Gå til innhold
  • Bli medlem

Statens kostholdsråd om maks inntak av fet fisk


Hrungnir

Anbefalte innlegg

Jeg ser av debatten som har rast i media de siste dagene, har medført en maksanbefaling for fet fisk for unge kvinner.

Da er mitt spørsmål om staten mener oppdrettslaks når de sier fet fisk, eller om det virkelig er alle varianter av fet fisk? Og isåfall, hvorfor?

Det ble også spesifisert ørret med øvre vektgrense 1-2kg. Er dette oppdretttsørret, sjøørret, fjellørret eller alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :)

 

Det er vanskelig å gi helt spesifikke råd siden innhold av miljøgifter varierer fra sted til sted, og mellom ulik fisk samme sted. Stor fisk spiser mindre fisk, og vil derfor inneholde mer miljøgifter.

Vil tro rådet gjelder all fisk du nevner, men det er nok lettere å ha oversikt over hva oppdrettsfisk faktisk inneholder.

 

Syns det står ganske bra forklart her: Ferskvannsfisk og kvikksølvforurensing og Dioksin og PCB.

Både kvikksølv, PCB og dioksiner kan transporteres langt med luft/havstrømmer slik at ganske avsidesliggende vann/havområder kan bli såpass forurenset at dyr høyt i næringskjeden inneholder store mengder av disse giftene.

Her er en oversikt over områder med spesielt stor forurensning der en ikke bør spise fisk: Fisk og sjømat du ikke bør spise

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye anbefalingen gjelder oppdrettslaks.

Men generelt anbefales det ikke å spise sto fisk av arter som er karnivore, altså som spiser annen fisk. årsaken nevnes  i linken over.

 

Når det er sagt, bekymrer jeg meg mindre for de nye rådene. Èn ting hva man bør / ikke bør spise for å være 100 % home safe, det som ikke nevnes er mengden miljøgifter i annen mat.

Fôret til oppdrettslaksen er noe av det mest gjennomanalyserte og strengest kontrollerte i hele Norge, mye strengere enn "ferdig" mat man kjøper hos Reitan eller Hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.