Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 00


Piraya

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte denne på loppemarked sist helg. Syns den var utrolig fin. Det står Optimus 00 på den, og Patent. Made in Sweeden. Det jeg lurer på er hvor gammel den kan være. Evt om den kan være noe for samlere?

post-12639-0-86374100-1369872001_thumb.j

post-12639-0-17554300-1369872050_thumb.j

post-12639-0-76338300-1369872109_thumb.j

post-12639-0-40019400-1369872176_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

En flott primus. En av mine favoritter. Litt vanskelig å tippe årstall da Optimus ikke merket sine slik som eks Primus. Litt uvanlig er den også da den er merket "Patent". Kan se ut som "vindbeskyttelsen" mangler.

Verdien er det markedet er villig til å betale :),men helt klart noe for samlere!!

 

mvh

 

jenspetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Tok den med ut i dag for å prøve den litt. Etter litt forvarming fyrte den på første forsøk. Og den brenner utrolig bra syns jeg:) Dette kommer til å bli min nye reisekamerat, selv om den er litt tung i sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stas! Vil bli en tidløs ramme for den biten av turen. Og for en nydelig brenner.

 

Laget liknende i Norge også. http://digitaltmuseum.no/things/kokeapparat/SUM/SUM.10875?query=kokeapparat&search_context=1&count=60&pos=9 Om du klikker på utvidet informasjon får du flere data. Digitalt museum er absolutt verdt noen minutters surfing iblant, men det er viktig å gjøre seg kjent med siten. Dagens Sveabrenner (Svea 123) er jo laget over samme lest .

 

For 17 år siden var jeg på grensen mellom gresk-kypriotisk- og tyrk-kypriotisk sone på Kypros. Vi skulle opp på taket for "å se over til fienden", men på vei opp trappene fikk jeg øye på din brenner i en vinduspost. Det ble full stopp, men kun min bedre halvdel og ungene skjønte hva som stoppet meg. De andre i følget trodde jeg så noe "skummelt" gjennom vinduet.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin link, og artig historie:) Den fanget oppmerksomheten min også med en gang jeg så den. Og den blir bare kulere og kulere hvor mere jeg ser på den. Noen som vet effekten på den? Og evt forbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin link, og artig historie:) Den fanget oppmerksomheten min også med en gang jeg så den. Og den blir bare kulere og kulere hvor mere jeg ser på den. Noen som vet effekten på den? Og evt forbruk?

Hei

 

Flott at du liker den!! Primusen er sannsynligvis fra 30-40 tallet og garantert etter 1910. Uteffekt er ca 3500 w. Brenntid på full tank iflg Optimus 120 minutter. Stell pent med den!!  Se om du finner en Nova etc om 70-80 år som funger like bra. :)

 

mvh

 

jenspetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar igjen. Denne skal ta's godt vare på. Det kan jeg love;) Mulig jeg spørr litt dumt nå men, lønner det seg å tømme tanken helt etter bruk? (Da mener jeg når turen er ferdig) Eller er det greit å la den stå med parafin i til neste tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super primus det der. Ein av mine favorittar.

Det vesle skrolokket som tettar tanken når brennaren er demontert, kan truleg skruast inn på enden av pumpestanga, håndtaket. Optimus brukte å ha gjengar på enden av stanga for dette formål, vanskelig å sjå om din har det. Dette hindrar at det vesle loket forsvinn i lyngen og det blir meir å halde i når du pumpar.

Stell fint med denne så har du fin turkompis i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok deg tid til å svare:) Fin side det der. Fant den etter en liten runde på google her om dagen selv. Utrolig mange fine brennere der. Jeg fant kjempe mange 00 brennere der inne, men ingen med samme blå boks som jeg har. Kan det bety at den er litt sjelden, eller at den er alt for vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Eg kjøpte ein som iverfall skal vera ubrukt optimus 00 på Finn for ett par daga siå. Veit ikkje heilt om eg skal fyra han opp eller la da vera. Er vel meir verdt ubrukt, men har kjøpt han for at den skal brukast. Skal sjå om eg kan posta bilde når eg berre får den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror effekten ligger på ca 2kW når du pumper skikkelig hardt, mener at plfarer Monica Kristensen brukte en slik på sin første polar-ekspedisjon.

 

dsk

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mykje, 700 pluss frakt men siå eg har kjøpt min siste primus utenom muligens ein 111 så får da gå. Eg røyke ikkje og drikke ikkje har heller ikkje gjeld å prøve å spare minst 50% av inntekta etter skatt kvar mnd sjølv om da Helde hardt noken gonga,  avogtil Skeie eg ut å då gremme eg meg etterpå.

 

 

 

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.