Gå til innhold
  • Bli medlem

Stetind sydpillar solo


eflaaten

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har noen spøsrsmål til de som har klatret sydpillaren på Stetind. Hvor klatrbare, velsikrede og faste er de siste 6- taulengdene?

 

Har inntrykk av at fjellet er meget klatrbart, fast og velsikret. Tenker å soloere den med tau, for å vurdere frisolo dagen etter, og i såfall legge igjen utstyr til retur på toppen. Men hvis det er løst, begrodd eller vannsig er det utelukket. Er det noen slike partier?

 

Tenker å dra i september, tror dere det er en tanke sent på året værmessig?

 

Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

For å si det sånn. Hvis du er usikker på rutens art mtp grad og kvalitet er det kanskje ikke frisolo som er greia, heller ikke tausolo for den skyld.

 

hvilke ruter har du tausoloert i forkant? håper du innser hvor tidkrevende det er å tausolle 14 taulengder i fjellet.Kan anbefale hop sing på hægefjell som en intro. 

 

Ruten er forøvrig fast og fin. Meget klatrebar. Det begynner å bli kortere dager og kalde netter i september, men det skjønner du jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Det gikk fint det forresten, men ble omringet av skyer og regn 200 meter fra toppen, selv om værvarselet meldte fint. Var forberedt på det værste, så klatret teknisk opp til jeg kunne traversere ut på 2. amfi. Frisoloerte første 200 meter for å spare tid mtp mørket siden det var lett klatring.

 

Fantastisk flott rute. Vurderer retur i sommer for å fullføre de siste to taulengdene. Anbefales på det varmeste. Lagde en video, men musikken ble fjernet av youtube, så den ble litt tam, men viser jo ruten for de som vil se den. Veldig fast og fint...   https://www.youtube.com/watch?v=2clp2tqIiRs

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein skulle tro det gav kick, men ein er egentlig ganske rolig og fokusert. Adrenalin tapper ein bare for krefter. Eg grua meg litt før eg begynte, men det gjekk over når eg begynte å klatre. Men kjente det litt i magen når det begynte å regne og alt ble glatt. Johan2000: det finnes litt her og der på nettet. Oppfordrer ingen til å klatre solo, men det e ein god teknikk å kunne i nødstilfeller. Anbefaler Edelrid Eddy eller på andreplass ein gammel modifisert GriGri. Sett deg grundig inn i det og prøv på korte lette sportsruter først. To gode artiker:

http://soloalliance.blogspot.no/2012/03/solo-self-belay-with-reverso-edelrid.html

http://www.rockclimbing.com/Articles/Training_and_Technique/Roped_Solo_Free_Climbing_-_The_essence_of_self-reliance_one_path_among_many_675.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.