Gå til innhold
  • Bli medlem

Flere enn meg som er blitt tastaTURist?


Tom42

Anbefalte innlegg

helt fritt for sentimentalitet - garantert.

 

skulle bare skjøte sammen to avslitte sener i venstre skulder, men i følge kirurgen bli inngrepet noe ganske mer for å si det enkelt.  sener ble kuttet, ankere boret i skulderbenet -  suturer lagt.  dermed ble den opprinnelige drømmen om 12 august forskjøvet til 12 januar.  men da er det vel dårlige forhold på h - vidda for march Brown.  flere i samme båt? 

 

dårlig med tegn og store bokstaver, men med bare en finger til disp er det ikke så enkelt.

 

men er takknemlig for stoff eller bilder - for drømmen om vidda slutter aldri,  men jeg tar nok et ophold jeg her på forumet - hvert fall for en god stund - tror jeg.

 

ps  og så glemte jeg å si det verste.  jeg kan ikke ligge.  så nettene tilbringes i en lenestol eller som vandring rundt og rundt i stua, og da hender det at jeg ikke kan si meg helt enig i den eplekjekke innledningen.  når kl blir 3 i morgen tidlig og jeg fremdeles ikke sover, tillater jeg meg - et ørlite stakkars meg eller noe sånt

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men kan jeg komme til tasta uten å gå på tur

Med buss.

Og det var på Tastabussen jeg fikk et minne for livet. Bussjåføren opp fordret ungdommen til ikke å plage den gamle damen med de noe underlige vanene.

(Damen gikk under navnet "flueberly", og vanen var å spise - nettopp fluer.)

Et minne for livet om en av barndommens merkelige originaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke gi opp forumet selv om du ikke kan delta "live"! Skal selv på Hardangervidda i august, skal prøve å gi deg noen stemningsbilder i etterkant. I mellomtiden kan jeg legge ved noen få bilder fra fjorårets tur...

flotte bilder.  er de tatt ved holken og viksfjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene er fra Valgardsvatni og Grønndalen, så ikke så langt unna.

huff den hukommelsen.  bildet på min netthinne var vann på 1357 m nær bergnutane og viktjønn.  men med litt velvilje osv----

post-6671-0-56599500-1372700828_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke helt alene om å være tastaTURist for tiden. Det er nok riktignok ikke like ille for meg som for deg. Jg har bare fått beskjed om å droppe de litt lengre turene med tung sekk osv og holde meg til kortere dagsturer (avrøket leddbånd i ankelen og betennelse under foten, tok dem bare 7 år å komme til den konklusjonen og nå er det visst bare opptrening som gjelder, jeg dauer). Men det er bare 4 uker til jeg skal ha ferie og da blir det Jotunheimen om jeg så må leve på smertestillende. Får holde at turen til Hardangejøkulen ble erstattet med Jotunheimen fordi det er flere alternative teltplasser der enn mot Hardangerjøkulen, sånn om foten min skulle slå seg fullstendig vrang. Om jeg kan bite tenna sammen hver dag på jobb og ikke være i stand til å gjøre noe mer resten av kvelden så kan jeg bite tenna sammen en liten uke i fjellet også, for å få litt ro. Jeg merker at jeg får noe som jeg tror kan minne om abstinenser, blir lettere irritert, sur, sint og frustrert om jeg ikke får dosa mi med fjelluft, og i år har jeg IKKE fått dosa mi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke helt alene om å være tastaTURist for tiden. Det er nok riktignok ikke like ille for meg som for deg. Jg har bare fått beskjed om å droppe de litt lengre turene med tung sekk osv og holde meg til kortere dagsturer (avrøket leddbånd i ankelen og betennelse under foten, tok dem bare 7 år å komme til den konklusjonen og nå er det visst bare opptrening som gjelder, jeg dauer). Men det er bare 4 uker til jeg skal ha ferie og da blir det Jotunheimen om jeg så må leve på smertestillende. Får holde at turen til Hardangejøkulen ble erstattet med Jotunheimen fordi det er flere alternative teltplasser der enn mot Hardangerjøkulen, sånn om foten min skulle slå seg fullstendig vrang. Om jeg kan bite tenna sammen hver dag på jobb og ikke være i stand til å gjøre noe mer resten av kvelden så kan jeg bite tenna sammen en liten uke i fjellet også, for å få litt ro. Jeg merker at jeg får noe som jeg tror kan minne om abstinenser, blir lettere irritert, sur, sint og frustrert om jeg ikke får dosa mi med fjelluft, og i år har jeg IKKE fått dosa mi.

