Gå til innhold
  • Bli medlem

Storsekker fra Osprey


Gauken

Anbefalte innlegg

Jeg har en 34 liters Osprey Exos som jeg er ekstremt fornøyd med, masse geniale løsninger og veldig behagelig å bære. Denne bruker jeg på alt av dagsturer, også der jeg egentlig kunne klart meg med en rompetaske. Den har noen flotte sidelommer der du kan ta en 1-liters Nalgene flaske både inn og ut uten å ta av deg sekken, noe som gjør at væskebalansen min aldri har vært bedre på tur.  :mrgreen:  I tillegg liker jeg løsningen med drikkesystem hvor slangen fra dirkkeblæren festes med magnet på bæreselen.

 

Når deg gjelder lengre turer har jeg en 17 år gammel Lowe Alpine Cerro Torre, uten noen form for drikkesystem. Denne føler jeg at jeg med god samvittighet kan pensjonere snart. Da jeg så den nye Osprey Xenith med lignenede sidelommer som Exosen ble jeg nesten solgt.

 

"Problemet" er at Osprey sjelden blir nevnt når folk anbefaler sekker i størrelsen 90L. Her på forumet er det enten Bergans eller Arc`Teryx Bora som blir nevnt, mulgens Gregory Whitney også. Jeg gikk også inn i favorittbutikken min for å se om de hadde tatt inn Osprey Xenith, der sa de imidlertid på en "fin måte" at de syntes Osprey var best på småsekker, de hadde bare Osprey opptil 70L.

 

Jeg betviler ikke at Bergans, Arc`Teryx og Gregory sine storsekker er gode, men spørsmålet mitt er hvilke erfaringer folk har med f.eks Osprey Argon eller Crescent? Selvsagt også interessant å høre hvis noen allerede har kjøpt seg Xenith, selv om det kanskje er i tidligste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En jeg kjenner har Crescent og er veldig fornøyd med den. Bl.a brukt den noen ganger på Børgefjell, men jeg vet ikke vekt han har hatt.

Har så vidt testet Xenith og den kjennes veldig god ut.

Xenith 105 er jo en lett sekk på bare 2,5 kilo sammelignet med f.eks. Bergans Alpinist og andre store sekker.

Mitt inntrykk er at Osprey har veldig fine og lette sekker med mange bra detaljer men kanskje ikke de aller beste hvis man bærer mye tungt.(30+)

Så det kommer litt an på hvor mye vekt du stort sett kommer til å bære. Man sparer man jo 0,5-1,5 kilo på selve sekken kontra andre storsekker.  Er du sjelden over 25 kilo i pakning vil jeg tro du får en super sekk. Bærer du ovfte over 30 ville jeg sett på en annen sekk

Har selv vurdert en Aether 70 eller en Xenith 75 for litt lettere turer. Til de lange og tunge har jeg en Recon Pack. Hadde en Exos tidligere men den ble litt for liten, min pakning ble og litt over dens komforvekt på 12-13 kilo. Men veldig fin sekk i seg selv. Derfor jeg heller i retning av en ny Osprey sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Aether 70 mange ganger, og den sitter som støpt. Andre småsekker i det aktive segmentet til Osprey passer meg helt brillefint! (Bæremeis inkludert)

Men av en eller annen grunn stopper det opp når jeg går over på Zentih. Det er bare noe som er feil!

Som alltid er det indiviuellt å prøve sekker, og hvordan disse sekkene sitter på den enkeltes rygg.

 

Virker som at Osprey er knallgode på mid-size og small-size, men storsekker...Det har jeg dessverre ikke opplevd at Osprey kan, uten å snakke ned Osprey(da jeg har sekker fra Osprey, inkl. bæremeis - som jeg elsker) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har Osprey Argon 85 som jeg er veldig fornøyd med. Solid, god å bære og praktiske detaljer. Er nok alltid under 20 kg, så hvordan den er med virkelig tung bør vet jeg ikke, men mener nå at sannsynligheten er stor for at du har tatt med for mye om du bærer så tungt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kvittet meg med min Bergans Alpinist 130 og gikk over til Osprey Xenith 105 (109 l med lang rygglengde).
Nå som jeg har en sprek og turglad dame og sjelden er alene på langturene, har jeg ikke behov for å bære så tunge bører lengere.
Alpinisten har vært en super sekk jeg har hatt mye glede av. Bunnløs og solid! 
Ble positivt overrasket av Xenith'en. Har brukt den på alle langturer siden april. Turer over flere dager med inntil 27-28 kg i sekken.
Sekken har mange praktiske løsninger og lav egenvekt. Normalt prøver jeg å holde vekta under 25 kilo. Da er denne sekken helt topp for min del!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.