Gå til innhold
  • Bli medlem

FRUSTRASJON PÅ HØYT NIVÅ


Helge.R

Anbefalte innlegg

Har planlagt en ukestur til Rago Nasjonalpark fra onsdag/torsdag neste uke. Været som ut til å bli dass over nesten hele landet. Begrenset muligheter å utsette turen mer en noen dager. Tips til offer for værgudene tas imot med stor takk.

Noen som har erfaring med værmld på yr kontra virkeligheten i område? Lokale folk?

Frustrert som faen..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hytte i indre strøk av Nordland og varslene er notorisk ikke til å stole på. Ikke uten grunn at de sjelden sier noe om været på indre strøk på radioen..

I helgen f.eks, var det meldt regn hele helgen (yr), men det var en skur i går kveld hørte jeg, og delvis mye sol. Men mørke skyer overalt..

 

Jeg syns ikke dette varselet er så gærnt. Ikke store nedbørsmengder heller, så dette vil jeg påstå er helt normalt sommervær. En liten skur må man regne med. Noe vind er også veldig OK - ref mygga - som jeg har hørt er fraværende i år..

Varslet er ellers usikkert fra onsdagen så det endres mindt 4 ganger før den tid. De er sikre på at det kommer en god skur på tirsdags ettermiddag...

 

 

post-10401-0-98370700-1371989620_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planlagt en ukestur til Rago Nasjonalpark fra onsdag/torsdag neste uke. Været som ut til å bli dass over nesten hele landet. Begrenset muligheter å utsette turen mer en noen dager. Tips til offer for værgudene tas imot med stor takk.

Noen som har erfaring med værmld på yr kontra virkeligheten i område? Lokale folk?

Frustrert som faen..... 

Skal regne litt ja.

Men ta deg god tid, ta med godt regntøy, slå opp en skikkelig leir eller stikk innom en hytte innimellom for å tørke opp vått tøy.

Blir nok en fin tur dersom du er forberedt på regn ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planlagt en ukestur til Rago Nasjonalpark fra onsdag/torsdag neste uke. Været som ut til å bli dass over nesten hele landet. Begrenset muligheter å utsette turen mer en noen dager. Tips til offer for værgudene tas imot med stor takk.

Noen som har erfaring med værmld på yr kontra virkeligheten i område? Lokale folk?

Frustrert som faen..... 

 

Bruker alltid å planlegge å være spontan, altså planlegge turen, men gjerne i forskjellige områder og i forskjellige uker, så tar jeg det som ser ok ut. Har derfor blitt litt bortskjemt, har nesten ikke opplevd særlig nedbør på en tur på 6-7år nå! :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planlagt en ukestur til Rago Nasjonalpark fra onsdag/torsdag neste uke. Været som ut til å bli dass over nesten hele landet. Begrenset muligheter å utsette turen mer en noen dager. Tips til offer for værgudene tas imot med stor takk.

Noen som har erfaring med værmld på yr kontra virkeligheten i område? Lokale folk?

Frustrert som faen..... 

 

En väderprpognons som ligger så långt fram i tiden är så gott som värdelös. Speciellt när den kommer från Yr.

 

Yr har en bra radarfunktion. Den är användbar för att att göra egna prognoser vad gäller nedebörd dom kommande 5-6 timmarna.

4-5 dagar fram så är alla väder prognoser mycket osäkra. Låg och högtryck hinner komma och gå och en lågtrycksbana kan lätt flytta sig 100 mil och hamna i Tyskland istället för här. Eller tvärtom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for respons. Er ikke regnet i seg selv som plager meg. Rago er jo mye "en se" tur. Nyte storslått natur og se område. Regnet gjør meg tvilende til om skydekket holder seg høyt nok til at det faktisk er noe å se. Jeg er da oppvokst på vestlandet og er praktisk talt vanntett :mrgreen:

 

Men blir en traust tur å sitte i Rago med skodde og skyer nedover ørene... 

Men ifølge lokale er det som de sier over her at værmld stemmer dårlig. Meldt regn de to siste ukene nesten og det har hvert relativt ok med byger. Blir det slik lever jeg godt med det..... Men føler likevel jeg gambler litt mtp at jeg reiser fra vestfold og blir det lavt skydekke blir det bomtur... That sucks....

Får krysse fingrer og tær i par dager til...Have a litle faith som ho bestmor pleide si :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette gjelder i de traktene hvor du skal, men her på Jæren heter det blant annet:

"Aften rød gir morgen sød".

og

"Aften klåren gir skitten mårgen".

Og så sier man også at sønnavinden er tørr like lenge som en "reivunge" (en unge med bleier.)

Men så er det en gang slik her på Jæren at hvis du ikke liker været så er det bare å vente 5 - 10 minutter.

Noen steder, f.eks. i Bergen, så må du regne med at når regnskyene fyller opp himmelen så blir de der til de er tomme, mens andre steder blåser de bort nesten før de får begynt å slipp ut vann.

Lytt til lokale opservasjoner, men vær forberedt på drittvær uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at dere forandrer planer når dere skal kjøre så langt.

 

Vi skal i omtrent samme området selv - Kjennsvasshytta på Torsdag. Ser at de melder østavind og regn og 15° på fredagen der. Dette er litt naturstridig. Samme gjør de for Rago - innslag av østavind både fredag, lørdag og søndag. Det er et godt tegn og egentlig litt underlig - men det er vel bare byger som passerer uten særlig med regn i. 

Jeg skal ikke skrive noe i denne tråden om hvordan været faktisk ble! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor trafikkert er det i Rago på sommeren?

Vasser man i folk forsvinner villmarksfølelsen litt.

 

Var der i fjor sommer. Folk overalt, grupper på 4-15 personer. En spanjol hang på oss som en klegg, vi klarte såvidt å unnslippe ved å rømme campen mens han var borte et øyeblikk. Frister ikke til gjentakelse, i hvertfall ikke i høysesongen. Lite villmarksfølelse... Man unngår nok dette hvis man holder seg utenfor merket sti, men Rago er ikke særlig lettgått og det er fristende å ta minste motstands vei :) Utrykket "Ragomil" er treffende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der i fjor sommer. Folk overalt, grupper på 4-15 personer. En spanjol hang på oss som en klegg, vi klarte såvidt å unnslippe ved å rømme campen mens han var borte et øyeblikk. Frister ikke til gjentakelse, i hvertfall ikke i høysesongen. Lite villmarksfølelse... Man unngår nok dette hvis man holder seg utenfor merket sti, men Rago er ikke særlig lettgått og det er fristende å ta minste motstands vei :) Utrykket "Ragomil" er treffende.

 

Ok, hadde en mistanke om dette.

Det finnes så enormt mye flott natur i Norge utenom de mest eksponerte områdene der man kan vandre i ukesvis uten å treffe noen.

Bare her i Nord-Trøndelag er det mange perler  :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om avgjørelsen ang været var så som så. Det skifter fælt og litt bedring i sikte. Men valget blir  Hadangervidda nå. Dette med at det er så inni helvete med folk gjør det litt lettere å svelge. Tipper om jeg får til å legge turen i slutten av august eller starten av september blir det nok litt andre forhold ang folkemengden... Uanz folkens, en god sommer og god tur til alle som drar ut på sine årlige turer med familie og venner. Bra blir det nok for de fleste får vi håpe. Og skitt fiske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ha med at det er et spektakulært område og store synsopplevelser inne relativt kort rekkevidde. Er jo ikke kjent som noe fiske eldorado. Er vel det samme som trekker meg den veien og forhåpentligvis til august. Synet mettes ikke i slike omgivelser. Er jo et unikt område.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.