Gå til innhold
  • Bli medlem

Fullstendig forgubbing av fiske


squidman

Anbefalte innlegg

Hei dere fiskere..

 

Er det noen av dere som er faktiskt yngre enn meg (42)?.  

 

Var på kastekurs med bergens sportsfiskere for noen måneder siden, og gjennomsnittsalderen var tja circa 35-40 om ikke eldre. Det kan ikke være bra? 

 

Poenget her er å få til noe debatt hvorfor denne forgubbingen av fiske har skjedd (ikke bare her, men også i de land jeg har også bodd i, USA og Ausralia), om det er noe poeng å stritte imot (turisme), og om dette her fenomenet er noe forbigående/transient fenomen eller noe langvarig.

 

Mine amatør-observasjoner sier at i utlandet, det er bare fattige/innvandrere som driver med fiske...muligens ditto norge.  Med liten nisje av dyr fiske-safari....ellers er det sett som fattig-mans sport.  Kommentarer? Hvordan snu trenden? Osv.

 

Nei ikke her for å 'trolle' osv...men ærlig bekymret...(hvor mange elv igjen som ikke blir lagt i rør av ikke kjennere?)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes sportfiske har eksplodert i de siste åra.Om det er unge eller gamle er jo an annen sak..Ut fra diverse interesse grupper på Facebook, ser det ut til at det her på sørlandet er et ganske stort alderspenn med tålig jevn fordeling. Hadde alle vært "gubber" kunne jeg bare lagt fisketurene mine til når "gubber" må kvile middag å sitte i godstolen å se distriktsnyheter. På den måten hadde jeg alltid får gromplassene for meg selv :)

 

Hilsen ung jyppling på 28 som fisker alle gubber under bordet :) haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker selv mye i vestfold og nærliggende fylker. Fisker for maten og spiser jevnlige ørretmiddager gjennom året. Klart det er og en rekreerende bit inni bildet. Fantastisk å sitte der å nyte stillheten og fylle opp energitanken. 31år vestlending, bosatt i sandefjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere fiskere..

 

Er det noen av dere som er faktiskt yngre enn meg (42)?.  

 

Var på kastekurs med bergens sportsfiskere for noen måneder siden, og gjennomsnittsalderen var tja circa 35-40 om ikke eldre. Det kan ikke være bra? 

 

Vad är genomsnittsåldern på befolkningen som helhet?

 

Borde ligga på 35-40 något sådant. Och folk ytterdelen av ålderspannet håller knappast på med fiske. Så ett snitt på 35-40 låter ganska normalt.

 

Men allmänt så sker en förgubbing av frilufsliv, menar jag. Enda undantaget jag kan se är toppturer på skidor som verkligen gått fram bland yngre på senare år tack vare att utrustningen blivit mycket lättare och enklare att åka med. + att nog många börjat tröttna på köer och höga priser i anläggningarna.

 

Edit: Jo, jag kom på en grej till när det gäller fiske. I området där jag bor är det nästan bara invandrare som fiskar. Mycket folk från östeuropa, men även från mellanöstern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Skal forsåvidt være enig......men.

Jeg fisker ikke i elv, til tross for at jeg bor bare noen hundre meter fra Reisaelva.

Har mistet flere fjellturkamerater opp gjennom årene, nå når de drar på fisketur tar de SUV'en og kjører ned til elva, hvor de står og pisker i timesvis. Mye fisking og lite fisk.

Mulig dette har sammenheng med økende volum og fysisk form..... :roll:

Så for egen del, har aversjon mot elvefiske. Er i såpass fysisk form at skal nok klare å gå på fjellet i 30 år til.