i 2011 skrev jeg et innlegg som het hvordan positiv tenkning hjalp meg.  som artikkelen under viser, ble smerten borte ha jeg kom godt opp i høyden.  jeg har snakket med fagfolk om dette og de mener at dette har samme effekt som høydehus.  en fysioterapaut fortalte meg også at høyde på en eller annen måte brukes for å lindre smerte.  kanskje dette også kan hjelpe deg.

'

Jeg vet alt om høyre skulder. Men hvordan du har det vet bare du. Likevel kan følgende resept virke.

Har slitt av to sener, som legen selvfølelig ikke ville operere da det skjedde. Da jeg endelig måtte opereres var det for sent. Men de flyttet i det minste bicepssenen bak på skulderbladet for å øke styrken.

Jeg har slitt med store smerter, men oppdaget noe rart i fjor. Jeg SKULLE på Hardangervidda. Utstyrte meg med 100 paralgin Forte og dro i vei.

Men hva skjedde, ikke bare da men flere ganger senere også? Jo, i over 1000 meters høyde forsvant smertene. Jeg kunne svinge fluestangen nesten som før. Tok ikke en eneste tabelett. Det må ha noe med et lavere trykk å gjøre. Uansett teori. Å komme opp i høyden gjør,meg godt. Vurderer og be legen å skrive lapp til kona, slik at jeg kan dra oftere på Hardangervidda.

Lykke til i din situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var tastaTURist  i høst og deler av vinteren som var , fikk plodpropp i en  arterie og var ikke så langt unna å måtte demontere deler av ett bein. litt muskel masse tokk forvell, en sene er ikke helt på topp og noen nerver er ikke lenger i tjeneste. var sikkert ett festlig syn på de første turene med hundeslede, hundene lurte vertfall på hva som var på ferde der bak,

jaggu ikke lett å tråkke på bremsen med en fot med manglende førighet  og følelse.

fikk mange fine turer om enn noe mere begrensa enn hva planen var.

 

ser nå fram til en høst og vinter uten blodpropp, hjerteinfarkt eller andre kroppslige bakholds angrep.

 

blir forhåpentlig turer som er noe lengere enn 2-3 mil og muligens noen små løp.

 

det positive med å være tastaTURist er jo at man har god tid til å planlegge og finne på nye turer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

det positive med å være tastaTURist er jo at man har god tid til å planlegge og finne på nye turer

rette ord i tåka.  trodde at jeg skulle melde meg av - men var en tur i kjelleren, bokstavelig talt, og jammen lå ikke telt og liggeunderlag klart - og skapte forventninger.  måttet innom godtur.no og se også.

 

 takker og bukker for innlegg fra likesinnene og sympatisører. 

 

har i mange år hatt the show must og on som valgspråk, men vurdere å bytte til  drømmen om vidda, selv jeg ikke har funnet opp det heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i 2011 skrev jeg et innlegg som het hvordan positiv tenkning hjalp meg.  som artikkelen under viser, ble smerten borte ha jeg kom godt opp i høyden.  jeg har snakket med fagfolk om dette og de mener at dette har samme effekt som høydehus.  en fysioterapaut fortalte meg også at høyde på en eller annen måte brukes for å lindre smerte.  kanskje dette også kan hjelpe deg.

