Gå til innhold
  • Bli medlem

Behandling av sko med GoreTex membran


Cesil

Anbefalte innlegg

Hei!!

Er det noen som har en formening om hvordan man skal behandle/vedlikeholde skinnsko med GoreTex membran?? Det er ulike formeninger omtrent hvor en enn henvender seg. :D

Noen mener at skinnet bare skal rengjøres og smøres med skokrem. Andre anbefaler bivoks el., andre igjen syntetiske vannavvisende kremer. Har jo hørt at endel av disse kan tette og ødelegge membranen i skoene.

Hva er deres mening om dette og hvorfor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er at du ikke bruker noe med silikon, for da blir det dønn tett og da forsvinner hele poenget med Goretexen. Tipsene jeg har fått har ikke vært så sprikende: Rengjør og smør dem inn med silikonfri smøring jevnlig. Det er viktig blant annet for å holde skinnet mykt. Det daglige vedlikeholdet består i vanlig skopuss med ordinær skokrem. Det er viktig for å gjøre dem «skittavvisende». Det er nå hva jeg har hørt og praktiserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at du skal behandle skoene med waks, ikke fett. Smør godt på og la den trekke inn (helst med hårtørker). Fettet gjør at læret blir mykt og skoen mistet støtten, mens waksen holder det stivt og støtt. Du kan visst heller ikke gjøre om skade som allerede har oppstått med fett senere med waks. Er læret blitt for mykt, så forblir det det. Med waks får du sko fine og tette, og Goretex til eller fra skal ikke ha mye å si. Dette er den infoen jeg har fått / lest meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandling med hårtørker ville jeg ikke gjort, men om man skal gjøre det må det gjøres veldig forsiktig, fordi læret lett kan bli for varmt, av samme grunn som at man ikke skal tørke lærstøvler rett ved siden av ovner og peiser. Blir læret for varmt blir det tørt og sprøtt og i verste fall sprekker opp.

Smøringen som jeg er blitt anbefalt av flere er Lundhags Lädersmorning, som er en lærvoks fremstilt av fett, voks og tjære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det Julia beskriver er behandling av rene lærstøvler. Dog bør man være veldig forsiktig med å bruke hårtørrer. Hvis du skal bruke Hårtørrer er det veldig greit at skoene er fuktig når du påføre impregnering. Men hårtørrer bør i utgangspunktet ikke brukes, da læret lett blir tørt og sprikker ved bruk av høy varme.

For Gore-Tex sko gjelder følgende: Det er bare skinnet som skal impregneres. Veldig viktig at du ikke bruker impregnering som trekker dypt inn i læret. Da dette tetter Gore-tex membranen.

Anbefalt impregnering til Gore-tex sko:

-KIWI Camp Dry performance (spray)

-KIWI Aquastop spray

-Colinil. Merket med Gore-tex

-Boston. Merket med Gore-tex

-Grangers. Merket med Gore-tex.

Etter påføring lar du skoene tørke før du pusser av overskytende.

Påfør så skokrem som f.eks. Kiwi.

Mvh RKD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei RDK, det finnes jo absolutt hel-lærstøvler med Gore-membran (har selv sånne). Jeg forutsatte at det var lærstøvler det var snakk om her, fordi tekstil-vandresko vanligvis ikke holder mål ved fjellbruk...

Du kan t.o.m. bruke voks på nubuk-lær, selv om det kasnkje står på boksen at du ikke skal gjøre det. Det er bare fordi nubuk-læret da mister den ruglete overflaten og blir glatt som vanlig lær. Men det har ikke noen betydning for lærets kvalitet og holdbarhet.

Men du skal ikke bruke fett på lærstøvler (gore eller ikke), siden det som sagt myker opp læret for mye og du mister støtteegenskapene av skoen (med andre ord, de blir til tøfler).

Til syvende og sist vil en gore-tex-menbran i en flittig brukt fjellsko ikke holde særlig lenge uansett (den blir veldig fort utslitt). Da er det like greit å tette støvelen ordentlig med voks, så er den like vanntett (i hvert fall etter at Gore-texen har begynt å falle fra hverandre). Spray er mest for å holde læret rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette med varming av lær (hårfønar med meir). Om ein går i solsteiken i eit kvarter blir skoa varme, enormt varme. Kanskje 50-60 grader, det er heilt enormt, ein brenner seg litt dersom ein tek på støvelen - og bivoks smeltar som berre det.

Dette; sola; kan då ikkje skade læret? Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette; sola; kan då ikkje skade læret? Takk for svar.

sola kan faktisk skade læret. sterkt sollys og varme tørker ut læret, det sprekker blir porøst og trekker lettere til seg vann. skoene kan bli ubehagelig å gå med også.

når det er sagt kan litt varme (ca 40'C) være nyttig for lettere å arbeide bivoksen inn i læret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ulike meninger ute og går her også, men det er jo meningen.

Jeg tenkte på sko i heldekkende skinn, med membran. Har selv brukt Kiwi vannavstøtende skokrem og av og til spray. Jeg er usikker på om membranen har noen særlig effekt lenger, men skoa er ganske tette. Klam på føttene blir en jo uansett. Kanskje like greit å kjøpe sko uten membran, da er jo læret tykkere og bedre også :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vegard, på sportsbutikken her sa de at etter de nye rettningslinjene får produsentene ikke garve læret med de samme stoffene lenger som før (giftige) og derfor er lærkvaliteten generelt blitt dårligere. Så jeg ville sagt, bare bruk voks og plei læret så godt du kan, og ikke nødvendigvis ta så mye hensyn til den membranen (han i sportsbutikken mente og at det var grunnen til at man nå hyppigere bruker goretex i sko for å veie opp for ulempene med de nye garvingsstoffene). Bruker du voksen godt, får du skoen ganske tett (svette gjør du uansett).

