Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagstursekk til (lita) dame, ca. 30 liter


Anbefalte innlegg

Skal anskaffe ein dagstursekk til sambuaren min, størrelse ca. 30-35 liter. Ho er ikkje veldig lang, ca. 160 cm. Ryggen er vel ganske normal til kroppen ellers.

Treng ikkje veldig mykje dilldall, men f.eks små sidelommar til småting er greit å ha. Opplegg til drikkesystem er også kjekt. Har ikkje satt noko absolutt prisgrense, men vil tru det går an å få tak i ein godt brukbar sekk til rundt 1000 kr?

Er det nokon som har gode forslag?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norrøna falketind har nämnts. Jag har en större modell i samma serie.

+ Den är vattentät. På riktigt, inte bara i reklamen.

+ Sömmar och duk håller bra kvaliet.

- Stenhårt midjebälte. Prova före köp.

- Dålig kvalitet på dragsko på glidelås.

 

Mitt senaste köp är en Gregory Alpinist 35.

+ Bekväm. Även tungt lastad.

+ Bra inställningsmöjligheter och fiffiga finesser.

+ Bra kvalitet på duken.

- Isyxefästena är i princip obrukbara till isyxor. Lite dumt på en alpinsäck kan tyckas.

Sömmarna håller den kvalitet man kan förvänta, varken mer eller mindre. Vet inte om den är vattentät, har inte haft den ute i dåligt väder.

 

Skall du inte ha skidor på säcken skulle jag rekomendera att se på Haglöfs L.I.M Susa 30 och Bergans Helium.

Båda dessa har dock ganska tunn duk och tål inte lika mycket slitage som dom 2 säckarna ovan. Men är istället lättare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dagsturer bruker jeg jaktsekken min Norrøna Hjerkinn, om den passer ryggen hennes vet jeg ikke, men jeg kan si at det er en sekk jeg kan bære en hel dag og den føles like komfortabel på slutten av dagen som på begynnelsen. Men det er opp mot min kropp og rygg, ikke sikkert det samme gjelder for andre. Den har ikke drikkesystem og lommene på siden er "netting" så ikke helt det du søker kanskje, men det er en sekk jeg ville tatt en titt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode tilbakemeldingar, takk for det :)

Har studert ein del sekker, vurderer sterkt Osprey Sirrus 36 liter etter å ha lest diverse testar og sett filmar på youtube. Den ser ut til å dekke våre behov ganske perfekt. Nokon som har prøvd den eller tvillingbroren Osprey Stratos (herreversjonen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Dere har sikkert kjøpt sekk for lenge siden, men om dere (eller andre) vurderer ny sekk eller en ekstra, så anbefaler jeg Helsport Snota 36L!

Utrolig god på ryggen, gode reimer og en genial løsning for å komme til i sekken. Kommer dere over en slik i butikken, anbefales det å ta en titt på den. Har flere dagtur sekker, men Snota er 1.valget!

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei.

Har ikkje vore så aktiv her inne siste tiden, så bekagar seint svar.

Det vart osprey sirrus 36, og ifølgje brukaren var det eit godt valg. Den har blitt brukt på mange turar, og fleire skal det bli!

Tusen takk for alle gode svar :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dere har sikkert kjøpt sekk for lenge siden, men om dere (eller andre) vurderer ny sekk eller en ekstra, så anbefaler jeg Helsport Snota 36L!

Utrolig god på ryggen, gode reimer og en genial løsning for å komme til i sekken. Kommer dere over en slik i butikken, anbefales det å ta en titt på den. Har flere dagtur sekker, men Snota er 1.valget!

 

 

Snota 36 er en sekk jeg har sett på en stund, og i dag prøvde jeg den i en butikk. Den virker svært praktisk og gjennomtenkt, og passet godt også på min lange rygg - det er det få dagstursekker som gjør, de blir for korte. Så jeg kjøpte den, og håper den lever opp til forventningene når jeg får brukt den en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også anbefale Snota-sekken. Kjøpte den til kona i fjor sommer siden hun klaget på at Osprey-sekken (Talon 44) ble litt i største laget for småturer sommerstid (noe hun har rett i). Har endt med at jeg har brukt den mest selv, og at Ospreyen har blitt liggende ubrukt siden. Enkel, smart og veldig god på ryggen. Har endel smarte løsninger og funksjoner uten at den blir overlesset, veier lite og er lett å justere etter bruker. Har brukt den til alt fra turer på stranda til skiturer til safaritur i Afrika. Anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også anbefale Snota-sekken. Kjøpte den til kona i fjor sommer siden hun klaget på at Osprey-sekken (Talon 44) ble litt i største laget for småturer sommerstid (noe hun har rett i). Har endt med at jeg har brukt den mest selv, og at Ospreyen har blitt liggende ubrukt siden. Enkel, smart og veldig god på ryggen. Har endel smarte løsninger og funksjoner uten at den blir overlesset, veier lite og er lett å justere etter bruker. Har brukt den til alt fra turer på stranda til skiturer til safaritur i Afrika. Anbefales på det varmeste.

 

Hvordan er det med vanntettheten i regnvær? Jeg regner med at selve stoffet er rimelig vanntett, men jeg er litt skeptisk til den lange glidelåsen som går rundt hele sekken. Har du opplevd lekkasje noen gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.