Gå til innhold
  • Bli medlem

Fake - utstyr


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er pa en liten tur i gamle ostblokkland, her selges det endel north-face veldig billig. Jeg er selvfolgelig klar over at det er fake, men hvor darlig er det egentlig. Vi snakker her om dunjakke (har sjekket- det er ekte dun ihvertfall) til 250 norske kroner, eller softshell til 200. Noen som har erfaringer. Og er det helt amoralsk aa handle kopier av merkevarer.

takker for innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med fake varer er jo nettopp at ingen kan garantere for kvaliteten. Det finnes sikkert hundre forskjellige fabrikker som faker, og ett fake plagg kan fungere bra, mens ett annet er helt ubrukelig.

Når det gjelder det du spør etter får du heller bare ta sjansen og kjøpe og prøve, du taper ikke så mye på det. Men på spørsmålet ditt om dette er moralsk godtatt vil jeg for min del si at jeg ikke ville støttet opp om en slik industri bevisst!

Hvis du planlegger en skikkelig ekspedisjon i ekstrem kulde, vil også denne dunjakken kunne være direkte farlig. Du har ingen garanti for dun eller ytterstoff, og hvis dette er sånn som jeg kan tenke meg kan du risikere at fukt raskt trenger inn i duna og holder seg der slik at disse mister det meste av sin allerede trolig dårlige isolasjonsevne.

Jeg sier ikke at alle orginale klær er fantastikse og ufeilbarlige de heller, men de er somregel gjennomtestet og har en hvis garanti på hva de "presterer."

Softshell jakka kan jeg også tenke meg at puster ganske dårlig!

Jeg synes av rene moralske grunner du ikke skal støtte opp om dette, men hvis det ikke er noen stopper for deg vil jeg si at plaggene er så billige at du kan alltids ta sjansen. Men jeg ville aldri tatt med disse klærne på en vintertur eller ekspedisjon og stolt på deres egenskaper over tid. Til bybruk og korte turer kan de godt fungere utmerket, men det er lettere for deg som står med dem mellom hendene og vurdere og sjanse på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen god idé verken av moralske grunner (støtter opp om en ulovlig industri), praktiske grunner (du risikere en ødelagt tur fordi du satset på tøy av høyst tvilsom kvalitet) og miljømessige grunner (dårlig tøy blir fort bruk opp og kastet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til "turist"

Interessant tema ! Hvordan har du slått fast at det dreier seg om det du kaller "fake"? Det står vel ikke på jakken ? Hva vet du om jakkens kostpris fra produsent og hvilke skatter/avgifter og andre påslag du må betale om du handler i et vesteuropeisk land ? Vi vet jo så inderlig godt at prisen på såkalte merkevarer ikke bare settes ut fra hva det koster å lage dem. Vi betaler alt for ofte alt for mye for selve navnet. Jeg tror du kan kjøpe jakken med god samvittighet. Hilsen Gjest-gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke vurdere det moralske aspektet her, men;

Det er slett ikke uvanlig at "fake-utstyr" er helt kvalitetsmessig på høyde med originalt utstyr.

Enkelte ganger produseres det sågar ved de samme fabrikkene.

Et poeng er at du ikke på samme måte får noen garanti på at det er gjennomtestet - og skulle "the shit hit the fan", så står du der rimelig på bar bakke.

Kjøper du greiene så test dem ut gradvis og ikke legg ut på polferd med dem.

Jeg har selv kjøpt en sekk som jeg mistenker for å være fake, men kvalitetsmessig har den vært over all forventning(også i forhold til om det skulle vært original vare).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nar det gjelder kvaliteten er jeg selvolgelig klar over at en bare ma ta sjangsen. Har tidligere hort om kopier som er laget av samme produsent som ogsa lager orginalen, og har selvolgelig ogsa hort om kopier som er sa darlige at det ikke engang er vaert svarteborsprisen. Det jeg ser her er at mange av plaggene er merket gore-tex, jeg trodde ikke north face brukte det (hukommelsen er ikke topp, men triplepoint? )

Jeg tenkte jo ikke aa bruke dette paa ekstremturer uansett - men paa koseturer med baal i skogen, pausejakke paa dagsturer osv er det jo mer behagelig aa faa et gnisthull i en jakke til 300 enn en til 3000.

