Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold på Austabotntind ?


Anbefalte innlegg

Hei

Vi vurderer Austabotntind traversen nå lørdag 30/7(Fra sør). Er det noen som vet om snøfonna ned fra ryggen av Store Austanbotntind dekker flanken, eller lar det seg gå på tørt fjell ? Jeg har hørt det er vanskelig å sikre dette partiet hvis det er dekket av snø.

På forhånd takk.

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk traversen fra sør til nord for to år siden på denne tiden av året. Fonna var helt smeltet. I år har det vært mye mer snø, så jeg vet ikke hvordan det ser ut der i dag. Vi passerte flanken usikkret. Mener å huske at det var få fester for sikring, men at det ikke var helt umulig. Dere bør uansett ha med bra utvalg av klatreutstyr.

Vi opplevde pinakkelen på sørryggen som mest krevende. Det var et klatrepunkt der jeg angret på at jeg ikke hadde med svasko. Vi satt rappelfestet helt på toppen av pinakkelen, men det er mulig det går å kom rundt på vestre side og få til et rappelfeste under det vanskelige punktet. Kanskje det er noen som har erfaring med dette?

Rett før Søre Austabotntind er det en markert hammer som vi unngikk ved å klatre over noen sva til høyre (øst) for hammeren. Disse var tørre og fine på vår tur, men de kan nok oppleves som noe ekle i fuktig vær.

Vi klatret opp til den første "pukkelen" på hovedtoppen. Det er lett klatring i svært løst fjell. For å komme ut fra ryggen og bort i siden, var det et punkt hvor vi fikk hjelp av en slynge noen hadde satt igjen. Bortsett fra dette punktet var det greit.

Vårt største problem var at vi gikk tom for vann på turen. Behovet var stort på en solfylt varm dag. 1,5 liter pr mann var ikke nok. Men det gikk i orden med væskeballansen da vi kom tilbake på Turtagrø. Der ble vi servert kald, skummende drikke.

Jeg rangerer Store Austabotntind som Norges fineste 2000 metertopp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Store sist torsdag og det var helt uproblematisk, men hvis det ble noe av turen, så er vel dette gammelt nytt for deg 8)

Snøfonnen i nordflanken har smeltet såpass at man kan klyve på bart fjell hele veien. Ikke behov for noe sikring på normalveien fra Vesttoppen (verken opp eller ned).

Hadde selv planer om å gå traversen fra Søre til Store, men da det tyknet til og etter hvert kom regn og sludd, dreide vi av og gikk på Store via Vesttoppen i stedet. På lørdag var jo været bedre, så du fikk kanskje gjennomført dine planer ?

I såfall, hvordan opplevde du turen over Søre ?

I Jotunheimen-føreren virker jo ruten relativt grei, i motsetning til noen av beskrivelsene jeg har lest på forskjellige nettsteder.

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glenn: Takk for innspill. I siste liten ble det endringer i planen, og vi endte opp med å ta Skardstindtraversen fra Dumhø platået istedenfor. Austabotntind står dog fremdeles høyt på ønskelista, og jeg håper å få tatt den senere i høst.

Jobru: Takk for god beskrivelse - Denne vil komme godt med når vi skal gå turen.

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotunheimen-føreren virker jo ruten relativt grei, i motsetning til noen av beskrivelsene jeg har lest på forskjellige nettsteder.

Glenn

Regner med at du bl.a. sikter til etojm.com og min beskrivelse på fjellforum og evt. Kim Dahlen sin på bergtatt.net.. Det står vel ikke at den er direkte ugrei, i alle fall ikke vanskelig. Men vi kaller en spade for en spade og sier det er luftig utsatt og eksponert (LUE) når det er det mens klatreføreren beskriver turen meget overfladisk.

Fra sør mot store er den rimelig enkel teknisk (aldri over grad 3), og med en kort rappell, men den er stedvis meget LUE (!!!) Hvordan dette virker inn på folk er meget ulikt. Det er også en rute hvor tørt vær har relativt mye å si for trivselen.

PS! LUE = Luftig, utsatt og eksponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi gikk traversen 2.7. i år. altså tidlig på sommern i et snørikt år. allikevel gikk det ganske greit. den (stygge) traversen etter pinaklen var veldig veldig våt (nesten som i en foss) men ikke vanskelig å krysse allikevel). det kan anbefales å følge eggen direkte opp (istedet for å gå ut i det løse terrenget på høryre siden) etter søre austabotntind på vei opp mot store. klatreføreren skriver 5- men det var lettere enn det. 4, tror jeg.

knallfin rute på en av norges fineste topper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk traversen på lørdag fra Vestre(V-2) - Midtre(V-1) - store - Søre. Tørt og fint så og si hele veien. Vi rappelerte ned fra Søre og ungikk dermed svaene som tipper ut mot Gravdalen. Da var jeg glad vi ikke gikk traversen motsatt vei. Svaene så til dels våte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.