Gå til innhold
  • Bli medlem

tralle i marka


Anbefalte innlegg

Jeg trenger et råd for oppakning sommerstid.

 

På vinterstid er det "greit" å pakke alt ned i en pulk og traske i vei. Når vi ser disse som skal på lengre turer er det mer vanlig med denne løsningen enn stor sekk.

 

Sommerstid er det sekk som gjelder. opp og ned, ulendt terreng osv. Men så satt jeg her for noen år siden å så på Lars og gjengen som kom seg opp og ned, myr og fjell med krykker og rullestoler... Da tenkte jeg at det måtte vel finnes en tralle eller annen løsning som oss "vanlige" kunne trekke - ikke ulikt pulk på sommerstid. 

 

Finnes det? Eller har noen av dere erfaring med slikt. 

 

Swiss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dekkene burde ha mere volum dersom du skal trekke de i ulent terreng, hvis ikke vil den hoppe og danse mer. Hadde nok også vurdert en med 2 hjul. Kan se for meg at den med ett hjul lett setter seg fast mellom steiner osv.

 

Dessuten har den du linket til lite hjul. Større hjul kommer lettere over hinder. Dersom ett hjul holder, så ser jo denne grei ut:

MONOWALKER-in-Dolomites-500x416.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gode stier og landevei kan jeg se poenget med en tralle, men i ulendt terreng virker dette en smule tungvindt.

Ble heller ikke overbevist av våre finske naboer. :???:

Min far kunne huske en loffer med egenprodusert tralle, han gikk i bekkene og plukka grønske som han foredla og solgte på dørene som fransk såpe. :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som finnene har er vel noe hjemmelaget tenker jeg.

Den som EvenAug har bilde av er en Monowalker.

Typisk tyskere når de først setter i gang. På Monowalker er det skivebremse :mrgreen:

 

http://monowalker.com/Shop/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=20&category_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=1&lang=en

 

 

Edit: rettet noen trykkleifer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulk om vinteren er vel fordi det er praktisk siden de blir "flatt" samt at man som regel har en del mer vekt på vintertur.

Ser jo ut som en ide som kan ha noe for seg i lettere terreng. Skal man f.eks gå langs grus/kjerreveier innover fjellet. I blokkmark som f.eks Femundsmarka tror jeg nok jeg hadde droppet slikt.

Hvordan vil den føles å gå med. Tenker jeg i retning av pulk så skal den ikke veie så mye før den er tung å trekke oppover. Og den pusher deg en del nedover. Nå hadde vel en av disse bremse så nedoverbakker er sikkert ikke noen utfordring. Letter å trille noe enn å bære noe flatt. Men før en følelse av man kanskje har bedre kontroll på lasten i en sekk enn på tralle i terrenget.

De kostet jo litt og så kansje en liten slanking av utstyret man har i sekken er bedre.

Tralla tar jo litt plass i seg selv i transport, og så veier den jo det dobbelte av en sekk. All vekt skal jo være med på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flatt enkelt terreng funker det sikkert greit. Men forestiller meg at det blir veldig slitsomt å dra en tralle over steiner og kratt. Tror en bruker mer krefter på det, enn å ha all tyngde på ryggen.

Pulk er jo også slitsomt å dra der det er ulent terreng, lettest på flatt terreng.

#- Mobil -#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med de som sier at for generelt turbruk så er nok ikke dette noen perfekt løsning. Men la oss si at man har med en ally-kano, for eksempel? Da kunne kanskje disse kombinert ryggsekk/tralleløsningene vært noe.

Ser for meg at man skulle klare å trekke en tralle med brede nok hjul langs stien fra røvollen til femunden i femundsmarka, for eksempel. Og i Nordmarka måtte noe sånt vært greit. Men når det er sagt vil jeg kanskje heller investere i en packraft...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med de som sier at for generelt turbruk så er nok ikke dette noen perfekt løsning. Men la oss si at man har med en ally-kano, for eksempel? Da kunne kanskje disse kombinert ryggsekk/tralleløsningene vært noe.

Ser for meg at man skulle klare å trekke en tralle med brede nok hjul langs stien fra røvollen til femunden i femundsmarka, for eksempel. Og i Nordmarka måtte noe sånt vært greit. Men når det er sagt vil jeg kanskje heller investere i en packraft...