Mot svetten og såre føtter kan du bruke talg og/eller rett og slett ta av deg sko og sokker ved pauser i fint vær (kanskje t.o.m. ha føttene i vann underveis). Det hjelper underverker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heia Julia.

Du misforsto svaret mitt. Les det en gang til, så ser du at jeg skrev Rene Lærstøvler. Ikke hel-lærstøvler.

Ellers er behandlingsmetoden du beskriver ikke å anbefale for Gore-Tex sko. Fordi: Når du varmer inn voksen trenger den dypt inn i læret. det som skjer da er at den etter kort tid vil tette Gore-tex membranen.

Anbefalingene jeg skrev i svaret mitt er hente rett fra Alfa skofabrikk sine hjemmesider. Sjekk selv: www.alfasko.no

klikk på Fjell og gå til: Vedlikeholdsinnstruks for jakt og fjellsko med Gore-tex membran.

Mvh RKD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Behandlingsmetoden jeg refererte til er bare den de fleste tyske alpegåere har gjort best erfaring med (i følge et tysk outdoorforum). De bruker da et tynnere vokslag pga goretexen. Men, ja du får støvelen tett etter hvert. Og så? Når støvelen er rimelig godt brukt og membranen uansett begynner å svikte, hvorfor da ikke?

Sånn rent praktisk sett funker goretex i sko uansett bare et veldig begrenset tidsrom. Svette/klamme føtter får du uansett, spesielt når du vasser timesvis i snø og er underveis hele dagen.

Jeg har hatt både goretex-sko og ikke-goretex-sko av ellers akkurat samme merke og modell, og etter en rimelig kort stund med noen lange fjellturer er det absolut hipp som happ. Etter min mening er goretex-lappen i sko bare til pynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå sporet du av Julia.

Det Tigergutt var ute etter var jo tips for å impregnere sko med Gore-tex membran.

Ikke å starte en diskusjon om Gore-tex i sko er bra eller dårlig.

Til Tigergutt. Sjekk ut www.alfasko.no

Eller sjekk ut hvilken som helst hjemmeside for skoprodusenter som har sko med Gore-tex i sortimentet.

Der er det tips om hvordan impregnere Gore-tex sko.

Mvh. RKD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer er følgende:

Skinn er i utgangspunktet et levende materiale. Uansett hva som er på innsiden, trenger det næring for å ikke tørke ut. Det får de med voks, enten denne heter Campdry, bewax, minkoil eller noe annet festlig. De aller fleste inprigneringer i sprayform inneholder stort sett bare fluorkarboner som ikke gir næring.

Svetter du litt på føttene, blir du bløt uansett om du går i goretex eller ikke. Membranen klarer ikke å ta unna alt, og den kan uansett ikke jobbe raskere enn det materialet som er på utsiden, enten det er skinn eller et stoff det er laminert på.

Du har i de aller fleste tilfeller ikke behov for tex'er i skoene dine om du smører dem jevnlig. Jeg har hørt flere ganger at folk som går i mye ris, kratt og i myrlent terreng ofte får gjennomvått skinn i skoene, men da spiller det forsåvidt ingen rolle om goretexen er har blitt litt tettere heller. En gjennomvåt støvel vil jo ha ekstremt dårlig evne til å transportere fuktighet ut.

Så min konklusjon: Bruk akkurat den samme inprigneringen på skinnsko med goretex som du ville brukt på skinnsko uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Membranen i Gore-Tex sko tetter seg som oftest av saltkrystaller fra svette og skoene bør derfor vaskes innvendig av og til. Når skoene likevel er våte ordnes dette best med lunkent vann og litt naturlig grønnsåpe uten tilsetningsstoffer. Skylles godt etterpå i rennende vann og tørkes innvendig med sammenkrøllet avispapir et par timer før dette tas ut og støvlene settes til åpen tørking i romtemperatur eller i skyggen ute hvis det er luftig. Etterpå behandles de på vanlig måte med en god voks fra utsiden.

Odd-Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Her er en masse nyttig info om Gore-Tex sko (på dansk):

http://www.eccoamager.dk/goretex.asp?mid=72

Ikke minst ble jeg overrasket over anbefalingene til sokker, nemlig kunststoff! Men det har selvfølgelig en god del å si hva man har på inni støvlene for å unngå fukt. Vet ikke om jeg tør satse på kunststoff om vinteren, men jeg skal gjøre et forsøk i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Prøvde å få opp siden du nevnte, men det gikk ikke. Har sikkert gjort noe galt igjen.... Lurer på hvordan jeg bør VASKE støvlene mine! De lukter etter hvert som et helt hundespann har bodd i de, og det skulle jeg gjerne ha gjort noe med. Er det mulig å ta de i vaske med flytende ull-såpe e.l.? Eller er det noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eg vasker skoa innvending 1 gong pr. sesong (alt etter kor mye ein bruker skoa).

Bruker lunka vann og flytende milo. Bruker hånda til å masere inn såpevannet over heile skoen (innvendig) for så skylle godt med masse vann.

NB! kan ta opptil ei uke før skoa er skikkelig tørre igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.