Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus på fly


Anbefalte innlegg

Annonse

det er vel sannsynligvis så enkelt som at du ikkje kan ta med drivstoff til primusen din på flyet,,,

hvis man tømmer drivstoffslangen, og kobler fra gassboksen/brenselflaska,kan jo det umulig være særlig stor eksplosjonsfare i selve brenneren?

drivstoff får du vel tak i ved flyreisens slutt også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker mest på om det ligger igjen rester av brennstoff i slangen. Det skal visstnok ikke mye til, før det piper i div. maskiner. Er bare veldig redd for å stå der på flyplassen med beskjeden ( sorry, du får ikke den med deg, så du må bare legge den igjen her). Så det er nok å bare koble fra flaska?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er nok å bare koble fra flaska?

Jeg tror at det er helt i orden å ha med seg brenner, men ikke drivstoff (gass / bensin). Jeg har iallfall hatt med brenner flere ganger, men aldri drivstoff. Hvis du ikke legger den i håndbagasjen, så piper det vel heller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med brenselflaska da? bør jeg skylle den før jeg drar?

Det skal jeg ikke svare 100% sikkert på. Avinor har imidlertid en infobrosjyre (pdf) om farlig/forbudt gods. Dette er gjengitt derfra:

Gasser

Herunder propan, butan, lightergass, tåregass.

Brennbare væsker

Herunder bensin, metanol, lampeolje, whitespirit, aceton, maling, lakk etc.

Alkoholholdige drikkevarer med over 70 volumprosent alkohol. Deler av motorvogns

drivstoffsystem som har inneholdt drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasit er som følger.....erfart på Gardermoen for 1 uke siden...:

- Brenneren er ok (jeg har en Omnifuel)

- Brenselsflaska får du ikke med, ei heller om du vasker den eller fyller den med vann.

- Pumpa får du heller ikke ta med.....Jeg sa ja til å destruere flaska, men kom på at pumpa kunne koste noen kroner - så jeg spurte om jeg kunne få ta med den....Nope. Dermed ble det én ukes oppbevaring på flaske + pumpe (orket ikke bestille ny). Heldigvis var damen i oppbevaringen snill da jeg skulle hente den og tok kun betalt for én dag siden flaska så såpass billig ut.

Hilsen

Håvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen lov som forbyr noen at man tar med seg en primus eller lignende brenner om bord i fly.

Heller ikke pumpen. Det sier seg selv at dette ikke er utstyr som kan selvantenne, eller er lettantennelig.

Tomme drivstofflasker er heller ikke noe problem.

(Sørg for at de er helt tomme! Ikke noe væske, eller gass igjen.)

Bensin, parafin, gass etc er forbudt å ta med seg i bagasjen.

Som et paradoks er det ingen som blir nektet å fylle opp flyet med lett antennelig tax-free sprit og lett antennelig aceton!! (Neglelakkfjerner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et paradoks er det ingen som blir nektet å fylle opp flyet med lett antennelig tax-free sprit og lett antennelig aceton!! (Neglelakkfjerner.)

Aceton er forbudt i følge Avinor (se innlegget mitt over), det samme er sprit med mer enn 70% alkohol. Dette er det ingen som sjekker, hvis du har det i bagasjen som du sender. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å tatt med en skyllet drivstofflaske og pumpe, men jeg ville lagt det i bagasje som jeg sjekket inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det ingen som sjekker, hvis du har det i bagasjen som du sender. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å tatt med en skyllet drivstofflaske og pumpe, men jeg ville lagt det i bagasje som jeg sjekket inn.

Nettopp, mitt poeng også, bruker man hodet og tar det litt Karmomme går det som regel greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette har kandkje ikke så mye med dette å gjøre men jeg prøver meg.

Har nettopp mottat en Optimus 8R i posten som er kjøpt på eBay fra USA.

etter å ha pakket den opp, så jeg at på tanken var det bensin, ca kvart tank!!!

Det kan umulig ha vært lov å sende i posten, og i hvertfall ikke med fly!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.