Gå til innhold
  • Bli medlem

Grei hengekøye til fin pris?


Pippinus

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en hengekøye for turbruk til en grei pris.

 

Må ha myggnetting såklart, hehehe! Og vanntett tak. Har sett litt på denne: http://www.xxl.no/Root/Villmark/Turutstyr/Diverse-turutstyr/Hengek%C3%B8ye-Expedition-zip/p/1091812_1_Style

 

Noen som har erfaring med den, eller noen andre som man kan anbefale?

 

Har aldri prøvd det på tur før men det virker jo genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en Hennessy Hammocks Expedition Zip. HH lager hengekøyer i god kvalitet og de er gode å ligge i. Hvis du tenker å overnatte i den så vil du trenge en eller annen form for isolasjon under deg.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Beta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har @hvalhai tilbrakt en natt i en HH Expedition, så kanskje hun kan gi deg en kort rapport om hva hun synes om den? :)

 

La merke til at tarpen som kommer med er en smule knapp og at det kanskje kan være kjekt med noe som gir litt mer dekke.

 

Edit: ellers så får du henge (hø hø) deg med på neste hengekøyetreff. Tror @hvalhai driver å planlegger noe for etter feiren. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en HH og er godt fornøyd. xxl sin model er den med sideåpning, og skulle jeg kjøpt ny HH ville jeg hatt sideåpning.

Prisen ser ok ut.

Tarpen er noe knapp, men den holder akkurat i moderat vær. Som bo-areal når du ikke ligger i HH er det lite. Har du en annen tarp kan den fint brukes.

Som Tor M sier må du ha isolasjon under deg. Et underlag er ofte for smalt, da sidene av HH kommer mot overkroppen og presser lufta ut av soveposen/isolasjonen. Det kan moddes " vinger" til underlaget slik at det blir bredere under overkroppen.

Underquilt er uansett å foretrekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med @Gemajohn at sideåpning er å foretrekke for de fleste. Jeg kjøpte Backpacker Ultralight men "womb" åpning som den kalles på engelsk (skjede åpning? øh...) og jeg har fått den sydd igjen og fikk lagt inn en glidelås langs 3 sider slik at jeg kan rulle nettet vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har @hvalhai tilbrakt en natt i en HH Expedition, så kanskje hun kan gi deg en kort rapport om hva hun synes om den? :)

 

La merke til at tarpen som kommer med er en smule knapp og at det kanskje kan være kjekt med noe som gir litt mer dekke.

 

Edit: ellers så får du henge (hø hø) deg med på neste hengekøyetreff. Tror @hvalhai driver å planlegger noe for etter feiren. ;)

Heisann

!

Har vel ikke mye erfaring etter bare en natt, men jeg sov meget godt i den køya :D

Og ja, har planer om nytt treff etter ferien en gang, kommer tilbake til dette litt senere i sommer :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Tuller du? Har du ligget en hel natt i hengekøye? Det har jeg, og takke meg til for et skikkelig enmannstelt eller bivyac. Vekten er der faktisk lavere med sistnevnte løsning og du trenger ikke tau eller trær e.l.

Tror dette er mer pes enn morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel kroner å spare på å kjøpe hengekøyer fra England. Kan anbefale TW Hammocks og DD Hammocks som begge er utrolig populære blant friluftsfolk der borte, og som har en pris på 4-600 kroner. De tåler godt en norsk vinter.

Selv har jeg en TW Bivi Hornet... Utmerket kvalitet, og sover som en stein.

 

Du må ha underdyne ja, men her kan du modde en gammel sovepose. En stor tarp lønner seg også under norske forhold. Min er 4,5 x 3 meter. STor nok til at jeg kan lukke endene om det trengs pga av været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren trenger du ikke underquilt, jeg har en av de gamle soveposene fra forsvaret (den med boblefor). Når temperaturen faller bruker jeg fjellduken under, den har jeg jo med likevel.

Hva slags fjellduk har du og hvordan kombinerer du dem? Jeg har en Jervenduk som jeg tenker å bruke sammen med hengekøye. 

 

Tips og erfaringer mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Veldig enig med Humle over. De har gode produkter og leverer raskt. Ellers fann jeg denne http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=11&prodid=15904 som jeg er super fornøyd med på småturer. Integrert myggnett og stor duk følger med. Ellers kjører jeg full pupp med eno set up, men med en total vekt på 950 gram er denne fra dovrefjell helt perfekt alternativ til 2-3 dags turer på høsten. Dog jeg må innrømme at ligger jeg  mye bedre i en dobbelnest fra Eno, men alt setup veier mer. Kjører hjemme mekka kilt på begge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva slags fjellduk har du og hvordan kombinerer du dem? Jeg har en Jervenduk som jeg tenker å bruke sammen med hengekøye. 

 

Tips og erfaringer mottas med stor takk!

Beklager sent svar 

Skal på Skrim i helgen og har byttet suspension så jeg satte opp i hagen for å sjekke at knutene holder

 

Jeg har en helsport extreme som jeg henger under som en pea-pod

post-11634-0-58648300-1379590089_thumb.j

Festet med strikk og karabinere

post-11634-0-97073500-1379590109_thumb.j

post-11634-0-72372600-1379590129_thumb.j

så slipper jeg køya ned i fjellduken siden den er festet med strikk så blir ikke belastningen på hjørnene for stor

post-11634-0-97783800-1379590148_thumb.j 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.