Gå til innhold
  • Bli medlem

M77 sko til Killimanjaro


ÅgeFrivoll

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en forkjærlighet for militære M77 sko. Brukt dem i mange år fra jotunheimen til nordmarka. I hetebølgen og kulde tokter, og lurte på om det er noen god grunn for at disse ikke skal kunne brukes på Killimanjaro? Jeg håper og tror disse er gode nok, men kanskje noen som har erfaring fra slike høye fjell og med M77 skoene kan gi meg en liten input på det. Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De første (kanskje innfødte) som besteg fjellet hadde neppe stivere støvler enn m77. Kanskje ikke støvler i det hele tatt. Få såler sitter så godt på stein som m77-sålen. Selv ville jeg brukt sandaler om det er nogenlunde snøfritt. Men den gjengse utstyrsnevrose tilsier nok Asolo Superextreme Noflex Blister Special

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis føttene dine tåler M77 og du har plass til tykke sokker så hvorfor ikke? M77 er ukompliserte og solide og holder på en slik tur. Men bare så lenge de passer brukeren. Ha i bakhodet at 10 minus på Kilimanjaro er adskillig kaldere enn 10 minus her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis føttene dine tåler M77 og du har plass til tykke sokker så hvorfor ikke? M77 er ukompliserte og solide og holder på en slik tur. Men bare så lenge de passer brukeren. Ha i bakhodet at 10 minus på Kilimanjaro er adskillig kaldere enn 10 minus her hjemme.

Tusen takk for svar Trango! :) Skal vurdere å kjøpe andre sko, men da tipper jeg at jeg går for M77. Har du alikevel noe aning ca hvilken minus grad det kan sammenlignes med? -10 =-20 eller -30? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt upresist når Trango sier at -10 er så mye kaldere der nede. Men: Husk at pga høyden går du mye saktere når du går oppover på toppdagen enn du ville gjort i lavere høyder. Så selv om du puster og peser som en gal, og du føler melesyra sitte tungt i beina, er pulsen relativt lav og aktivitetsnivået i kroppen lavt. Dermed produserer også kroppen lite varme. Så det å gå i -10 på Kilimanjaro kan vel sammenlignes med å stå stille i -10 i Norge. Noe man da skal gjøre i rundt 8 timer eller noe slikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulsen er jo en god del høyere enn ved samme tempo i lavere høyder. Generelt kan man si at pulsen øker med høyden. Men et annet aspekt ved følt temperatur er jo at ettersom du blir bedre akklimatisert til høyden så blir blodet tykkere og du fryser lettere. Spesielt på hender og føtter. Mot toppen så følte jeg at kroppen produserte varme selv, men jeg ble ikke skikkelig varm på fingre og tær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har idag væt innom sportnett i Oslo og spurte en der som hadde bred erfaring fra mange høy fjells turer, han anbefalte en lett hiking sko, med mellom stiv såle. Han ville ikke anbefale M77 siden den ikke hadde noen isolasjon. Men samtidig så han at den skoen han anbefalte for Killimanjaro ikke vile duge på Elbrus man måtte ha to forskjellige for de to fjellene. Usikker om han prøvde å selge mest mulig eller ei, men M77 med et par tykke tykke ull sokker og et par vanlige ullsokker innenfor vil jo omtrendt tilsvare en veldig tynn isolert sko+tynn ullsokk som han anbefalte håper jeg? :) Får vente til vinteren kommer, da er det ut i Nordmarka og gå i snegle tempo i 7 timer og se hvor kaldt det er i -15 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å tro at M77 henviser til året denne støvelen ble tatt i bruk av forsvaret, 1977. Siden da har titusenvis av norske soldater brukt denne støvelen hele året. Hva i huleste skulle tilsi at ikke du kan rusle opp på Kilimajaro med sånne støvler dersom de ellers passer føttene dine?!

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påberope meg erfaring fra Kilimajaro, men M77 har jeg nå tråkket noen mil i. Fordelen med høye støvler (disse og andre) syns jeg er at man kan variere snøringen (høy eller lav) alt etter terreng og vekt på ryggen, hvor mye ankelstøtte man vil ha vs. bevegelighet. Ulempe med M77 - om du spør meg - er at sålene er nokså glatte sammenlignet med mye annet. Slitesterke, men glatte. Ellers enig med de som sier why not? Hjelper vel ikke med dyre sko som andre sier "er best" dersom de er/blir vonde på dine føtter. Viktigste er vel at du har på deg sko som du kan gå langt og lenge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket veldig godt at jeg frøs lettere da jeg kom opp mot 3500 på Kilimanjaro. Det er siste natten du må ha i bakhodet når det gjelder skovalg. I teorien kan du sannsynligvis bruke joggesko alle andre dager enn akkurat toppnatten. Toppstøtet startet vanligvis mellom klokken 22-24 og du er på toppen fra klokken 6-8 påfølgende morgen. Du går på velbrukte stier (bortsett fra toppnatten hvor det kan være både snø og is på stien) og det beste er nok lette fjellstøvler, styr unna "tunge beist" som Scarpa Ladkha osv.

