Gå til innhold
  • Bli medlem

Smart startpakke for lettere vandring


Anbefalte innlegg

Annonse

Er nok lurt å koble X-Frame med litt skumgummi under, ja. Litt i kaldeste laget uten, men forbausende behagelig etter tilvenning.

 

Lite annet tips i lettvektsjungelen: hvis en stor og kjent produsent forteller deg at varene deres er "superlight" eller "ultralight", så er det sannsynligvis bare litt lettere i forhold til det andre de selv har. For eksempel så jeg nylig et par Lundhags støvler presentert som "superlight".... 850 gr pr støvel. Helt fine støvler, men ikke spesielt lette i forhold til hva du finner i den tetteste delen av jungelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott liste, men jeg er litt usikker på om jeg ville stolt på dette uten en ekstra bivy for norsk høyfjellsbruk. 4 plussgrader komfortemp er også i kaldeste laget for meg, men det er jo litt smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner: Helt enig mht hva en rekke utstyrprodusenter reklamerer med som lett og ultralett. Det meste er innenfor "normalvekt" uansett. Men, så også med meg: det jeg for tre år siden syntes var lett, er idag tungt.

 

Larsdx: Enig med deg når det gjelder en bivy i tillegg dersom man er over tregrensen. Men, nå er denne lille kjøpshjelpen ment - som nevnt i teksten - å inneholde lettvektsutstyr for bruk under tregrensen og om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ OK - da er dette mer enn bra nok, kanskje nesten litt "overkill" for skogsterrenget her i Osloområdet om sommeren. Men i typisk fjellskog etc. er nok dette et knall oppsett! Og prisen er bra!

Og det funker nok bra på fjellet også om man slenger på en bivvy, ikke ille.

Det eneste jeg lurer på er om oppsettet egentlig blir vesentlig lettere enn et ettkilos fjelltelt? Når man regner med vandrestavene? Men billigere blir det nok :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsdx: Blir nok ikke vesentlig lettere enn om man eksempelvis skulle valgt det teltet til Helsport som veier straks under kiloen (husker ikke hva det heter i farta), men gåstaver har den fordelen at de avlaster kroppen betraktelig under vandringen, og er nyttige ved blant annet vading. En annen årsak til at jeg har valgt å ta med gåstaver i dette oppsettet, er at man siden kan velge seg enda lettere lettvektstelt (tarp/shelters) - og gåstaven(e) er nesten alltid en forutsetning for å få gjort duken om til et stabilt ly.

 

Noe annet mht pris: Mange toduks telt til en person koster like mye eller mer enn totalprisen for denne "smarte lettvektspakken" jeg her har satt opp.

 

Når det er sagt: Det finnes mange flere produkter - og garantert like bra om ikke bedre - som kunne vært erstattet med de jeg har i listen. Og, som du sier: er man ikke fortrolig med shelter/gåstaver, så finnes det toduks telt med lav vekt. Listen er et utgangspunkt som jeg håper kan være til inspirasjon for lettere oppakking, men viktigst er at man velger produkter man er fortrolig med. Veien til noe lettere kan være lang og tung :D;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes altså lista er knall, prisen er bra og i det hele tatt. Bra post! Bare kommer med noen refleksjoner og argumenter for hvordan man kan tenke annerledes.

Jeg har aldri testet gåstaver. Mitt eneste argument mot er at det ser teit ut.I svært kupert terreng ser jeg absolutt behovet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge folk forstår at dette er utstyr som krever noe mer kunnskap en tradisjonelt "idiotsikkert" utstyr!

Sekken er som du sier uten bæresystem og må pakkes riktig for å være komfortabel og teltet bør settes opp i forhold til vind retning, men man trenger ikke være rakettforsker for å sette seg inn i dette :-P

Ønsker man å spare enda litt vekt kan man bytte innerteltet med en bug bivy http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/index.php?cPath=22 og kanskje velge en dun quilt?(dyrere)

 

Bra liste med mange fine tips!

 

Her er forresten et komplett kokesystem som veier svært lite: http://litetrail.com/shop/litetrail-titanium-solid-fuel-cook-system, esbit holderen kan byttes ut med en lett alkoholbrenner for de som foretrekker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.