Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk til lave


Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger forslag til tursekk.

Dame på bare 155 cm.

Tenkte å bruke den til overnattingsturer fra 1-2 døgn.

Vil ha med sovepose, stormkjøkken, telt, liggeunderlag, klær og mat. Går greit om f.eks teltet må festes på utsiden av sekken.

Er ofte på tur sammen med andre så vi byttes om å bære telt, men heller for stor plass enn liten i sekken.

Kan gjerne være åpning i front også og avtagbar dagstursekk.

Men ikke et must.

Var innom på XXL og fikk anbefalt Bergans Glittertind 70l str medium.

Men ser på nettet at den finnes i small også?

Har på tidligere turer fått vondt i skuldre og vondt i hodet grunnet sannsynligvis for store tursekker.

Tenkte pris rundt 1000-2000 kr hvis det finns gode sekker til den prisen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg har ikke tips på en spesifikk sekk, men vil anbefale deg å teste skikkelig - prøv ALLE med kort rygg og 70L +-  med vekt før du kjøper. Noen sekker kan tilpasses litt, og det kan selgeren hjelpe med så langt det går. Føles den ikke helt riktig i butikken, vil den ikke føles noe god på tur heller. Har vært rundt og sett etter dagstursekk til kjæresten min, og ikke funnet den ennå. Problemet med mange produsenter - i forhold til mål - er at størrelse S er "manne-small" og ikke "dame-small", slik at de blir lange i ryggen for damer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lowe Alpine Kibo 65 på Gmax til 799kr. Ord pris er 1495kr.

Kompis kjøpte til fruen sin som er i samme båt. Hun har ikke vært på tur ennå, men justerbar rygglengde,

drikkesystem, sidelommer, etc. gjør dette til en sekk du bør kikke på. Dameversjonen altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har samme problem og har lett i lang tid etter sekk som passer. Sjøl er jeg enda kortere enn deg, 153 cm. Jeg fant til slutt en Arcteryx Bora 72 liter for damer, for noen år sia. I ettertid har jeg hørt at de skulle slutte å produsere så store sekker (mange liter) for damer. Hvis den fortsatt finnes, anbefaler jeg den! Hvis ikke, så har jeg hatt gode erfaringer generelt med sekker fra Arcteryx. De koster desverre en fot og en arm, men de er verdt sin vekt i gull for oss småfolk. 

 

Jeg fikk veldig god hjelp på sportsnett i Oslo med å finne en passende sekk. Anbefaler en tur dit, hvis du bor i nærheten. De har god peiling på hvordan sekken skal sitte på deg, og gir seg ikke før man finner noe som passer -tror jeg prøvde alle sekkene på lager i rett kategori..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Skal se på forslagene deres. Skal til oslo om en stund så kanskje jeg rekker dra innom sportshuset! Men ser de på nettet er litt dyre.

Hva tror dere om disse:

Trollhetta 75l http://www.xxl.no/Root/Villmark/Bære-og-frakte/Ryggsekker/Trollhetta-75L-Lady/p/1088469_1_Style

Glittertind 55l (men blir vel litt lite plass?) http://www.xxl.no/Root/Villmark/Bære-og-frakte/Ryggsekker/Glittertind-55L-Small-71°-NORD-/p/1088472_4_Style

Raudfjellet 60l http://www.xxl.no/Root/Villmark/Bære-og-frakte/Ryggsekker/Raudfjellet-60L/p/1060051_1_Style

Den siste var jo ganske billig i forhold til de andre to, men står ikke noe om det er dame/herre eller hvilken høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er enig i at det er veldig lurt å se etter sekker laget for damer. Har selv lett lenge og funnet Gregory, som er litt dyre, men jeg synes de er verdt det. Har Deva 60 og Deva 85. Mange justeringsmuligheter, kan til og med justere hoftebeltet ved skeivhet i bekkenet... Er viktig med godt bæresystem og synes at Gregory har løst det bra med smalere skulderreim (spesielt ved brystet) og et stabilt hoftebeltet. Viktig når du tester sekk er jo at du får testet med skikkelig vekt (lignende det du har tenkt å bære på tur). Fikk på Sportslageret i Oslo lagt inn vektskiver på 10kg og mer, for å kjenne på det. Det bør du alltid be om (på XXL kom han med en sekk hundefor :)). Så uansett hva du går for er det viktig å teste skikkelig og få god veiledning! Kan anbefale Sportslageret i Oslo, de har ekspertise og bruker den tiden det trengs for å finne en god sekk...

