Gå til innhold
  • Bli medlem

Forolhogna 18.07.2005


andersno

Anbefalte innlegg

Etter Mortens fargerike beskrivelse av smuldrefjellene i Jotunheimen, føles det nesten som en liten nedtur å beskrive en enkel, men fin tur til fjellet som har gitt navn til en nasjonalpark: Forolhogna.

Jeg dro tidlig fra Trondheim mandag morgen, og var klar til å starte mens melkingen ennå foregikk innerst i Synnerdalen som er en forlengelse av Storbudalen. Turen dit gikk via E6 til Sokndal og over Hauka til Budal og derfa inn en flott bomvei så langt det gikk inn Synnerdalen. Grei parkering og fine forhold på vestsiden av Bua ved Bakksetra.

Etter en kort spassertur over brua og forbi Bakksetra og Bjerklisetra bar det oppover i bjørkeskogen og det varte ikke lenge før jeg så Forolhogna mellom bjørkestammene. Stien, som var delvis merket med rødmaling på steinen gikk opp på østsiden av Litlsalen og krysset Grønlibekken før den fortsatte mellom Steinfjelltjørna og Storsalen.

Men her klarte jeg selvfølgelig å ta feil sti :) - fulgte stien rett frem mens det gikk en sti direkte mot Forolhogna opp til høyre. Kostet både distansemeter og høydemeter, men det var allikevel en enkel og lett tur. Heller ikke oppstigningen bød på utfordringer, knapt en meter med ur og overkommelig bratt.

Vel oppe på toppen hadde vinden kommet, ikke voldsom, men nok til at matpakka ble fortært i le av varden som hadde registreringsbøker fra 2 bygdelag. Her har det nok i farne tider vært en forholdsvis enkel vei å gå mellom bygdene og landsdelene.

Turen ned er det ikke stort å si om, annet enn at jeg valgte "riktig" sti og at jeg møtte mange på vei opp. Et populært turmål dette, men jeg synes enkelte er vel lettkledde når de kommer opp i 1.300 meters høyde i bikini og joggesko med bare en rumpetaske til eventuelt ekstratøy. Jeg som følte meg dristig som denne gang la igjen vantene hjemme. :D

Vel ned til bilen var det tid for å ta status; Det ble 15,2 km på mellom 3 og 3 1/2 times gange i et lettgått terreng. Dette må være en ideell starttur for de som vil prøve seg i fjellet. Stien går fra start til topp, men det føles på grunn av fjellformen og utsikten allikevel som om du er på fjellet. Velkommen etter.

Ytterligere bilder fra denne turen samt en tidliger ligger på http://andnorm.no/Fjellfoto (som nevnt tidliger er serveren B-menneske og må av og til vekkes flere ganger)

post-474-133474395177_thumb.jpg

post-474-133474395187_thumb.jpg

post-474-133474395194_thumb.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse
...Men her klarte jeg selvfølgelig å ta feil sti :) - fulgte stien rett frem mens det gikk en sti direkte mot Forolhogna opp til høyre....

Hei

Har vært på albumsiden din og sett bildet fra stedet der du gikk feil. Er det så at denne stien til høyre ikke er synlig? Jeg spør fordi jeg selv har planer om å gå akkurat den samme turen som du har gjort her, nå i sommer/høst.

Forøvrig helt grei turrapport spør du meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thelberg skrev:

Er det så at denne stien til høyre ikke er synlig?

Nei, den er synlig, men på grunn av vinkelen, vises den dårligere enn stien rett frem. Hvis du følger med på andre ting enn det som er rett foran nesen, går det bra. Det lå også noen steiner langs stien til høyre uten at jeg vil kalle det varding.

Ha en fin tur. Dette var et flott område å gå i, men antar at stigningen opp fra dalen kan være sleip etter alt regnet i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka litt på Garmin-kartet og peilingen fra Forolhogna til Tron er 185 grader med avstand 56,9 km. Til hhv Snøhetta og Store Svånåtind er det 244 grader/100km og 243 grader /102 km.

Det ville derfor ikke være så rart om ikke Svånåtindene ikke vistes bak Snøhetta, men jeg gir meg allikevel. Dere har rett det er sannsynligvis Tron. Jeg ble litt lurt av retningen på toppen av Forolhogna, antok den lå nord-syd, men den er litt vridd mot sydøst.

Jeg legger ved et bilde tatt med 132 mm zoom som viser installasjoner på toppen av fjellet.

Når det gjelder Snøhetta, så burde vel den vises på panoramabildet som ligger på http://andnorm.no/Fjellfoto/img/2/11.jpg (er svær så bør helst ha bredbånd for nedlasting), men jeg er ikke i stand til å gjenkjenne den. Det ligger fjell imellom, men ingen høye nok til å skygge helt for.

post-474-133474397562_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På panoramabildet ditt kan man se noen utydelige konturer av et fjell med en sadel et lite stykke til høyre for Tron. Dette er Store Sølnkletten (1827 moh), kongen av Alvdal Vestfjell. Et stykke til høyre for denne igjen stikker det opp en ganske markert, mørk topp. Denne ses godt veldig godt når man kjører RV3 over Kviknefjellet. Jeg tror det er den som heter Store Rødalshø og ligger nær Savalen. Noen som kan bekrefte dette?

Til høyre for denne igjen ses noen langstrakte, avrundede fjell. Dette skulle jeg ville tro er Marsjøfjellet (1500 og noe..) og Høggia (1641). Og så, enda litt lenger til høyre, kan man se en lang hvit stripe med et par markerte "humper". Dette er antageligvis Dovrefjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Fatt mot dere gamlinger :-P

For et par år siden møtte jeg et eldre (svært eldre) ektepar på vei opp bjørkeskogen fra Synnerdalen. De bar tungt (særlig mannen), veldig tungt så det ut til. De skulle på telttur til Forollsjøen kunne de fortelle meg. Helt klart ikke lettpakkere dette.

På vei ned fra toppen speidet jeg etter dem ved sjøen, men så ingen. Ikke så rart skulle det vise seg. De hadde kanskje beveget seg 1 km siden jeg møtte dem, men like blide. Jeg håper de fikk opp teltet før tordenværet satte inn.

Moralen er: Hvis de kan dra på telttur i langt fremskreden alder, så kan dere komme dere til topps med kun dagstursekk ;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur i Peru - rundreise.. Vi skulle gå en- 1 - dag på inkastien til Macchu Pichu.. og opptil flere av gruppen inklusive meg måtte kaste inn håndkleet pga matforgiftning.  Vel, formen var bedre dagen etter og vi var en gjeng som tok første bussen opp om morgenen (kl.06?) for å gå til solporten ca 1 time over selve Macchu Pichu.  På stien oppover så jeg noen komme nedover med Bergansmerke på sekken og jeg sa selvsagt "God Morgen" og kom i prat.  De var en gjeng fra Nordland (Fauske eller sandnessjøen?) og hadde gått 4 dager inka trail.. Hardt nok og høyt nok for de fleste - men de var godt oppi åra - mener de var opptil flere i 70-åra! så jada - det går an om en beholder helse og knær og har viljen og lysten..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er Forollhogna beseiret igjen, 10 år etter forrige gang. Denne gang sammen med min kone som slet seg opp den siste kneika, men opp kom vi. Føltes nok som en større utfordring etter fylte 70 enn da jeg var 60 :-(

 

Godt jobba!

 

Forollhogna NP er et sted jeg gjerne kunne dratt på tur til, men hittil har det ikke blitt noe av.

 

Finnes det en mulighet for å laste opp igjen bildene på nytt? Jeg vil gjerne titte litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.