer disse? Vurderer å kjøpe inn nye DAC stenger.

Noe jeg mislikte sterkt var at når du skulle strekke opp ytterduken der sekunder inngangen var så gikk glidelåsen opp hver gang, så man får ikke strekt opp den veggen 100% Jeg kommer til å sy igjen helt nederst ved glidelåsen.

Ventilasjon virka helt ok.

Ellers røyk 2 sømmer oppe i et hjørne i innertelt så det blir jeg å reklamere på.

Jamt over godt fornøyd med dette teltet dette kommer til å være primær telt på vinter turer, Helt konge å ha så god plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siggy Stardust skrev:

Hvordan opplever du liggelengde i teltet tberg4? Sikler veldig på dette teltet sjæl, så konge med din brukererfaring:) 

Jeg er 179 Lang og da var lengden helt ok, men tror ikke du skal være mye over 185 for at det føles kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har hatt dette teltet i drøyt et år nå, og er sånn passe godt fornøyd.

Forstår ikke problemet som noen beskriver over når det kommer til lengde for to personer, for teltet er 220 cm "bredt". Ved å ligge langs med inngangene til innerteltet, altså på tvers inne i teltet, har begge veldig god plass både i lengden og i bredden selv når vi bruker Exped Downmat LW (65x197cm). I tillegg har begge sin egen utgang, og slipper å klatre over den andre ved dobesøk på nattestid. Tre slike liggeunderlag ville vært umulig, da de skrå hjørnene spiser mye av lengden på innerteltet.

Jeg er 195 cm lang, og opplever høyden inne i teltet som veldig god. Derimot er spesielt inngangene til forteltet veldig små, så det blir som en trang fødsel hver gang man skal ut der. Den bakre inngangen er noe enklere å komme seg inn og ut av. Plassen i selve forteltet er heller ikke voldsom, og med en ryggsekk langs en av sidene er det kun plass igjen til passering. Matlaging i forteltet er mulig uten kuldegrop, men man er uansett nært inntil både innertelt og yttertelt.

Jeg bruker stort sett teltet på kajakkturer, så vekta har ikke fullt så mye å si. Det at teltet står godt på et berg der jeg ikke får ned en eneste plugg er viktigere, og da er det godt med store stormmatter. 

Teltet har et bardunsystem der tre punkter på duken blir samlet i en ring som går over til å bli èn bardun. Systemet fungerer godt, men det blir et salig virvar av snorer og knuter når dette får viklet seg rundt seg selv og sammen med andre slike barduner. Teltet mangler et system for å nøste opp og holde fast bardunsnorene, slik som mange andre produsenter har. Dette har jeg lagd selv ved hjelp av flat strikk og tau som er festet til metallringen, og det har vært orden i sysakene etter det. Legger ved et bilde i tilfelle andre vil gjøre det samme.

I Bergans sin egen beskrivelse av teltet står det at "store ventilasjonsluker i toppen og nede langs bakken sikrer god ventilasjon". I realiteten er det kun oppunder taket at det fins ventiler. Nede langs bakken er det ingen ventiler, og om stormmattene dekkes av snø står en igjen med åpning av dører som eneste ventilasjonsmulighet. Jeg har ikke prøvd dette i snø og vind, men vil tro at de lett vil tettes av drivende snø.

Ellers syns jeg teltet er noe knotete å sette opp alene. Uten noen til å hjelpe til med å få stengene forbi vanskelige punkter blir det mange løpeturer frem og tilbake rundt teltet før stengene er på plass. Teltet må dessuten løftes ganske høyt for at stengene skal komme seg på plass, og uten mulighet for å tre alle stengene halvveis før en reiser teltet blir det litt av et seil en har med å gjøre når vinden får tak. Når teltet først er oppe takler det vinden godt.

Selv har jeg alltid satt opp innerteltet først, men nå gleder jeg meg til å teste det når ytterduken er festet til innerteltet. Det er sikkert bra, spesielt i regnvær.

 

 

Bergans Helium Dome-2.jpg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 4 måneder senere...
Gjest Turlyst
4 minutter siden, jannicke lien skrev:

Blaser - har du prøvd å ha teltet med i pulk? Vurderer å kjøpe, og pakke i skipose som jeg har på toppen av pulken. 

@whistlerhar god erfaring med dette teltet og pulk😊 Hør med han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.