Gå til innhold
  • Bli medlem

Jælp! 5 amatører i kano - kan dette gå bra?


Anbefalte innlegg

Hallois!

Kan noen vennlige sjeler dele litt visdom? Vi har følgende ingredienser: To voksne (grei form, men mannen hater mygg og oppoverbakker), to barn (3 og 5 år), en liten labrador og en 16 fots kano (tror vi - den er stor og sterk - tror det er en Mobile Adventure, best i test for noen år tilbake)

 

Kan alt dette stappes i en kano og dra på tur, på Femunden for eksempel? Får vi  fysisk plass til ca en ukes oppakning og mat, hund og barn i dette? Hunden er rolig og lydig, barna ganske greie og friluftsvant, men vi er ikke akkurat Lars Monsen på tur her.

 

Har veldig lyst til å få det til, men innser jo at det kan bli litt trangt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanoen din er vel ganske brei, ettersom jeg kan se av bilder på google. Så det skal vel la seg gjøre, men det blir kanskje ikke så veldig god plass til hunden. Spørsmålet er hvor mye du skal pakke i den.

 

Det viktige her er å ta en prøvetur(!) med den oppakningen dere skal ha med, for i det hele vurdere om det lar seg gjøre. Du kan jo begynne i hagen før du tester den på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanoen din er vel ganske brei, ettersom jeg kan se av bilder på google. Så det skal vel la seg gjøre, men det blir kanskje ikke så veldig god plass til hunden. Spørsmålet er hvor mye du skal pakke i den.

 

Det viktige her er å ta en prøvetur(!) med den oppakningen dere skal ha med, for i det hele vurdere om det lar seg gjøre. Du kan jo begynne i hagen før du tester den på vannet.

Huh? Prøvepakking er for feiginger :) Men ja, den er ganske brei - får fint plass til begge barna og litt oppakning i midten, og så hunden foran (?).

 

Kanoen ligger på hytta i Karlstad, så vi vurderer Klarälven i stedet for Femunden nå. Lettpadlet og mer tilgang til proviant underveis, og mulighet for overnatting inne om det skulle bli helt ekteskapskrise, hehe. Ikke så eksotisk, men kanskje smart å ikke ta seg vann over hodet på første tur.

 

Herren i huset snakker om å ha med feltseng, men da må vi vel ha slepebåt etter oss?

 

Vil så gjerne ha med lillevovven - den gamle schäferen er alt parkert hjemme, og det blir jo stusselig uten hund på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh? Prøvepakking er for feiginger :) Men ja, den er ganske brei - får fint plass til begge barna og litt oppakning i midten, og så hunden foran (?).

 

Kanoen ligger på hytta i Karlstad, så vi vurderer Klarälven i stedet for Femunden nå. Lettpadlet og mer tilgang til proviant underveis, og mulighet for overnatting inne om det skulle bli helt ekteskapskrise, hehe. Ikke så eksotisk, men kanskje smart å ikke ta seg vann over hodet på første tur.

 

Herren i huset snakker om å ha med feltseng, men da må vi vel ha slepebåt etter oss?

 

Vil så gjerne ha med lillevovven - den gamle schäferen er alt parkert hjemme, og det blir jo stusselig uten hund på tur!

Prøvepaknig er for folk som tenker seg om en gang ekstra før de stuper eller i dette tilfellet "bader" i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at dere har noe kanoerfaring fra før, men en prøvetur med full oppakning kan anbefales.

Jeg har mange års erfaring med kano og i fjor sommer var vi fire, to voksne og to barn på kanotur i flere dager. Vi valgte to kanoer og det angret vi ikke på.

Hvis du kan padle kano, og da mener jeg at du kan dette, ikke bare har prøvd noe ganger før, så går det helt fint med en voksen bak og et barn forran. Den som sitter forran trenger ikke å padle.

Hvis du beregner å sitte noen timer i kanoen så bør det være litt plass både til barna og til beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at dere har noe kanoerfaring fra før, men en prøvetur med full oppakning kan anbefales.

Jeg har mange års erfaring med kano og i fjor sommer var vi fire, to voksne og to barn på kanotur i flere dager. Vi valgte to kanoer og det angret vi ikke på.

Hvis du kan padle kano, og da mener jeg at du kan dette, ikke bare har prøvd noe ganger før, så går det helt fint med en voksen bak og et barn forran. Den som sitter forran trenger ikke å padle.

Hvis du beregner å sitte noen timer i kanoen så bør det være litt plass både til barna og til beina.

 

Gode men litt kjedelige råd her nå altså!

 

Vi kommer til å prøvepakke og visualisere litt i stua, men det frister ikke så mye å dra 7 timer t/r i bil for å prøvepakke i kanoen.

 

To kanoer hadde sikkert vært smart, men barna er såpass små at det nesten må en voksen til for å passe på dem (megle, finne kjeks, fiske opp fiskesnøre, tørke tårer etc) så tanken på å skulle være alene i kanoen med en treåring frister ikke helt. Vi får heller sitte litt trangt...

 

Jeg har vært på to kanoturer da jeg var yngre (Vannsjø og Vassfaret) men kan ikke si jeg er noen racer akkurat.

 

Tror vi skal senke ambisjonsnivået litt og gå for Klarälven som er mer lettpadlet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på tur i helgen som var, med 8 kanoer og en jeng ungdommer fra 13 til 16 år. 

De fleste hadde padlet kano før, men jeg kjørte likevel et lynkurs i "inn og ut av kano", padleteknikk og litt "hva gjør vi hvis noen velter"? (Tømming og entring av kano på åpent vann.) 

Selv med en rimelig grundig gjennomgang av padleteknikk så var det noen som padlet siksakk, kolliderte med andre og viftet med årene fra side til side i stedet for å padle i rett linje fremover.