Lykke til :-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at de sekkene jeg nevnte er dyre, men jeg bestemte meg til slutt for å bare kjøpe en dyr, tilpassa sekk. For meg er 72 liter litt i overkant. Når det er litt mer plass i sekken, er det fort gjort at den blir fylt opp -og da blir den gjerne litt tung for meg.

Jeg så på bergans sine sider (http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Tursekker/Trollhetta-75-95-L/Trollhetta-75L-Lady-Blue-Navy--455600-p0000039625) at Trollhetta passer for høgde 155-180, så den kan passe deg. Jeg har flere venner som er veldig fornøyd med den, også etter ei uke med tung oppakning. 

Glittertind synes jeg så litt liten ut, men jeg fant en på 70 liter (http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Tursekker/Glittertind-55-70-L/Glittertind-70L-Small-Black-SolidLtGrey--149606-p0000494993) for personlengde fra 150 cm. Den finnes ikke i damemodell etter det jeg så. 

Raudfjellet synes jeg så litt enkel ut. Da er det ofte at de har "spart inn" slik at det blir en rimeligere sekk, men litt dårligere komfort og mindre festemuligheter osv. Likevel kan det være fine sekker til mindre bører og kortere turer (eks hytte til hytte).

Rondane (http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Tursekker/Rondane-65-85-L/Rondane-65L-Lady-Blue-Navy--123596-p0000068214) er en enkel, men god sekk (personlengde fra 155 cm). Jeg har prøvd den én tur, og likte den (bortsett fra at den var for lang i ryggen).  Den har lite fancy dubbeditt-løsninger, men nok praktiske løsninger, eks frontåpning. Den er heller ikke altfor dyr. Jeg tror kanskje jeg ville valgt den framfor Rondane eller Raudfjellet, men det er mest min magefølelse..

 

Jeg er enig med Titali at det er viktig å prøve sekkene med vekt. Gjerne gå en del rundt i butikken, opp og ned trapper -helt til du føler deg skikkelig dum.. Min erfaring er at litt spesialiserte butikker, eks sportslageret, sportsnett, har god kompetanse, og ofte bedre enn mer generelle butikker som xxl (men det kommer jo an på hvem du møter på xxl).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært på xxl en tur. Prøvde trollhetta 75l, den satt ok på ryggen men topplokket ble veldig i veien for hodet og kunne ikke bøye hodet noe særlig bakover. Litt rart det var sånn, men muligens fordi sekken måtte så høyt opp på ryggen for å ikke henge langt ned på ryggen... Men likte at det var en ekstra dagstursekk utenpå.

Fikk anbefalt Helsport 65l str small. Den satt bra på ryggen. Men ser på nettet at den kanskje ikke er så anbefalt for overnattingsturer egentlig fordi det blir litt for tungt.

Spurte om de hadde Glittertind 70l i str small men det hadde de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Det endte med Bergans Glittertind 70 L i str Small. Ikke prøvd den på overnattingstur enda, men brukt den på dagstur med litt oppakning og på reise (ca 9 kg) og liker den godt. En del justeringer og mulighet for å feste utstyr. Særlig bra at det er et slags lufterom mellom ryggen og sekken sånn at den ikke ligge helt klistret inntil :) Det er en unisex sekk men funker bra likevel til lave folk.

Her er den: http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Tursekker/Glittertind-70L-Small-CobaltBlue-NeonGre--149607-p0000495006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Nyttig tråd!
Har i dag vært å kjøp meg min første egne sekk, på G-sport. De hadde tilbud på G-sportbutikken i Bodø. Prøvde to forskjellige, og siden jeg er ganske kort (155 ca), så endte det med Lowe Alpin som kan reguleres rygglengde på. Nå var den på tilbud til 1100,- men koster for øvrig 1699,-. 

Den kjentes bra ut å ha på, og den så ikke så værst ut heller utseendemessig. Gleder meg til å prøve den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.