Gå til innhold
  • Bli medlem

Behandling av M77


rhammervik

Anbefalte innlegg

En del poster omtaler helt vanntette M77 fjellstøvler. Hva er hemmeligheten? Hvordan behandlere dere dem for å få de vanntette? Hvilken impregnering / skokrem?

Har slitt ut mange par, men de har ikke hvert i nærheten av vanntette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt 100% vanntette M77 kan taes med en klype salt.

At "godt sausete" støvler holder vannet ute i flere timer skal jeg være med på, men før eller siden svikter det. At de samme støvlene tørker mye fortere enn sine kollegaer med Gore-Tex er en annen og antagelig langt riktigere påstand.

 

Hva som er best impregnering er det sikkert delte meninger om, men det meste for lær burde være bra. Selv liker jeg lukten av "Nygammal Lädersmorning" :)

Smøring kan med fordel gjøres mens støvlene tørker og i flere tynne lag. En runde med svak varme fra en hårtørrer kan hjelpe med å smelte smøringen inn i diverse kriker og kroker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk meg søkkvåt i goretex støvlene i helgen, og klarte heller ikke å tørke de ila av natten på hytta. Vurderer derfor å hente fram de gode(?) gamle M77 igjen. Har stort sett bruke kiwi skokrem tidligere, men skjønner det må sterkere lut til. Lädersmorning du henviser til Grimner bruker jeg på MC klærne, kanskje støvlene får seg en runde også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kiwi sko smørning er bare til pynt og overfladisk stell .. funker så lenge mang går på asfalten ..

som det nevnes så må det hardere skyts til ...

Bever/mink olje er det beste jeg har erfart.
gnis inn med fingrene - varmene fra fingrene og massering av læret får fettet lettere inn..
Holder flere timer lenger enn god gammel dags Kiwi parafin smørning

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt 100% vanntette M77 kan taes med en klype salt.

At "godt sausete" støvler holder vannet ute i flere timer skal jeg være med på, men før eller siden svikter det. At de samme støvlene tørker mye fortere enn sine kollegaer med Gore-Tex er en annen og antagelig langt riktigere påstand.

 

Hva som er best impregnering er det sikkert delte meninger om, men det meste for lær burde være bra. Selv liker jeg lukten av "Nygammal Lädersmorning" :)

Smøring kan med fordel gjøres mens støvlene tørker og i flere tynne lag. En runde med svak varme fra en hårtørrer kan hjelpe med å smelte smøringen inn i diverse kriker og kroker.

"Nygammal" er en bra impregnering, men har en tendens til å gjøre skoene permanent myke. (Lukter kjempebra, kan sikkert også brukes som parfyme.)

Jeg har god erfaring med å tørke skoene godt, varme impregneringen til den blir nesten flytende og smøre den på med en myk klut. Da trekker den godt inn i læret og vaskes ikke så fort ut når du går i vått terreng. Gi skoene flere behandlinger etterhverandre. Du ser når impregneringen slutter å trekke inn.

Kivi kan du bruke til slutt for å få skoene blanke. (Ikke så lett etter å ha brukt Nygammal.)Den holder en stund, men ikke særlig lenge hvis du går i terreng med mye lyng.

Men ellers så mener jeg at M77 er alt for dyre i forhold til kvaliteten. Det finnes mange alternativer som er bedre. 

(Soldater i strid har en lei tendens til å dø, og da er det bare tull å utstyre dem med dyre sko.)

Da jeg var i militæret, GSV, var det mange befal som skiftet ut M77 med Lundhags. Det forstår jeg godt etter selv å ha slitt ut et par Lundhags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige metoder,  men jeg tror vi har funnet @rigottas hovedproblem.

 

M77 dyre? Bladde i Alfa katalogen på mandag og om jeg husker rett, så var det de billigste støvlene i utvalget :)

Spøk til side, ja, de er dyre i butikken. Hoppet opp til nærmeste lærstøvel med Gore-Tex og Vibram såler er ikke så høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to parene jeg har hatt( sivilkjøpt selvsagt) har holdt ganske bra tette. Jeg har hele tiden brukt samme olje til skoene som til seletøyet til hestene. Vasse i bekk etter bekk går ikke, men dag etter dag i småvått terreng, krysset myrer mm gikk fint.  Når det siste paret begynte å lekke etter 10 års bruk som terrengsko og vintersko, så var det pga sålen gikk i oppløsning. Og etter så lang tid ble de pensjonert med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

M77 dyre? Bladde i Alfa katalogen på mandag og om jeg husker rett, så var det de billigste støvlene i utvalget :)

Spøk til side, ja, de er dyre i butikken. Hoppet opp til nærmeste lærstøvel med Gore-Tex og Vibram såler er ikke så høyt.

 

FYI, ser at Alfa forsatt har M77 i sortimentent (ligger under "jakt" kategorien i webshopen deres av en eller annen grunn og ikke under "uniform"), men hos Protex kan vi lese at de nå er de som leverer M77 til forsvaret. De selger også sivilit, se webshopen deres. Litt rimeligere enn hos Alfa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to parene jeg har hatt( sivilkjøpt selvsagt) har holdt ganske bra tette. Jeg har hele tiden brukt samme olje til skoene som til seletøyet til hestene. Vasse i bekk etter bekk går ikke, men dag etter dag i småvått terreng, krysset myrer mm gikk fint.  Når det siste paret begynte å lekke etter 10 års bruk som terrengsko og vintersko, så var det pga sålen gikk i oppløsning. Og etter så lang tid ble de pensjonert med god samvittighet.

Det var en produksjon av disse støvlene for mange herrens år siden hvor solen gikk i oppløsning etter relativt kort tid, og den gang opplevde jeg en gang at dette skjedde på fjellet.

Skulle ut på en helgetur med en gjeng fra jobben og fredag kveld gikk vi bare en liten halvtime inn til ei hytte. Neste dag hadde vi beregnet å være på farten i minimum 6 timer, men allerede etter et kvarters tid forsvant solen på ene ene støvelen.

Heldigvis passerte vi parkeringsplassen hvor bilene stod, og i min bil lå et par helt nye Nokia jaktstøvler (gummistøvler). De var kjøpt inn over en uke før og lå her bare fordi jeg, av en eller annen grunn, hadde glemt å ta dem med inn.

Jeg er en rotekopp, og denne gangen reddet faktisk disse støvlene turen for min del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.