Gå til innhold
  • Bli medlem

Løpe "hytte til hytte"


Mosjonisten

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg er ikke så kjent i fjellet men vet det er mange som går "hytte-til-hytte".

Jeg tenkte kanskje å få innspill til hva jeg kan søke på eller tips om traser som kan løpes hytte-til-hytte.

 

Siden jeg skal løpe kan jeg ikke ha med meg noe særlig så det blir en liten 12l sekk med 1,5l drikkesystem som inneholder bare ett skift, tynn bukse og tynn vindjakke. Dvs, turen kommer kun til å bli utført i bra vær.

 

Trasen må inneholde overnattingsmuligheter hvor man kan få kjøpt middag/vin.

 

Gjerne en A til B tur i Rondane. HAr titta litt med å ta toget til Otta og løpe ut derifra.Tenker å være ute 6-8 timer om dagen. Vet ikke hvor langt man kommer, men kanskje man kan ta det som anbefales som varighet og dele på 2?

 

Kan jeg foreks ta "trekanten" på to dager?

 

har tidligere løpt rallarvegsløpet som er 81km fordelt på to dager hvor man løper fra flåm til finse  og ned til en stasjon 27km fra finse jeg ikke husker navnet på. Synes dette opplegget der er helt fantastisk og er derfor ute etter nye opplevelser.

 

Noen som kan peke meg i riktig retning?

Kan være alt fra 2 dagers tur til 5 dagers tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Rondane är nog bra, om du vill ha stabilt väder. Annars är det si och så med vädret, speciellt i Jotunheimen och andre mer västliga fjälltrakter. Prognoser går INTE att lita på i dessa trakter.

Rondane ligger i regnskugga och är bland Norges torraste platser. Det är dock ingen granati, det kan växa till sig feta moln och driva in där också, men är mycket mindre troligt än på andra håll.

Tag med en ultralätt sovepåse också, det finns som blir 10cm i dimater packade och väger ca 400 gram. Handduk kan också vara bra, finns ultralätt det också. Annars kan det ibland hyras på övernattnignställena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du, kanskje ikke akkurat det du spør om, men jeg vet om flere som har løpt alle 2000meterstoppene i Rondane på en dag. Det blir et lite maraton om du vil på 4,2 mil. Toppene ligger fint plassert som en liten rundtur skal. Finnes masse info på nettet om turen. Lurer kanskje på om fjellforums 500fjell har gjennomført denne også, hvis jeg ikke husker feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

jeg er ikke så kjent i fjellet men vet det er mange som går "hytte-til-hytte".

Jeg tenkte kanskje å få innspill til hva jeg kan søke på eller tips om traser som kan løpes hytte-til-hytte.

 

Siden jeg skal løpe kan jeg ikke ha med meg noe særlig så det blir en liten 12l sekk med 1,5l drikkesystem som inneholder bare ett skift, tynn bukse og tynn vindjakke. Dvs, turen kommer kun til å bli utført i bra vær.

 

Trasen må inneholde overnattingsmuligheter hvor man kan få kjøpt middag/vin.

 

Gjerne en A til B tur i Rondane. HAr titta litt med å ta toget til Otta og løpe ut derifra.Tenker å være ute 6-8 timer om dagen. Vet ikke hvor langt man kommer, men kanskje man kan ta det som anbefales som varighet og dele på 2?

 

Kan jeg foreks ta "trekanten" på to dager?

 

har tidligere løpt rallarvegsløpet som er 81km fordelt på to dager hvor man løper fra flåm til finse  og ned til en stasjon 27km fra finse jeg ikke husker navnet på. Synes dette opplegget der er helt fantastisk og er derfor ute etter nye opplevelser.

 

Noen som kan peke meg i riktig retning?

Kan være alt fra 2 dagers tur til 5 dagers tur

Hei !

Når du nevner "trekanten" så tenker du vel på Trollheimen og bor i nærheten.

Ja, det greier du fint om du er i form og været er ok.

Men for øvrig så er jo Hardangervidda stedet for den som først og fremst vil løpe.

Skaff deg "timekartet" fra DNT og plukk deg ut en tur som du tror du vil like

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er dette en 3-dagers vandretur og jeg ville ikke løpe i Dørålglupen, men god tur !

Kan ikke se at Dørålsglupen inngår i Rondvassbu-Dørålseter-Bjørnholia-Rondvassbu :mrgreen:

Men han må gjerne løpe den, og betale for helikoptertransport til sykehus etterpå... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er dette en 3-dagers vandretur og jeg ville ikke løpe i Dørålglupen, men god tur !

Jeg ville heller ikke brukt bare to dager på denne turen, men det skulle nok gått greit om man absolutt måtte. Bruker man sykkel (kan leies til/fra Spranget) inn til Rondvassbu og tar båten over vannet går det kanskje på en veldig lang dag også? Turen fra Bjørnholia til Rondvassbu tar jo bare fire timer og Langlupdalen er vel ganske lettgått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se at Dørålsglupen inngår i Rondvassbu-Dørålseter-Bjørnholia-Rondvassbu :mrgreen:

Men han må gjerne løpe den, og betale for helikoptertransport til sykehus etterpå... :oops:

[/quot

Hei !

Du har selvfølgelig rett ! Dørålglupen går fra Grimsdalshyta til Dørålseter. Jeg har gått der flere ganger, senest for noen få år siden. Det er vel den verste dagsetappen jeg noen gang har gått og det er ganske mange etter et langt liv som fjellvandrer rundt om i hele Skandinavia. Jeg ble vel for ivrig etter å fraråde løping i Dørålsglupen, ja det er vel rett og slett ikke mulig å løpe der. Jeg har møtt overraskende få som løper, men noen er det da f.eks. i Lappland på Kungsleden og Padjelantaleden. Men der er det gjennomgående også ganske godt lagt til rette for løpere på de utlagte "spångene" som vi kaller "klopper" laget av tykke og brede planker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei og takk for alle svar!

Jeg trodde jeg fikk mail på hvert svar så trodde egentlig ikke at jeg hadde fått noe særlig svar.

Takk for alle innspill. Skal starte å titte på dette her igjen nå.

 

Siden sist har jeg vært i Chamonix og deltatt på Maraton Mont Blanc og du verden så fantastisk det var! Nå er jeg enda mer gira på å utforske fjellheimen. Var max heldig med været. Her er noen bilder fra Chamonix og 42,2km i fjellet.

http://espenringom.no/2013/07/01/mont-blanc-marathon-2013/

 

TIl helga blir det Rallarvegsløpet igjen og det er spådd knallvær fra Flåm til Finse og til Haugastøl.

 

JEg kunne kanskje tenke meg en A til B løype i Rondane som kan ende i Ringebu? Siden jeg er fra Lillehammer kan jeg kanskje bli henta der. Skal titte på forslagene. Ha en fin dag folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.