Men er enig, sjelden og aldri jeg treffer folk på fjellet som er yngre enn meg (39 år), de som går og som er yngre enn meg er som regel på tur på en eller annen topp, sjelden fiskere og jegere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 19 år og fisker nesten så ofte jeg kan, men jeg merker at det ikke er så mange på min alder som bryr seg om fisking. Noen er det jo, men skulle gjerne vært flere. Tror det er fordi ungdommen har så dårlig tålmodighet nå for tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 år og syns fisking er ålreit, men du ser meg nok ikke langs bilveien :P For meg er det helheten av fjelltur + fiske som er artig. Da blir fiske en del av turen, men ikke turens eneste formål. Har et par kamerater som er veldig ivrig på fiske, men for dem skal det helst gå bilvei helt frem, og ihvertfall ikke være mer enn en kort times gåtur til fiskevannet. 

Det flotte med å kombinere tur og fiske er at når du ikke får fisk, kan turen likevel være vellykket! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt sånn som å sanke sopp, blåbær og multer da? Sjelden du ser yppige 20-år gamle jenter med rumpa i været og plukke blåbær, liksom. Tenker det er på samme måte med fiske og jakt for mange.

Selv fisker jeg av og til litt, men det er ikke derfor jeg er på tur. Men det er et OK tidsfordriv når jeg har slått leir på alenetur. Og jeg er 31 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 år her, Tromsø. Mitt primærfiske foregår til fjells, den evige vandring på jakt etter ørret og røye. Jeg kjenner en del i mitt alderssjikt som driver med det samme som meg, og også en del yngre som er +/- 20 år. Likevel..Disse er folk jeg naturlig nok har kontakt med pga at jeg driver med dette selv. Når jeg titter rundt meg, så tror jeg ikke det er så veldig mange prosent i alderen 18-30 som faktisk vandrer i kilometervis innover fjellene for å finne fisk, fyre bål, røyke sigar og koke på sotkjelen. Mataukbehovet er jo naturlig nok borte, og jeg tror nok at et hipt treningssenter eller organisert idrett er mer forlokkende for de aller fleste av dagens yngre enn veidemannslivet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt sånn som å sanke sopp, blåbær og multer da? Sjelden du ser yppige 20-år gamle jenter med rumpa i været og plukke blåbær, liksom. Tenker det er på samme måte med fiske og jakt for mange.

Selv fisker jeg av og til litt, men det er ikke derfor jeg er på tur. Men det er et OK tidsfordriv når jeg har slått leir på alenetur. Og jeg er 31 år gammel.

 

Husker jeg drev med plukking og salg av multer for 10-12 år siden. 65 kroner kiloet :) Ble ikke rik på det, men tenkte å gjenoppta geskjeften i år, da jeg ikke har sommerjobb. Prisen må nok økes ;) Er ellers veldig glad i ørretfiske, men som EvenAug sier, helst som del av en lengre tur. Treffer svært sjelden noen med fiskestang på min alder, men heller ikke så mange gubber. 23 år :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror interessen for fiske fins i mange av oss unge, men at ikke alle er flinke nok til å ta steget over dørstokken og komme oss ut. Vet ihvertfall at det har vært sånn med meg lenge. Eneste gangene jeg dro på fisketurer tidligere var på hytta, hvor alt "mas og jag" var borte. Må ærlig innrømme at det ikke er før denne sesongen at jeg har blitt flinkere til å utnytte de sjangsene jeg har. Ironisk nok har jeg aldri fått færre fisk enn i år :P Jeg bor tett inntil Bymarka i Trondheim og det har blitt mange turer i sommer. Kanskje ikke det mest spennende fiskeområdet, men turer blir det hvertfall av det. Her ser jeg også flere på min egen alder (23 år) og opp til rundt regna 40 som prøver fiskelykken. Mer "eksotiske" turer har det også blitt, men uten bil krever det gjerne litt mer planlegging før man tar fatt på de litt lengre turene. Generelt sett tror jeg ikke fisking er så "gubbete" som trådstarter kanskje vil ha det til, men en liten skeivfordeling er det nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 år og ivrig fisker. Er vel en av Norges færre jenter, men jeg kjenner da til flere, og alle yngre enn meg. Blir i hovedsak kystfiske og isfiske selv om jeg ferdes mest i innlandet, og må innrømme at fiskekort bremser meg en del her. Har vært gjennom flere fluefiskekurs, men er bare imponert over hvor mange knuter jeg kan klare å lage på fortommen på ett kast. Isfiske er for meg en måte og komme gjennom vinteren på. Kystfiske handler om å fange middag.