'

Jeg vet alt om høyre skulder. Men hvordan du har det vet bare du. Likevel kan følgende resept virke.

Har slitt av to sener, som legen selvfølelig ikke ville operere da det skjedde. Da jeg endelig måtte opereres var det for sent. Men de flyttet i det minste bicepssenen bak på skulderbladet for å øke styrken.

Jeg har slitt med store smerter, men oppdaget noe rart i fjor. Jeg SKULLE på Hardangervidda. Utstyrte meg med 100 paralgin Forte og dro i vei.

Men hva skjedde, ikke bare da men flere ganger senere også? Jo, i over 1000 meters høyde forsvant smertene. Jeg kunne svinge fluestangen nesten som før. Tok ikke en eneste tabelett. Det må ha noe med et lavere trykk å gjøre. Uansett teori. Å komme opp i høyden gjør,meg godt. Vurderer og be legen å skrive lapp til kona, slik at jeg kan dra oftere på Hardangervidda.

Lykke til i din situasjon.

Hmm...planen er å på x antall dager komme meg opp på Besshøe, den er over 2000 m. Gleder meg nå til å forske litt på teorien din. Vet jeg har hatt vondt på fjellet før, men kanskje jeg bare må litt høyere opp. Har stort sett klart å la smertestillende ligge, de tar ikke smerten noe særlig uansett. Prøver å heller legge fokuset på alt rundt meg. Når det svir som verst tar jeg meg tid til å titte rundt meg, så hunsker jeg hvorfor jeg labber rundt med smerte.

Det værste nå er at etter noen runder med kiropraktor og trening, har ankelen slått seg vrang, tror jeg har lagt på meg en gange som beskytter ankelen, men nå har de jo fått opp bevegeligheten så da er den skikkelig vond. Haha...får se hvor lenge den er bevegelig før den stivner av igjen.

Gumitotten: Jeg vil ikke planlegge mer, jeg vil ut og gå, har en haug med planlagte turer, på tide å realisere dem. Men...du har et godt poeng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt komme til Tasta uten å gå på tur, men det er turmuligheter i området. Ikke ordentlig tur, men oppmerkede "søndagsturer" rundt i området. Turene går gjennom grøntområdene som ligger mellom byggefeltene. Det er ikke så mange slike områder, men vi har da Vardeneset, Tastarustå, Veden etc. Områder som er godt fremkommelige både med barnevogn og rullator.
Stavanger kommune er faktisk den kommune i landet som har minst grøntareal pr. inbygger, og som om ikke det var nok så bygger de alt de kan på de få grønne flekkene som er igjen.
Men store og lille Stokkavann og Hålandvatnet blir visst spart inn til videre.
En liten kuriositet. Tasta, nord for Stavanger, var faktisk den første plassen i landet hvor et ble tatt i bruk Tastafon.
Ellers ble nettop Tasta kjent gjennom nyhetene. En tragedie vi godt kunne vert foruten.

 

(Det skjedde visst noe rart med innlegget mitt, men sånn er det v og til.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett klart å la smertestillende ligge, de tar ikke smerten noe særlig uansett.

dersom du tar flere medikamenter og f eks smertestillende ikke hjelper kan du være utsatt for en interaksjon.  les mer om dette på wikipedia.  men i korthet går dette ut på at et medikament hindrer et annet å virke tilfredsstillende.  jeg var utsatt for dette nå, og sluttet med smertestillende fordi de ikke hjalp.  men en interaksjon var årsaken. 

ta med medikamentene til apoteket og spør en farmasøyt og kanskje du får en positiv overraskelse og kan bytte til medisiner, hvor den ene ikke slår den ande i hel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Cognac?

Ikke sikkert at det hjelper mot smerte, men det blir helt sikkert mye kjekkere å være syk.

Helt riktig :) Legen min sa til meg en gang jeg stilte spørsmål om å nyte alkohol under antibiotikakur: " Du bør absolutt nyte alkohol, for er du først syk så må du passe på å gjøre alt for at sykdomstiden skal være best mulig". Fantastisk lege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Cognac?

