Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lurer på om man kan ta med seg primus på fly. Har nemlig hørt at flyselskapene ikke tillater slikt, pga. eksplosjonsfare. Må jeg altså frakte med tog?

Primusen er en omnifuel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er vel sannsynligvis så enkelt som at du ikkje kan ta med drivstoff til primusen din på flyet,,,

hvis man tømmer drivstoffslangen, og kobler fra gassboksen/brenselflaska,kan jo det umulig være særlig stor eksplosjonsfare i selve brenneren?

drivstoff får du vel tak i ved flyreisens slutt også??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenker mest på om det ligger igjen rester av brennstoff i slangen. Det skal visstnok ikke mye til, før det piper i div. maskiner. Er bare veldig redd for å stå der på flyplassen med beskjeden ( sorry, du får ikke den med deg, så du må bare legge den igjen her). Så det er nok å bare koble fra flaska?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Så det er nok å bare koble fra flaska?

Jeg tror at det er helt i orden å ha med seg brenner, men ikke drivstoff (gass / bensin). Jeg har iallfall hatt med brenner flere ganger, men aldri drivstoff. Hvis du ikke legger den i håndbagasjen, så piper det vel heller ikke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvordan er det med brenselflaska da? bør jeg skylle den før jeg drar?

Det skal jeg ikke svare 100% sikkert på. Avinor har imidlertid en infobrosjyre (pdf) om farlig/forbudt gods. Dette er gjengitt derfra:

Gasser

Herunder propan, butan, lightergass, tåregass.

Brennbare væsker

Herunder bensin, metanol, lampeolje, whitespirit, aceton, maling, lakk etc.

Alkoholholdige drikkevarer med over 70 volumprosent alkohol. Deler av motorvogns

drivstoffsystem som har inneholdt drivstoff.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fasit er som følger.....erfart på Gardermoen for 1 uke siden...:

- Brenneren er ok (jeg har en Omnifuel)

- Brenselsflaska får du ikke med, ei heller om du vasker den eller fyller den med vann.

- Pumpa får du heller ikke ta med.....Jeg sa ja til å destruere flaska, men kom på at pumpa kunne koste noen kroner - så jeg spurte om jeg kunne få ta med den....Nope. Dermed ble det én ukes oppbevaring på flaske + pumpe (orket ikke bestille ny). Heldigvis var damen i oppbevaringen snill da jeg skulle hente den og tok kun betalt for én dag siden flaska så såpass billig ut.

Hilsen

Håvar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen lov som forbyr noen at man tar med seg en primus eller lignende brenner om bord i fly.

Heller ikke pumpen. Det sier seg selv at dette ikke er utstyr som kan selvantenne, eller er lettantennelig.

Tomme drivstofflasker er heller ikke noe problem.

(Sørg for at de er helt tomme! Ikke noe væske, eller gass igjen.)

Bensin, parafin, gass etc er forbudt å ta med seg i bagasjen.

Som et paradoks er det ingen som blir nektet å fylle opp flyet med lett antennelig tax-free sprit og lett antennelig aceton!! (Neglelakkfjerner.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Som et paradoks er det ingen som blir nektet å fylle opp flyet med lett antennelig tax-free sprit og lett antennelig aceton!! (Neglelakkfjerner.)

Aceton er forbudt i følge Avinor (se innlegget mitt over), det samme er sprit med mer enn 70% alkohol. Dette er det ingen som sjekker, hvis du har det i bagasjen som du sender. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å tatt med en skyllet drivstofflaske og pumpe, men jeg ville lagt det i bagasje som jeg sjekket inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dette er det ingen som sjekker, hvis du har det i bagasjen som du sender. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å tatt med en skyllet drivstofflaske og pumpe, men jeg ville lagt det i bagasje som jeg sjekket inn.

Nettopp, mitt poeng også, bruker man hodet og tar det litt Karmomme går det som regel greit. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har kandkje ikke så mye med dette å gjøre men jeg prøver meg.

Har nettopp mottat en Optimus 8R i posten som er kjøpt på eBay fra USA.

etter å ha pakket den opp, så jeg at på tanken var det bensin, ca kvart tank!!!

Det kan umulig ha vært lov å sende i posten, og i hvertfall ikke med fly!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.