 

Får du plass til en liner-sokk pluss en ordentlig tykk sokk f.eks http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=925&cid=437 ser jeg igrunn ikke noe argument mot M77. Er du derimot av typen som kun bruker ett par tynne sokker og holder varmen ved hjelp av fysisk aktivitet ville jeg revurdert det og kjøpt noen nye. Selv brukte jeg Asolo Synchro, trengte ikke lang tid på å gå de inn, og er blitt stor fan av de.

 

Når du kommer ned der og ser hva enkelte av de lokale guidene og ikke minst bærerne har på seg seg av klær og skotøy kan du få deg en aha-opplevelse angående utstyrshysteri osv..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært på Kilimanjaro flere ganger og jeg vil si at M77 skoene ikke er de beste for Kilimanjaro. Dette er enkelt fordi de er ikke forët, så dersom du skal bruke de så må du ha plass til minst 2 par veldig gode tjukke sokker. Men jeg vil absolutt foreslå andre sko, som for eksempel Crispi Besseggen og andre lignende fjellsko. 

 

Jeg har vært oppe på Lemosho flere ganger og Machame ruten et par ganger, og hver gang er det utrolig kaldt fra Barafu  og opp, og ned til Mweka igjen. Blodsirkulasjonen deres vil synke pga av høyde og mangel på oksygen, og dette fører til at dere vil bli mye kaldere her enn dere er vant til hjemme i Norge, selv om temperaturen viser det samme som dere kanskje er vant til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodsirkulasjonen deres vil synke pga av høyde og mangel på oksygen, og dette fører til at dere vil bli mye kaldere her enn dere er vant til hjemme i Norge, selv om temperaturen viser det samme som dere kanskje er vant til.

Hei Fredrik,

Jeg ble litt nysgjerrig på dette utsagnet. Vil ikke lavere oksygentilførsel føre til høyere puls, med andre ord økt blodsirkulasjon? Tror gjerne at det kan oppleves som kaldere jo høyere opp man er, men det føles litt intuitivt feil at det skal være på grunn av sirkulasjonen?

EDIT:

Googlet litt og det ser ut til at kroppens svar på lavere oksygentilførsel er å øke blodtrykk og puls. I prinsippet skulle nok dette øke temperaturen i kroppen men det er to faktorer som likevel kan få deg til å føle deg kaldere på hender og føtter.

1. Ved lav oksygentilførsel strupes kapillærene i huden slik at mer blod går til de vitale organene. Dette kan du for eksempel også se når man røyker.

2. Lavere lufttrykk gjør at luften er tørrere slik at svette fordamper raskere. Ergo vil kroppen kjøles fortere av svetting jo høyere man er.

PS: Dette er kun resultat av noen minutters googling så jeg forbeholder meg retten til å ta fullstendig feil. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor Magnues

 

 

Jo, det vil i den forstand øke til økt blodsirkulasjon. Eller kanskje ikke økt, men en mer forsnevret sirkulasjon hvor kroppen vil prioritere våre vitale organer for å holde oss i live. Og i den forstand vil det da bli mindre blod tilgjengelig til føttene våre, da de ikke vil bli prioritert i samme grad.

 

Ellers er ditt punkt nummer 2 også veldig bra, da dette også er en faktor til hvorfor det føles mye kaldere i høyden selv om det egentlig er samme temperatur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Men samtidig så han at den skoen han anbefalte for Killimanjaro ikke vile duge på Elbrus man måtte ha to forskjellige for de to fjellene.

 

 

Haha, så latterlig..! "Ikke ville duge" ? På hvilken måte ville den ikke duge? Ville den gå i oppløsning av seg selv?

Høres ut som du har møtt på verdens største fjott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av grunnen til at du fryser lettere på fingre og tær etc. i høyden er også at akklimatiseringen medfører at mengden røde blodlegemer økes. Dette for å kompensere for et lavere oksygennivå i lufta. En bivirkning er da at blodet blir tykkere og sirkulerer dårligere i de mindre blodårene. Det er vanskeligst å isolere føtter, hender, nese, ører mot kulda og vi fryser først på disse kroppsdelene. Jeg tror også at jeg har lest at det fortykkede blodet er en medvirkende årsak til økt fare for blodpropp i store høyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.