Ikke sikkert at det hjelper mot smerte, men det blir helt sikkert mye kjekkere å være syk.

sikkert bra for deg, men den sterkeste alkohol jeg inntar er den gjærmengde som finnes i kneipbrød.  tør ikke engang tenke på hvor mange brød jeg må spise for å komme i nærheten av et glass Cognac.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike tråder - som egentlig ikke har noe med frilufsliv å gjøre er i mot reglene vi har. De er ikke relevant for fjell og friluftsliv, og det er jo også en form for persondiskusjon, uten at det i så måte trenger å være negativt.

 

Vi hadde et "fjas" forum en periode som vi fjernet fordi det var veldig lite trafikk der. Hadde vi hatt dette forumet åpent kunne vi lagt det dit, men akkurat nå er jeg litt i tvil om hva vi burde gjøre.  Det er noen innlegg her som jeg er fristet til å skille ut og fjerne, og noe jeg kanskje er fristet til å flytte ti turrapporter... :???:

 

For å holde tema - god bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng torø, men eneste medikamentene jeg tar er allergimedisiner og tror ikke de har innvirkning på smertene, men skal undersøke. En lege sa til meg en gang at kroppen min jobbet veldig hardt imot medikamenter, noe som var et tegn på en sterk kropp, men som kanskje egentlig ikke var en fordel for meg.

Cognac kan nok fungere, men det vil jo øke sjansen for at jeg pådrar meg samme skade som er årsaken til problemet jeg har nå. Noe så vanlig som kraftig forstuing.

Hva mener du Kjell Iver, at vi ikke får beholde tråden som prøver å motivere oss til å bli bra så vi kan komme oss ut på skikkelig tur igjen? Vil tro det er endel her som sliter med skader. Er det noen som har klaget på tråden? Om ikke er det vel ikke noe problem å beholde den. Er, på en merkelig måte, godt å vite at man ikke er den eneste som klør etter en ordentlig tur i fjellet, men som må legge det litt på vent. La oss få trøste hverandre litt :) Jeg syns litt synd på torø som ikke kan gå på tur, ihvertfall ikke med sekk, på evig lenge. Han fortjener å få beholde tråden, ihvertfall så lenge det er noe aktivitet i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du Kjell Iver, at vi ikke får beholde tråden som prøver å motivere oss til å bli bra så vi kan komme oss ut på skikkelig tur igjen? Vil tro det er endel her som sliter med skader. Er det noen som har klaget på tråden? Om ikke er det vel ikke noe problem å beholde den. Er, på en merkelig måte, godt å vite at man ikke er den eneste som klør etter en ordentlig tur i fjellet, men som må legge det litt på vent. La oss få trøste hverandre litt :) Jeg syns litt synd på torø som ikke kan gå på tur, ihvertfall ikke med sekk, på evig lenge. Han fortjener å få beholde tråden, ihvertfall så lenge det er noe aktivitet i den.

 

Har ikke noe problem med det, men det gjør heller at jeg spekulerer på om et slikt off topic, bålpratforum heller hadde vært rette plassen. Altså at det burde lagt der i stedet. Det ble tatt bort som nevnt på grunn av at det ikke kom noen poster der. Men det var kanskje feil.

Jeg plantet selv en øks i leggen for et par år siden med operasjoner etc som resultat. Å starte en tråd om opptrening eller sympati av den grunn falt meg ikke inn, men mulig det hadde gjort det om det hadde vært et OT forum for sikt... Sånne ting skjer, og å diskutere hverandres plager er jo relevant så lenge det går ut over friluftslivet så greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert bra for deg, men den sterkeste alkohol jeg inntar er den gjærmengde som finnes i kneipbrød.  tør ikke engang tenke på hvor mange brød jeg må spise for å komme i nærheten av et glass Cognac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.