Gå til innhold
  • Bli medlem

2 dager i Jørundskårheia, Nissedal/Drangedal


Kikut

Anbefalte innlegg

 

Jeg har travet heiene på Gautefall i Nissedal/Drangedal siden jeg var liten, hovedsakelig takket være besteforeldre som satt opp hytte der på 60-tallet. De siste årene har det vært massiv hytteutbygging på heia, men da mer i «hyttebyer» nær vei hvor vann og avløp er selvsagt. I tillegg har Gautefall turisthotell (som nå er nedlagt) anlagt en kunstig dam ved siden av den splitter nye skiskytterstadionen. Logisk, det holder jo ikke med de 1800 øvrige vann og tjern som moder natur selv har stelt i stand...

Uansett! Traver man et par timer innover heiene, være seg sørover eller nordover fra veien mellom turisthotellet og Treungen, finner man etter hvert et mekka av fiskevann og vakker natur. Spesielt i områdene sør er jeg godt kjent og har flere fine opplevelser. Klimaet er godt og sesongen er lang. Det har vært en enorm kultiveringsinnsats av lokale fiskelag og grunneiere de siste par tiår.

 

Nå hadde jeg to dager til rådighet og ville utforske områdene nord for hotellet et par dager. Kyrkjebygdheia og Jørundskårheia kalles heiområdene som ligger øst for innsjøen Nisser. Var her sist med mitt faderlige opphav i 2006. Gode minner og mye fisk, men flest i 150-300 grams gebetet. Spesielt et vann som heter Steintjønne en 4 timers gange fra veien gir gode minner med fiskestørrelse opp mot kilosgrensa. Kommer ikke så langt inn i terrenget denne gangen, men fine vann dukker opp bare en kilometer fra hotellet.

Er innom MX-sport i Treungen. Har glemt fjellstøvler og kjøper likegodt et par jaktstøvler siden dette uansett var planlagt kjøp før jaktstart. Hyggelige prosenter (får dere andre også alltid prosentrabatt hos MX-sport? Å er detta for no lurendreieri? :)) og hyggelig prat. Ingen fiskekort i områdene nord for veien. Grunneier har gitt opp kultivering og det er tusenbrødre i mange vann. Jaja, uansett blir det en fin tur i fint vær.

 

Målet for leirplass er Steintjønn (ikke det samme vannet som tidligere nevnt) rett vest for Grønlivarden. Her er merket med fiskeikon på det nye turkartet over området. På veien passerer jeg Gautefall turlags nye Gapahuk, «Tjukken». Virkelig et fint lafteverk som ligger idyllisk til ved dei store tjønnane.

Vel fremme ved Steintjønn finner jeg en OK leirplass mtp liggekomfort, men fint er det. Bruker et par timer på kvelden til å fiske meg rundt vannet som kanskje er 200 meter langt og 20 meter på sitt bredeste. Ikke et vak, ikke et napp. Her er fisketomt. Rusler ned til Heimre Torsvatn ca 200 meter sør for leiren. Flott vann med flere viker og nes! I østenden mellom Heimre og Austre Torsvatn ligger en nyoppusset hytte (!) helt fantastisk til. Her har noen funnet sitt paradis, sannsynligvis grunneier. Får opp 2 stekefisk på kort tid, ca 200 gram, noe som sikkert tilsvarer snittvekta her i vannet. Fine og røde i kjøttet var de også, noe som ikke er så vanlig på heia hvor insekter er hovedføden.

 

Neste morgen pakkes dagstursekken og jeg beveger meg vestover over Heitjønnfjell mot Sigridtjønn. Terrenget her er tungt å gå i, men vakkert. Mye vegetasjon og kupert lende. Elgtråkk er det mye av, og jeg hører et par ganger «tunge» lyder i kratt mens jeg går.

Ved Sigridtjønn er det fint. Mye vakende fisk. Tusenbrødre, som lovet. Reven får den eneste jeg tar opp før jeg går videre.

Turens høydepunkt blir Austre Hakjorsvatnet. Her er det usedvanlig vakkert. Grønnkledde lier, glatte nes, fuglekvitter og vakende storfisk. Sola steiker og det er en sødmefylt, «varm», duft i lufta. En paradis-dal, rett og slett. Her føler man seg mutters aleine i herligheten. Og det er helt greit.

 

Hadde jeg hatt tid skulle jeg gått opp forbi og til Steintjønn vest for Hakjorsvatnet. Det får bli neste gang, jeg må hjemover i kveld. Rusler deretter opp til Krossvasstjønna. Igjen, tusenbrødre. Snur sør-øst og går forbi Dugurdstjønn og Grandalstjønnane. I sistnevnte var det fin fisk sist gang jeg var der. En fin leirplass var det også i østenden av den ene tjønna.

 

 

Tilbake til camp. Pakke sekken og rusle heimover. Tar ikke samme rute hjem, det er alltid litt kjedelig. Legger kursen forbi Torsvatna igjen, ned til Holmevatn, et vann med artig topografi. Ned forbi Øytjønn hvor det er et vakkert nes som helt sikkert er fast tilholdssted for teltturister. Etter en liten stund rusler jeg rundt nyoppsatte hytter ved Gamatun hyttefelt.

 

Det ble egentlig mer rusling enn fisking på denne turen. Det er litt typisk meg.

 

Gautefall kan anbefales. Her er spennende og urørt villmark lett tilgjengelig. Møter du folk hører dette med til unntakene. Det er tungt og kupert terreng å gå i, tidvis myrete. Orienteringen er mer krevende enn f.eks. på Hardangervidda. Men det er vel bare gøy?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.