Med andre ord, de hadde ikke kontroll.

Nei, det er ikke like lett for alle, men øving gjør mester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg var på Femund, men husker at dag 1 hadde nydelig paddeflatt vann og kortbukse forhold, mens dag2 startet med tordenvær, regntøy og sørlig vind med digre surfbølger, som lett kantrer en kano med uerfarne. Videre nordover var det derimot mindre vannsystem som passer bedre familieturer. Så se an forholda, hold dere nær land, unngå lange kryssinger og tenk på at vannet er kaldt. Kanskje bedre å velge noe lettere første gang. Hva med Dalsland og iskrem ved slusene :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ikke kan prøve pakke, så prøvevei i allefall. Selv om en kan ha med mye i kano, så øker vekta fort. Hvor dere skal få plass til feltseng i kanoen lurer jeg på, vi pleier å rulle ut liggeunderlagene og legge de i bunnen for å få de med.

Jeg hadde mye heller valgt jyltingsmarka sør i femundsmarka enn å legge ut på femunden om jeg var uerfaren. På femunden blåser det fort opp, og da mener jeg farlig fort.

Jeg skal på to ukers tur med to unger nå og bekymrer meg for vekta, enda teltet veier 3 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres trangt ut.

Det går nok mye bedre enn du tror å padle alene med en unge.

Lettere å fore en unge med kjeks og fikse fiskesnøre, enn å megle mellom to stk og nøste opp fiskesene fra to stenger som har surret seg sammen.

Feltsenger hørtes jammen meg flott ut på kano tur. Vi bruker luftmadrass, den tar mindre plass enn liggeunderlag, men veier litt mer.

Finnes mange fine vann i Femund, ville nok valgt ett som er litt mindre enn Femunden. Klipt om dere blir liggende Værfast og ikke få padle.

Håper dere får en fin fin tur :-)

#- Mobil -#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et raskt søk på nettet viser at det skjer ganske mange kanoulykker og her er et par fra Femunden.

http://www.retten.no/lokale_nyheter/article4506392.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=9283430

 

En annen ting når man er på vannet med små barn er redningsvesten. Den er bra, men helt små barn bruker ofte bleier og en tykk bleie kan i mange tilfeller ha så stor oppdrift at den hindrer redningsvesten i å virke som den skal. Da kan barnet bli liggende på magen i vannet med Pampersen opp.

Lite gunstig for små barn å flyte rundt på denne måten. :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir trangt eller ikke kommer vel an på hva dere skal dra med dere av utstyr og komfort. Ofte kan barn kjede seg lett så man har med en del ekstra ting.

Har selv en Ally 16,5 DR. 2 voksne, 2 husky og bagasje går fint. Men skal man ha med mer må man sitte oppå bagasje.

Med litt moderat pakking så bør det nko gå fint å få plass. Om jeg hadde dratt hele familien ut på Femunden i en godt lesset kano er en annen.

Skull jeg kjøpt eller leid kano til en slik tur hadde jeg nok tatt en 18 eller 18,5 fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et raskt søk på nettet viser at det skjer ganske mange kanoulykker og her er et par fra Femunden.

http://www.retten.no/lokale_nyheter/article4506392.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=9283430

En annen ting når man er på vannet med små barn er redningsvesten. Den er bra, men helt små barn bruker ofte bleier og en tykk bleie kan i mange tilfeller ha så stor oppdrift at den hindrer redningsvesten i å virke som den skal. Da kan barnet bli liggende på magen i vannet med Pampersen opp.

Lite gunstig for små barn å flyte rundt på denne måten. :???:

Men jeg synes ikke det er grunn til å bli sittende hjemme.

Men fint du gjør oppmerksom på det. I fleste tilfeller vil man rekke å ta hånd om ungen med bleie for det er for sent. Det kan jo selvfølgelig skje att en får kanoen i hodet og besvimer eller noe.

#- Mobil -#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et lite tips. Femund canoe camp leier ut kanoer, de største er større enn deres kano og de er veldig stabile også. De kan evt kjøre de ut for dere og har tips til fine steder å padle.

Femunden er stor og fin, men har padlet solokano siden jeg var 11 og jeg legger ikke utpå der med to voksne og to barn og så mye oppakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dersom dere likevel skal innom Sverige for å hente kano vil jeg foreslå å starte på Käringsjön. Rogens Naturreservat med alle småvanna opp mot Rødsjøn er natur mye lik Femunden og vesentlig mer passende et kanofølge som dere. Klaraelv kan sikkert være fint, men elver har en tendens til å bli store med de nedbørsmengder vi har sett de siste somrene.

God tur!

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I pinsen har jeg vært på padletur i Sverige (ôstre Silen). Da valgt vi med vilje et vann som hadde flere smale partier og mange bukter. Jeg merket ganske godt på turen at været ofte er utfordrende og at det er mye greiere å padle i smale innsjøarmer enn å krysse et stort åpent stykke. Vi har 2 ganger vært nødt til å krysse et stort område og holdt oss da langs kanten, men det føles ubehagelig og litt utrygg. Det er morsomt å padle langs et sted med små bukter som du kan utforske med kano.

 

Forsøk heller å finne sted sted med smale vann istedenfor Femund. Isteren ser mer attraktivt ut. Der skal vi kanskje også gå å padle et par dager i sommer.

Nedre del av Sølensjøen ser også fint ut.

Hvis det blir Femund, ta da gjerne en tur oppover Tufsinga, fra Tjønnan. Det er familievennlig padling. Elva kan padles opp og nedover. Ellers ser Kvennvika i Femund, som ligger like ved, også ut til å være et værbeskyttet område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.