Apropo moral - er det vaerre a kjope en kopi av en jakke enn andre ting - kjore for fort , kopiere musikk eller som jeg ser noen her slaar et slag for - prove plagg i norske butikker for aa bestille de fra usa for aa spare penger. Personlig tror jeg vel det er mer eller mindre underbetalte fabrikkarbeidere i kina som lager dem uansett om det er kopier eller orginaler

Jeg bare lurer - jeg anser meg selv i utgangspunktet for aa vaere verken mer eller mindre moralsk enn andre????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

North Face bruker gore-tex.

Kjenner en som har en fake north face gore-tex jakke. Du kan se at den er fake ved at stoffet og hele jakken er skikkelig tungt og stivt! Hvis du sammenligner det med en annen 3 lags gore-tex vil du se det med en gang. Jakken funker helt ok som jakke, men er ikke noe gore-tex, så ikke regn med den i regn!

Ellers så får det være opp til vær enkelt og vurdere hva de synes er moralsk friktig og ikke.... Men ved å støtte opp om en slik industri tilater man den og leve, og i bunn og grunn er det de som kjøper orginal klærne som får regninga. Dessuten. Hva er vitsen med å kjøpe en North Face jakke hvis det ikke er en North Face jakke? Da kan man like gjerne kjøpe en jakke til 300 kr på Cubus her hjemme som sikkert funker like bra! Jeg tror at særlig North Face kopiene, som det er svært mange av, er kjent for å være av relativt dårlig kvalitet!!

Les denne før du kjøper i hvertfall: http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/04/02/395007.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ok, jeg lot meg "lure"!!! Kjopte dunjakke og soft-shell. Forelopig aner jeg ikke noe om kvaliteten paa kopiene, men jeg tester og ser hvordan de funker. Maa innromme at jeg synes de saa og foltes helt ok, og jeg har baade noronna og bergans hjemme.

At det er de som kjoper orginalen som til syvende og sist tar regninga - den kjoper jeg ikke uansett. De store merkene regner avansen sin paa helt annet grunnlag.

At kopi/ svartebors er et problem som blir opprettholdt av (slike som meg) de som handler det er jeg klar over. Moralen min er vel ikke bedre, jeg har ogsaa kjopt fake ray-ban briller og klokke. Hvilken syden-turist har ikke det??? Jeg skal nok faa sove for det.

Takker uansett for alle innspill, helt seriost var det greit aa faa litt innput paa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er ikke så veldig erfaren innen moralismens irrganger, men jeg tenker egentlig omtrent som følger:

Hvis du kjøper en jakke som både du og selger VET er fake, og dere blir enige om en pris som begge kan leve med så er det ikke så veldig mye galt i det.

Derimot er det vel ikke helt bra at enkelte leverandører produserer dritbillig utstyr i Kina eller Burma eller et annet militærdiktatur for så å klistre på et "anerkjent" merke slik at de kan selge det til oss for en enorm overpris.

Grunnen til at vi er villige til å betale 4000 kroner for en dum sekk eller en nesten vanntett plastikkjakke er at vi tror at det er en fornuftig pris. Trolig er "fake" prisen langt mer i overenstemmelse med det produktet egentlig burde kostet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

panda har et meget godt poeng,,, som særlig gjør seg gjeldende der "fake" og "originale" produkter er produsert på samme fabrikk! man kan gjerne tenke seg at det store anerkjente selskapet presser prisen fra produsenten ned, mens det lurer oss forbrukere til å betale en skyhøy overpris for det samme produktet,,, da sitter både vi og produsenten med skjegget i postkassen, mens tredjeparten, som har opparbeidet seg et merkenavn som selger, håver inn mer eller mindre umoralske penger...

Hvis derimot produsenten selger mer eller mindre direkte til oss, for en pris som ligger kanskje litt over det han ellers ville fått, men langt under det vi ellers ville betalt, så tjener både vi som forbrukere og produsentene på det, og det kan vel sees på som en mer moralsk handelsordning?

uten sammenligning forøvrig er det nok endel hotelleiere rundt om i søreuropa som har fått hakeslepp når de oppdager hva vi betaler reiseoperatøren for å bo på hotellet deres....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.