For å trille en kano tror jeg en helt alminnelig kanotralle vil fungere bedre.

Kanotraller fåes i alle prisklasser:

http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Kanotralle-25035/

http://www.aktivfritid.no/item/122-beaver-kanotralle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å trille en kano tror jeg en helt alminnelig kanotralle vil fungere bedre.

Kanotraller fåes i alle prisklasser:

http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Kanotralle-25035/

http://www.aktivfritid.no/item/122-beaver-kanotralle

På vei, ja, men på sti? Jeg kjenner at jeg får lyst til å teste, så om noen tar regningen er jeg gjerne prøvekanin :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vei, ja, men på sti? Jeg kjenner at jeg får lyst til å teste, så om noen tar regningen er jeg gjerne prøvekanin :D

Ja, jeg tror en helt vanlig kanotralle vil fungere bedre også på sti, enn den utgaven fra Monowalker og den finske versjonen, men en lengre versjon av Monowalkeren kunne kanskje fungert bedre på sti, men en kano er jo veldig lang, så jeg er ikke sikkert på om det ville fungert noe bra. Men det er klart, ett stort hjul klatrer bedre over stokker og steiner enn to små hjul, men ett hjul må balanseres, to store hjul hadde kanskje vært det beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på Ally-kano, pakkbar og sammenleggbar. Fra Røvollen til Femunden går det en bred sti som jeg tror for eksempel hadde vært enkel å sykle med terrengsykkel, hvis det hadde vært lov. Da burde en slik tralle også funke bra og man kunne sluppet å gå to ganger med sekk, noe de fleste gjør i dag.

Jeg innbiller meg også at gåstaver ville hjelpe en del for å stabilisere. Også må nok det ene hjulet være nokså bredt, type fatbike-størrelse (?).

Eksempelet overfor er nokså spesifikt, men om jeg dro på en slik tur mange ganger i året ville det kanskje vært aktuelt. Hvis det fungerer i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på Ally-kano, pakkbar og sammenleggbar. Fra Røvollen til Femunden går det en bred sti som jeg tror for eksempel hadde vært enkel å sykle med terrengsykkel, hvis det hadde vært lov. Da burde en slik tralle også funke bra og man kunne sluppet å gå to ganger med sekk, noe de fleste gjør i dag.

Jeg innbiller meg også at gåstaver ville hjelpe en del for å stabilisere. Også må nok det ene hjulet være nokså bredt, type fatbike-størrelse (?).

Eksempelet overfor er nokså spesifikt, men om jeg dro på en slik tur mange ganger i året ville det kanskje vært aktuelt. Hvis det fungerer i praksis.

OK, ja da er jeg med. Er enig i at det kunne fungert med en Ally kano på steder der det er relativt flatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hej 

 

Jag är ny medlem. Jag skiriver svenska, engelska och finska.

 

Jag har gjort en kärra som kallas på finska Eräkärry. Om du skriver namnet erakarry eller eräkärry google du fick min wikisidor.  Där man kan lesa mycket on erakarry. sidan är skrivet pä finska man du kan använda google översättäre. I finland vi har cirka 10 Eräkärry runt om landet. Det är mycket lättäre att göra vandringar när du använder Eräkärry. Last capasitet är 15 kilo till 40 kilo. Eräkärryt passar bra skog , fjäll och väg

 

Finnish hikingtrailer named Eräkärry. You can visit in my wikispaces. 

 

Här är länkan

 

Here is adress

 

 

http://erakarry.wikispaces.com/Er%C3%A4k%C3%A4rry

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Når jeg ser på denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=8mEdiVLvB30

Så syns jeg at det hele ser veldig klønete og ustabilt ut, men det er mulig at halvfeite småfulle finner ikke er egnet til å gi riktig innstrykk av stabilitet..... :mrgreen:

Här är ny video. Bälte och hängslen är helt nyä. Kärrän fungerar mycket bättre. 

 

https://plus.google.com/photos/112396597233768176286/albums/5933925962487494801/5933925966529902578?banner=pwa&pid=5933925966529902578&oid=112396597233768176286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.