Gå til innhold
  • Bli medlem

Turforslag Rondane ønskes


Kreml

Anbefalte innlegg

God kveld!

 

Jeg tenker å ta en impulstur alene til Rondane nå på lørdag og lurer på om noen har et turforslag til meg? Jeg tenker å kjøre/gå til Grimsdalshytta, Smuksjøseter eller Rondvassbu fredag kveld/lørdag. Og har tid til onsdag til en fin rundtur. 

Er det noen som har tips til hvilken rute jeg burde gå for å få best mulig inntrykk av Rondane på den tida? Gjerne med en storslått topptur.

 

Takk for innspill.

 

Kreml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God kveld!

 

Jeg tenker å ta en impulstur alene til Rondane nå på lørdag og lurer på om noen har et turforslag til meg? Jeg tenker å kjøre/gå til Grimsdalshytta, Smuksjøseter eller Rondvassbu fredag kveld/lørdag. Og har tid til onsdag til en fin rundtur. 

Er det noen som har tips til hvilken rute jeg burde gå for å få best mulig inntrykk av Rondane på den tida? Gjerne med en storslått topptur.

 

Takk for innspill.

 

Kristoffer

 

Hei

 

Har selv kun gått Rondeslottet og det er en lett og fin tur. Det ryktes at det skal være en fin tur å ta 2-3 topper i slengen på samme dag, mulig du kan finne noe informasjon her:

 

http://ut.no/hytte/rondvassbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke Garm svarer her, kan du jo kontakte han og høre. Han er ganske godt kjent der så vidt jeg vet :)

 

Har gått mye i Rondane selv, men ikke toppturer. Planlegger selv en tur om noen få uker. Turen min blir sånn her ca: 1. natt ved Peer Gynt-hytta, skal gå opp til Smiubelgen. Går deretter til Rondvassbu, skal telte i Rondholet på vei opp til Rondslottet. Går opp til Rondslottet og tar Storronden samtidig.

 

Så har jeg et stort ønske om å gå tilbake til Høvringen via Dørålseter, men jeg vil se an hvor god tid jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Planen foreløpig er å kjøre til Mysuseter fredag for så å gå inn til Rondvassbu samme dag. Rondvassbu - Vinjeronden - Rondeslottet - Bjørnholia lørdag. Bjørnholia - Høgronden - Dørålseter søndag. Dørålseter - Grimsdalshytta mandag.  Grimsdalshytta - Høvringen tirsdag, og Høvringen - Mysuseter onsdag. 

 

Høres denne ruta grei ut, eller for ambisiøs? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Planen foreløpig er å kjøre til Mysuseter fredag for så å gå inn til Rondvassbu samme dag. Rondvassbu - Vinjeronden - Rondeslottet - Bjørnholia lørdag. Bjørnholia - Høgronden - Dørålseter søndag. Dørålseter - Grimsdalshytta mandag.  Grimsdalshytta - Høvringen tirsdag, og Høvringen - Mysuseter onsdag. 

 

Høres denne ruta grei ut, eller for ambisiøs? :)

Det kommer helt an på form og vær. Noen av etappene er litt lange og en del høydemeter. Hvis det ikke er noe særlig snø der bør det gå fint hvis du er i grei form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på form og vær. Noen av etappene er litt lange og en del høydemeter. Hvis det ikke er noe særlig snø der bør det gå fint hvis du er i grei form.

Pakker veldig lett og formen skal være bra. Håper bare været holder, kun 1 dag igjen nå :smile:

 

Men ett siste spørsmål: Hvor heftig må fottøyet være når man beveger seg i Rondane på denne tida? Tenker å bruke de vanlige fjellskoene mine som er veldig lette, komfortable og relativt stabile. Det andre alternativet er å bruke Alfa Jeger-støvlene, som er en mye høyere støvel og mer stabil, men igjen en god del tyngre. Jeg vil som sagt gå svært lett, med kun en ca. 15kg sekk. 

 

Kom med innspill! :smile:

 

od-garmont-1100154.jpg

5765101110.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en idé om, at jeg senere på sommeren kanske vil tage en 3-dages rundtur som solotur.

Dag 1: Fra Rondvassbu over Veslesmeden, Storsmeden og Sagtind/Trolltind? til Dørålseter.

Dag 2: Fra Dørålseter over Digerronden, Vestre og Østre Midtronden samt Høgronden til Bjørnhollia.

Dag 3: Fra Bjørnhollia over Rondslottet, Vinjeronden og Storronden retur til Rondsvassbu.

Hvis de hurtigste kan få alle toppene med på én lang dagtur, bør jeg vel kunne klare det på tre dage, selv om jeg skal lidt væk fra "ideallinjen" for at komme ud til overnatningsstederne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakker veldig lett og formen skal være bra. Håper bare været holder, kun 1 dag igjen nå :smile:

 

Men ett siste spørsmål: Hvor heftig må fottøyet være når man beveger seg i Rondane på denne tida? Tenker å bruke de vanlige fjellskoene mine som er veldig lette, komfortable og relativt stabile. Det andre alternativet er å bruke Alfa Jeger-støvlene, som er en mye høyere støvel og mer stabil, men igjen en god del tyngre. Jeg vil som sagt gå svært lett, med kun en ca. 15kg sekk. 

 

Kom med innspill! :smile:

 

od-garmont-1100154.jpg

5765101110.jpg

Du har kanskje dratt avgårde allerede...begge de skoene går fint. Ville tatt med gamasjer hvis det er snø fortsatt.

Det blir jo en flott tur med det været. Fint om du gir tilbakemelding om snøforhold, skal i Rondane neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en idé om, at jeg senere på sommeren kanske vil tage en 3-dages rundtur som solotur.

Dag 1: Fra Rondvassbu over Veslesmeden, Storsmeden og Sagtind/Trolltind? til Dørålseter.

Dag 2: Fra Dørålseter over Digerronden, Vestre og Østre Midtronden samt Høgronden til Bjørnhollia.

Dag 3: Fra Bjørnhollia over Rondslottet, Vinjeronden og Storronden retur til Rondsvassbu.

Hvis de hurtigste kan få alle toppene med på én lang dagtur, bør jeg vel kunne klare det på tre dage, selv om jeg skal lidt væk fra "ideallinjen" for at komme ud til overnatningsstederne.

Har tenkt på det samme selv, bare med telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overnattet et par netter på Dørålseter i fjor. Tok en dagstur: Dørålseter - Digerronden - Midtronden - Høgronden - Dørålseter. Det var en knalltur, annbefalles. Mange går videre til Bjørnholia i stedet for retur til Dørålster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.