Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans-erfaringer?


Tonjeb

Anbefalte innlegg

Hoppsann!

 

Jeg skal kjøpe jakke til gubben og skal spesifikt ha Bergans-jakke. Don´t ask why.

 

Jeg har sett litt på denne Dynamic jakka til Bergans:

 

http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Jakke/Skall/Dynamic-Jkt-Red-SolidDkGrey-XXL--138699-p0000303470

 

 

...som er ei teknisk jakke i 3-lags Dermizax. Nå har jeg ikke mye erfaringer med verken Dermizax eller Bergans, og håper noen kan fortelle meg litt om akkurat denne jakka.

 

Duger den til vinterbruk? FØRSTEPRI.

Til kalde ekstremtemperaturer?

Puster den greit nok?

Hvor vindtett?

Lekker spesielle steder?

 

Takker så mye for svar :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoppsann!

 

Jeg skal kjøpe jakke til gubben og skal spesifikt ha Bergans-jakke. Don´t ask why.

 

Jeg har sett litt på denne Dynamic jakka til Bergans:

 

http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Jakke/Skall/Dynamic-Jkt-Red-SolidDkGrey-XXL--138699-p0000303470

 

 

...som er ei teknisk jakke i 3-lags Dermizax. Nå har jeg ikke mye erfaringer med verken Dermizax eller Bergans, og håper noen kan fortelle meg litt om akkurat denne jakka.

 

Duger den til vinterbruk? FØRSTEPRI.

Til kalde ekstremtemperaturer?

Puster den greit nok?

Hvor vindtett?

Lekker spesielle steder?

 

Takker så mye for svar :-)

Dermizax 3 lag er de sterkeste membranjakkene til Bergans. Dem er vanntett, vindtett og pustende. Men dem er ikke noe varme med tanke på kalde ekstremtemperaturer. Da må du ha dunjakke eller termodress eller lignende og det bruker man jo kun på vinteren. Den vil duge til vinterbruk ettersom det er anbefalt å bruke ull innerst på kroppen, deretter fleece og så en skalljakke. Til dette, samt turbruk vår, sommer og høst er dette en meget god skalljakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalljakke vil ikke varme noe som helst. Ved ekstremtemperaturer er du avhengig av ull, fleece, primalof eller dun. Vinterstid er bomull best som turjakke, iom. at du ikke trenger vanntett jakke (snø er tørr og fin når det kryper under -2) - i tillegg har membranjakker en tendens til å bli stive i kalde temperaturer. De puster heller ikke like godt som bomullsjakker, og eventuell kondens vil legge seg som rim på innsiden av jakka.
Den er sikkert god som en allværsjakke og turjakke på vår/sommer/høst, men til vintertur ville jeg kanskje gått for noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 10 år gammel Bergans skalljakke med datidens Dermizax. Bruker den fortsatt året rundt. Fantastisk god jakke. Bærer nå preg av alle de døgna jeg har brukt den, men du verden. For en kvalitet. Fin passform, gode løsninger. Gode luftingsmuligheter. Elsker den jakka, og den har langtfra vært på sin siste tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Når jeg tenkte på om den var brukende til vinterstid tenkte jeg først og fremst på hvordan skallstoffet reagerer på temperaturer under -20C. Det er vesentlig stor forskjell på ei softshell -, bomull- og skalljakke i kald temp. 

 

Jeg gikk for jakka ettersom den har snøsperre og generelt fungerer som ei vanlig skalljakke skal jeg tro mannen på Bergans-avdelingen. Kommer til å skrive en test om jakka etterhvert som vi får testet den ut :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.