Gå til innhold
  • Bli medlem

Blåfjellenden torsdag til fredag 20. til 21. juni


REJOHN

Anbefalte innlegg

En kjapp tur før "syden".

005.JPG
Ingen uke i sesongen uten en tur inn til hytta. Det måtte denne gangen bli fra torsdag etter arbeid og til fredagen.  Jeg har selvsagt tatt turen innover etter arbeid noen ganger. Men likevel, det blir en relativt tung tur. Det manglet liksom noe av futten i beina.

Denne gangen gjorde det ikke noe om det ble en  rolig tur. Været var kort og godt strålende. Det er  ikke vanskelig å finne noe å klage på, og denne dagen var det for varmt. Godt over 20 grader.

006.JPG
Rett opp av Hunnedalen gikk jeg på en saueflokk på vei innover mot Blåfjellenden. Det var også med kjentfolk.  Heiesjefen selv - Ola - satt oppe i lia og hadde full oversikt over driften. De var mange folk som var med innover, og det må ha blitt fullt på Blåfjellenden den natta. Med både folk og bikkjer.

Det ble tid til en liten prat, og det er alltid kjekt å se sauehundene i arbeid.

Videre innover var det tørt i marka, gode forhold og ikke en kjeft.

Jeg var inne på hytta noe før 18:00. Det så forholdsvis bra ut, men jeg trok ikke det var vasket siden sist jeg var inne.

Det var varmt på terassen, og jeg benyttet anledningen til å få noe sol på kroppen. Mindre sansynlig med solforbrenning i syden om det er litt grunnlag.

Siden jeg var alene på hytta, og det antgakelig ikke ville komme folk, benyttet jeg anledningen til gjøre rent ut over kvelden. Det er alltid noe som må gjøres, og jeg satte meg ikke ned før sola begynte å nærme seg kanten.

015.JPG
Det ble ikke mørkt den natta. Det var nesten skyfritt og ikke lenge etter midnatt begynte det å lysne av dag oppe i Blåstøldalen.

Det ble ikke det samme gode været på fredagen. Temperaturn falt mye i løpet av natten. Morgenen ble som vanlig, men det var fortsatt så varmt i hytta at det ikke var nødvendig å fyre opp.

En grei tur tilbake. Jeg møtte noen på vei innover nesten nede ved veien. Hytta ville ikke være tom den natta.

Vis hele artikkelen slik den er på hjemmesiden

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var sein vår i år og hvis sauene ikke kom seg til fjells før nå så kan det bli smått med billig sauekjøtt til høsten.

Jeg har opplevd å gå med sauer innover i heia rundt 20. Juni - i 20 cm nysnø, så våren er ikke uvanlig sen.

Men det minker på sau i heia, bøndene finner det ikke lønnsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.