Gå til innhold
  • Bli medlem

Grønnlandsåre!


Jølle

Anbefalte innlegg

922243_10200643911653384_1235666523_o.jp
Bruk av grønnlandsåre er noe som skaper engasjement og diskusjoner rundt om i padlemiljøet.

Her finnes et utall argumenter for og imot. Steile fronter som på begge sider sitter med fasit :-)

Jeg vil derfor fortelle min historie, og hva denne åra har betydd for meg.

I 2008 (45 år gammel) startet jeg min padlekarrière. Jeg var helt fersk selv, samtidig som jeg var med på å starte en lokal padlegruppe.

Jeg brukte masse tid i kajakken på egen utvikling, samtidig som jeg var med på fellesturer en gang i uka. Vi padlet også i helger, og noen ganger flere ganger i uka.

Det ene tok det andre, og plutselig oppdaget jeg rulla.
Da var det kjørt :-)
Timevis av trening uten veiledning med en overvektig og utrent kropp gjorde at jeg begynte å slite med albue og skuldre.

Hele tiden hadde jeg brukt en bredbladet euroåre med lengde 220 cm.
En del av "kajakkgruppa" hadde nå også begynt med litt mer utfordrende padling og lek i bølger.
Grunnkurs og teknikkurs ble tatt fortløpende, og utfordrende padling og rulle ble mer og mer morsomt.
Om vinteren leide vi basseng og trente to timer i strekk en gang i uka på rulle.

Etter hvert fikk jeg så store smerter at nattesøvnen ble borte. Dette ble diskutert med andre erfarne padlere, og rådet jeg fikk var å kjøpe nok en bredbladet åre, men med en lengde på 205 cm.

Padlestilen ble lagt om, og høy åreføring kom på banen (Shuna bent shaft).
Det ingen fortalte var at denne type åre med denne lengden krevde enda mer riktig teknikk. Åra ble kjøpt i august 2010, og allerede i desember samme år ble det fullstendig stopp.
Enda mer kraft på en kort åre ved rulling, større påkjenning på armene ved teknisk padling og padling med høy åreføring ga kroppen så mye juling at den stengte av.

I mars året etter (2011) fikk jeg min første grønnlandsåre. Eureka!!!
Liten eller ingen belastning under normal padling. Kunne velge å variere mellom høy og lav åreføring.
God støtte i sveipetak, støttetak, og manøvrering av kajakken uten bruk av kraft. For ikke å snakke om rulla. Grønnlandsåra åpnet plutselig en ny verden for meg. Jeg fikk til teknikker jeg før ikke mestret, og jeg sov om nettene etter en treningsøkt.

Smertene ble selvfølgelig ikke borte over natta, men sakte og sikkert ble de mer og mer borte.
Nå i juni 2013 tør jeg å kalle meg smertefri, og dette skyldes ikke at jeg har holdt meg unna padling og aktivitet, men har benyttet et hjelpemiddel som fjerner belastningen.

Åra bruker jeg til all type padling, og ingen teknikk er umulig å utføre sammenlignet med en std. euroåre.
Den er ikke like effektiv på styretak (baugtak), men man lærer seg bare å starte svingen litt tidligere.
For støttetak er grønnlandsåra etter mitt syn vel så effektiv som en euroåre, men man må trene på å forskyve grepet raskt. Til all annen teknikk synes jeg grønnlandsåra gir padlingen et løft :-)

Jeg snakker nå ikke om spesialiserte grener som elvepadling eller flattvannspadling, men normalt bruksområde for en havkajakk. Jeg er fullstendig klar over at det finnes andre meninger, men dette er min :-)

53111_106710682730403_1329712_o.jpg

150382_10151047940521339_1133448001_n.jp

415759_10151277163079470_837950340_o.jpg

992888_10151638388354470_1968822355_n.jp

411570_10151087108019470_1354825921_o.jp
En annen fordel ved denne type åre er stormåra.

Mange har en reserveåre (delt) liggende på framdekk. Hvis man skulle være så uheldig å miste eller knekke åra kan man ved hjelp fra andre skifte til reserveåra. Noen har laget fine løsninger slik at de kan få tak i reserveåra selv, men i rufsete sjø vil dette for de fleste "tur"padlere være en utfordring. Og når den først er løsnet må den settes sammen slik at den kan brukes.

Stormåra (min 190 cm) ligger med ene årebladet kun noen få cm unna cocpit-åpningen. Lett å få tak i, og kun et raskt røsk så er den klar til bruk. Noe annet som for meg også går under begrepet sikkerhet er at når man etter hvert behersker rulla kan man lett løse ut stormåra og rulle opp med denne om man skulle være så uheldig å miste/knekke åra og bli hengende opp ned.

Mitt siste argument for bruken av grønnlandsåre er hvis man som meg starter padlingen i voksen alder.
Gjerne litt tung i rumpa og alt for mange år bak et skrivebord. Det er jo lov å hjelpe kroppen i gang på en helsemessig god måte. Ja, det er rett og slett lurt. Hvorfor padle på seg skader og smerter når det er fullt mulig å unngå ?

Det samme om man har lyst til å lære rulla. Hvorfor gjøre det mer vanskelig for seg selv enn nødvendig ?

Mitt råd er å prøve en grønnlandsåre, og gjerne få litt instruksjon fra noen som kan bruke den.
Du vil garantert ende opp med å kjøpe en. En bedre turåre skal du nemmelig lete lenge etter :-)













Vis ekstern blogg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Mitt tips er å ta et kurs hos Anders Thygesen 

Han er en ener på dette området i Norge, og lærer deg gjerne hvordan man lager sin egen åre.

Det finnes sikkert flere gode instruktører på bruk av grønnlandsåre her i landet, men Anders er den jeg kjenner til som også holder kurs  :ph34r: 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.