 

BTW, Kom meg for øret at Norsk skogmuseeum har fanget den samme tanken, og har gått litt aktivt inn for å promotere at unge jenter oxo fisker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke pc/ internett, spill, mm skal ha skylden for at ikke flere unge kommer seg ut. Jeg ønsker gjerne påpeke at mye av friluftskulturen er noe som for folk flest går i arv, og da er det betinget med foreldre/besteforeldre/onkler/naboer som tar seg tid. Tid er kanskje ikke det folk flest har så mye av i dag, særlig ikke dem med barn. Når barna blir større går det ofte på usikkerheten. Jeg har hørt passe mange si "Jeg skulle ønske jeg også kom meg ut, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal begynne". Det høres rart ut for de av oss som vet hvor lite som skal til for å komme i gang, men vil poengtere at vi vokser opp i en kultur som gjør oss utrygge på det som er fremmed og ukjent, og ikke alle klarer riktig å ta det steget over dørstokken uten en hånd å holde i.

 

For senest en uke siden spurte en hel ungeskokk fra barnehagen og skolen til guttene mine om å være med oss hjem, og det var fordi de ville være med ut og fiske. Viljen til barn og unge opplever jeg ikke det er noe i veien med. Men det er noe i veien med oss som ikke klarer å videreføre gleden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk på tur i Lifjell ifjor, så hadde alle jeg traff på fiskestang. Det var unger, ungdommer, voksne og noen gamlekarer. Tipper at unger og tenåringer ikke er interessert nok til å dra på kurs for å fiske. Mao at de er mer interessert i å rett og slett dra å fiske, ikke øve på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 år her og har fisket siden jeg var en neve stor. De  jeg møter (om jeg møter noen) synes jeg har et relativt stort spenn aldersmessig i området 20-50. Jeg møter sjelden eller aldri fiskere som er utenfor denne kategorien, og det er vel ganske naturlig i grunnen.

 

Når jeg tenker tilbake til jeg selv var guttunge og frem til jeg var 20 var det stort sett jevnaldre jeg møtte. Nesten aldri voksne, og det ser jeg sjeldent nå. Mulig det har noe med hvor man drar på fisketur. Jeg mistenker også at det er ganske så store lokale forskjeller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes slett ikke det er en forgubbing blant fritidsfiskere. Treffer mange unge langs elver og vann. Flere enn eldre, tror jeg. 

 

Men foreninger som Bergen sportsfiskere (og Oslo sportsfiskere, som jeg kjenner litt bedre) apellerer neppe til ungdom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internett, forum og div kulørte magasiner har mye av skylda; for en stakkar tenåring virker det uoppnåelig å få tak i det utstyret en bare "må" ha og komme seg til Øvre Fiskelykkevik; har en da ikke far, mor, bestefar, onkel osv som kan vise en enklere vei er løpet kjørt.

Samme med jakt og vanlig turliv-verden er full av info om alt en "må" ha.

 

Jeg har av og til med en gjeng smågutter til den lokale store bekken/lille elva; der skapes fiskelykke med en bambusstang, litt snøre, en dupp, en krok og noen mark. Og av og til (det er nemelig utrolig sjelden de er med..) går det opp et lys for en far eller mor-det enkle er ofte det beste...

 

 

For å ha sagt det da, "Mine" to unger (jeg er bare reserveonkel) har kvalmt mye friluftsutstyr og har stor glede av det, men de begynte med hver sin brøytestikke i den bekken :-P

Den lokale JFF har desverre gitt opp barne og ungdomsarbeidet-når omtrent ingen foreldre har tid til å stille opp bittelitt blir det for mye på ildsjelene.

 

Så dagens oppfordring; ta med en unge på ørretfiske i den lokale bekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.