Gå til innhold
  • Bli medlem

Padletur i område Rogen til Femunden


Anbefalte innlegg

Hei.

Har lest litt på FF om padling i området Rogen og Femunden. Driv no å planlegg ein 7-10 dagars padle tur i dette området no i slutten av juli. Helst frå Rogen, via Røavassdraget og til Femunden.

Og i fylgje bloggar og andre tur rapportar så er dette uten tvil eit nydelig område!

Har difor litt spørsmål ang tilkomst i området, då eg ikkje er kjent i grenselandet.

Kor er det kjappast å køyra til Rogen, via Røros?

Kan det vera praktisk lurt å setta ein bil i Femunden området, for så å køyra til Rogen med bil nr 2?

Kor mange kilometer/timar er det tilbake til Rogen for å henta bil nr 1?

Viss det er for langt/komplisert så er ein rundtur i Femunden området også eit alternativ. Men det må vera ein litt krevjande tur, med litt bæring og elvestryk, og helst i eit område med lite folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvordan det beste er om du kommer sørfra, men kommer du nordfra, er iallefall Røros-Brekken-Kjäringsjön letteste måte å komme seg til Rogen.

Derfra kan dere padle om Hån og ned til Rogen, eller nordover langs alle småvanna der. Kan også bære nedover, men det har ikke jeg prøvd, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Blir fort tre timer å kjøre fra synnervika til kjärinsjön, så skal dere ha to biler, blir det mye kjøring.

Har skrevet en turrapport om min kanotur fra kjäringsjön til røa/revsjøen og tilbake.

God tur, det blir garantert bra!

Edit; Ser ut til at jeg husker feil ang. turrapport. Får skrive en ila uken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligste utgangspunkt er Käringsjön, Sverige. Du kommer dit enten via Drevsjø eller Røros. I Røa er det ikke mulig å padle særlig lange strekk annet enn for ekstremsportutøverer. "Hundre padleperler" av Øystein Køhn og "Femundens villmark" av Lars Monsen og Trond Strømdahl gir mange nyttige tips og råd om turer i Femunden. Ellers finner du mye her også ved å søke litt. Prøv å søke på Røa, Rogen, Elgå, Femunden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere kommer via Røros passerer dere Funesdalen på vei til KJærringsjøen.

Topsport i Funesdalen har noen kanopakker dere kan vurdere siden dere helst vil padle en veis tur. Da leier dere kano hos de, blir kjørt til KJærringsjøvallen. Så padler dere gjennom marka via Røa til Femund. Så videre til Ferragen og til Røros. Så blir dere hentet der og kjørt tilbake til Funesdalen. Kan og stoppe ved Ferragen. Sikkert i Synnervika og etter avtale.

Det koster jo litt med leie og kjøring men dere vil bruke en del kroner på kjøring med 2 biler også.

Mener de koster ca 3500 SEK inkl. leie av kano, årer, vester og transporter for 10 dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Beklager å kuppe denne tråden, men har spørsmål til de som har gjennomført denne turen tidligere:

 

Hvor mange dager bør en sette av dersom man ønsker å starte i Kjãrringsjøen og skal ned til Femunden via Røavassdraget?

 

Har padla i området tidligere, men ikke lengre ned i Røavassdraget enn Litlbuddhåen. Drar med Ally, så jeg ser for meg demontering av denne i Nedre Roasten og bæring ned til Femunden.

(Tenker å dra rett over myra og ned til Rogen, da dette tar kortere tid enn å padle småsjøene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips for søk etter info her på forumet:

 

Holder nå på å legger inn info fra ymse turer på turkartet - her kan man enkelt finne turer som er lagt inn tidligere.

post-10401-0-95839600-1372074152_thumb.j

Merkingen er på gang - og dette er på langt nær ferdig. Vi vil utvide dette senere med mer info om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Beklager å kuppe denne tråden, men har spørsmål til de som har gjennomført denne turen tidligere:

 

Hvor mange dager bør en sette av dersom man ønsker å starte i Kjãrringsjøen og skal ned til Femunden via Røavassdraget?

 

Har padla i området tidligere, men ikke lengre ned i Røavassdraget enn Litlbuddhåen. Drar med Ally, så jeg ser for meg demontering av denne i Nedre Roasten og bæring ned til Femunden.

(Tenker å dra rett over myra og ned til Rogen, da dette tar kortere tid enn å padle småsjøene)

 

Du kan gjøre det unna rimelig kjapt hvis du vil. Men meningen er vel og ikke padle hele dagen kanskje. Vi  startet på kvelden på KJærringsjøen, padle småvann til camp mellom Kallsjøen og Uthussjøen. Så var et camp der for natten. Videre neste formiddag via småvannene og ned til Rogen fra Østre Rødsjøen hvor det ble lunsj. Så videre på Rogen til "grensecampen" Reva. Dit kom vi om ettermiddagen. Så med et døgn til kan du vel være nede ved Femund hvis målet er å padle meste mulig og fortest mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke planen å padle hele dagen nei. Satser på 3-4-5 timer padling per dag og fisking/avslapping underveis.

 

Gjorde samme turen som du nevner i 2011, men planen nå er som nevnt å komme seg fort ned til Rogen/Reva med å bære/dra over myra og kjapt ned til Rogen. Regner med å kunne være på plass ved Revbua på en dag ved å benytte denne ruta.

 

I utgangspunktet har vi tilgjengelig en uke til å gjennomføre turen fra Kjãrringsjøen til utløpet av Røa. Det jeg lurer på, er om en uke er tilstrekkelig dersom man ønsker å ikke ha det travelt, men fortsatt noen timer med padling hver dag. Vurderer en tur oppom Revsjøen og Styggsjøene også, men det er litt avhengig av hvor mye tid en bør beregne ned Røavassdraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for masse nyttig informasjon.

Løypa blir vel til etterkvart som me padlar....

Kan det by på problem med framkomlighet viss det er lav vassføring i vassdraget?

Me tar uansett med tau viss me må buksere kanoen ned deler av vassdraget.

Eg ser på forumet at det er råd å proviantere på fleire DNT hytter på ruta, men er det butikkar (og viktigast av alt, Systembolag) i området i/før Kjerringsjøn?

B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er Røa du snakker om er det kun noen korte partier som er padlbare med en vanlig kano. Letteste er å bære hele veien fra Roasten og ned til Røsanden/Femunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Me hadde 5 fine dagar i Røavassdraget, opp til Rogen, om Revsjøen, Styggsjøen og ned igjen. Varmt og fint, dårlig fiske pga varmt vatn og lyse netter, elles lite mygg og fine opplevingar :) gjennomført i slutten av juli.

Takk for gode tips på FF i forkant av turen!

B

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Du kan gjøre det unna rimelig kjapt hvis du vil. Men meningen er vel og ikke padle hele dagen kanskje. Vi  startet på kvelden på KJærringsjøen, padle småvann til camp mellom Kallsjøen og Uthussjøen. Så var et camp der for natten. Videre neste formiddag via småvannene og ned til Rogen fra Østre Rødsjøen hvor det ble lunsj. Så videre på Rogen til "grensecampen" Reva. Dit kom vi om ettermiddagen. Så med et døgn til kan du vel være nede ved Femund hvis målet er å padle meste mulig og fortest mulig.

Ett døgn i ekstremtempo i kajakk, to døgn i effektivt tempo, tre-fire i avlappende turtempo i kano. Det er ca 38 km om man drar korteste veien fra Kærringsjøn til Femunden (Røosen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.